آمریکا: خواهان خلع سلاح اتمی کامل کره شمالی هستیم

۲۷ دی ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۷ کد : ۱۹۷۴۴۳۹ سرخط اخبار

وزیر خارجه آمریکا در نشست «ونکوور» کانادا درباره «امنیت و ثبات در شبه جزیره کره» که بدون حضور چین و روسیه برگزار شد، مواضع واشنگتن درباره کره شمالی را تکرار کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس وزیر خارجه آمریکا، در پایان نشست ونکوور کانادا درباره کره شمالی، در کنفرانس خبری مشترک با وزرای خارجه کانادا، ژاپن، کره جنوبی و انگلیس شرکت کرد.

وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ شامگاه سه شنبه در این نشست بدون اشاره به اقدامات تحریک آمیز نظامی آمریکا در شبه جزیره کره، خواستار خلع سلاح اتمی کامل کره شمالی شد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین طرح پیشنهادی چین برای «تعلیق دوگانه» (توقف در برابر توقف) مانورهای نظامی آمریکا و شرکایش در منظقه در برابر تعلیق آزمایش های موشکی و اتمی کره شمالی را رد کرد.

«رکس تیلرسون» گفت: «هدف مشترک ما، خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره است و اکنون همه جامعه بین المللی در این خطاب به رژیم در کره شمالی با هم متحد هستند مبنی بر اینکه ما نمی توانیم شما را به عنوان یک کشور اتمی به رسمیت بشناسیم و چنین کاری نخواهیم کرد. تقریبا یک سال از شروع کارزار جهانی آمریکا برای اعمال فشار حداکثری علیه کره شمالی می گذرد. هدف از این کارزار اعمال فشار، مسدود کردن منابع تامین مالی کره شمالی در برنامه های غیرقانونی اتمی و موشکی این کشور است. مضاف بر آن، ما باید هزینه های مالی رفتار رژیم را تا آنجا بالا ببریم که کره شمالی برای مذاکراتی معتبر به میز گفت و گوها بیاید.

هدف از مذاکرات در صورتی که ما شاهد تحقق زمینه های آن باشیم، خلع سلاح کامل اتمی، قابل راستی آزمایی و برگشت ناپذیر کره شمالی است. همه کشورها امروز باید در این هدف اتحاد داشته باشند. بگذارید صریح بگویم. ما (آمریکا) به کره شمالی اجازه نخواهیم داد در عزم ما خللی وارد کند. ما رویکرد «توقف در برابر توقف» که در آن مانورهای دفاعی نظامی مشروع در یک ردیف با اقدامات غیرقانونی کره شمالی درنظر گرفته می‎ شود را رد می کنیم.

کارزار اعمال فشار علیه کره شمالی تا زمانی که این کشور اقدامات قاطع و تعیین کننده ای در مسیر خلع سلاح اتحاذ نکند، ادامه خواهد یافت. این یک استراتژی است که به صبوری نیاز داشته و خواهد داشت اما به لطف حمایت همه حاضران در این نشست و سراسر جهان، رژیم (کره شمالی) همین حالا هم با هزینه های رفتارهایش مواجه شده است. هدف از نشست های امروزمان، تقویت کارآمدی کارزار اعمال فشار و همچنین مبارزه با تلاش هایش برای فرار از تحریم ها است.  

همه ما باید بر اجرای کامل تحریم های شورای امنیت سازمان ملل تاکید کنیم. در این موضوع ما به طور خاص از روسیه و چین خواستار هستیم. اجرای کامل (تحریم های شورای امنیت) اقدام ضروری به منظور تامین امنیت مردم خودشان و نشانه آشکار از اراده (چین و روسیه) برای احترام گذاشتن به تعدهات بین المللی شان است. ما نمی توانیم لغزش ها در قبال تحریم ها یا فرار کردن از تحریم ها را بپذیریم».


نظر شما :