سناتورهای آمریکایی خواستار کمک به زلزله زدگان ایران شدند

۲۸ آبان ۱۳۹۶ | ۱۴:۵۱ کد : ۱۹۷۳۳۰۴ سرخط اخبار

پنج سناتور آمریکایی در نامه ای خطاب به وزیر امور خارجه این کشور از کاخ سفید خواستند تا با رفع یکسری تحریم ها علیه ایران امکان ارسال کمک به مناطق زلزله زده در غرب ایران را فراهم کند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری کامن دیریمز، سناتور برنی سندرز و چهار سناتور دموکرات دیگر در نامه ای خطاب به رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا خواستار کمک رسانی این کشور به زلزله زدگان در ایران شدند.

این سناتورها در نامه خود آورده اند پس از زلزله سال های 2003 و 2012 آمریکا همدردی خود را ابراز و با پیشنهاد ارائه کمک به مردم ایران و اجازه امدادرسانی خصوصی حسن نیت خود را نشان داد. اکنون نیز نباید هیچ تفاوتی در این زمینه وجود داشته باشد.

بر اساس این گزارش، با توجه به وجود تحریم های آمریکا علیه ایران شهروندان دو تابعیتی ایرانی آمریکایی که در ایالات متحده زندگی می کنند نمی توانند کمک های نقدی و غیرنقدی خود را به دوستان و اعضای خانواده هایشان در مناطق زلزله زده غرب ایران ارسال کنند.

شبکه الجزیره روز پنج شنبه گزارش داد که تلاش بسیاری از شهروندان ایرانی آمریکایی برای ارسال کمک به ایران در روزهای پس از وقوع زلزله در غرب این کشور به دلیل قوانین وزارت خزانه داری آمریکا میسر نشده است.

یک خبرنگار ایرانی آمریکایی مستقر در نیویورک در این باره گفت: در حال حاضر ارسال کمک به شدت سخت است. در این لحظات است که شما می توانید بفهمید که اقدامات سیاسی تا چه اندازه به زندگی روزمره ایرانی ها آسیب می زند.

یکشنبه شب هفته گذشته وقوع زلزله به قدرت 7.3 ریشتر در مناطق مرزی ایران و عراق در یکشنبه گذشته منجر به کشته شدن بیش از 100 تن در ایران شد.

این در حالی است که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا و کاخ سفید کاملا در واکنش به این حادثه سکوت اختیار کرده اند و تنها وزارت خزانه داری در بیانیه ای که آن را در اختیار آسوشیتدپرس قرار داد این زلزله را فاجعه آمیز خواند اما هیچ اشاره ای به تلاشی از سوی واشنگتن برای پاسخ به این حادثه نکرد.

ترامپ نیز حتی کلمه ای در واکنش به این زلزله نگفت در حالی که برنی سندرز و چهار سناتور دیگر در نامه خود تاکید کردند که این حادثه مرگبارترین زلزله در سال جاری بوده است.

این سناتورها در بخش پایانی نامه خود آورده اند که علیرغم دهه ها خصومت و نبود روابط دیپلماتیک رسمی میان دو کشور، آمریکا هر زمان که لازم بوده به مردم ایران پیشنهاد کمک ارائه داده است، اکنون نیز نباید تفاوتی وجود دارد. ما به طور مستقیم از وزارت امور خارجه می خواهیم تا به تلاش ها برای امدادرسانی کمک و با دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا و دیگر آژانس های مربوطه برای تضمین انتقال سریع این کمک ها به ایران همکاری کند.

کلید واژه ها: زلزله


نظر شما :