کوربین:وزیر خارجه، مایه تحقیر کشور است

۲۱ آبان ۱۳۹۶ | ۱۹:۲۱ کد : ۱۹۷۳۱۷۹ سرخط اخبار

رهبر حزب کارگر انگلیس ضمن اشاره به تجربیات خجالت آوری که وزیر خارجه این کشور تا کنون به بار آورده، خواستار کنار گذاشتن وی از بالاترین سمت دیپلماتیک کشورش شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، جرمی کوربین رهبر حزب اپوزیسیون انگلیس در یادداشتی خواستار کنار گذاشتن بوریس جانوسن وزیر خارجه این کشور شد.

کوربین در یادداشتی برای گاردین نوشت، ترزا می نخست وزیر انگلیس هرگز نمی بایست فردی را به عنوان بالاترین مقام دیپلمات این کشور انتخاب می کرد که موضع انگلیس را در جهان تضعیف کرده است.

کوربین تصریح کرد، ترزا می، کسی را به عنوان وزیر خارجه انتخاب کرده که روزی باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا را به دلیل کنیایی بودن، ضدانگلیس معرفی کرده بود و اکنون زمان آن رسیده که بعد از 16 ماه خانم می جانسون را کنار بگذارد.

کوربین یادآور شد، وزیر خارجه ماه گذشته گفته بود اگر همه اجساد موجود در شهر سرت لیبی را پاکسازی کنند، این شهر به دوبی تبدیل می شود. کوربین ادامه داد، جوک ساختن از کشته شدگان جنگی که حزب محافظه کار (حزب حاکم انگلیس) با مداخلات نظامی در آن نقش داشته، به شدت نابخردانه است.

رهبر اپوزیسیون انگلیس افزود، رویکرد استعمارگرانه جانسون، کاملا با واقعیت یک کشور مدرن و دیدگاه مردم انگلیس فاصله داشته و سیاسیون این کشور باید به استقبال قرن 21 بروند و در قرن 19 نمانند. 

کوربین یادآور شد، جانسون در اولین سخنرانی خود به عنوان وزیر خارجه در اشاره ای به آفریقا که قاره ای با 50 کشور است از عبارت «آن کشور» استفاده کرد و مدعی شد سطح زندگی مردم این قاره به طور چشمگیری در ارتقا یافته در حالی که متاسفانه طی 30 سال گذشته سطح زندگی مردم در کشورهای زیادی در آفریقا سقوط کرده است. 

کوربین در ادامه نوشت، بالاترین مقام دیپلماتیک انگلیس باید پیشرو در مسایل حساس فرهنگی باشد اما جانسون مدام انگلیس را تحقیر می کند.

وی افزود، در سفر به میانمار هم وزیر خارجه انگلیس برای میزبانان خود شعری از دوره استعمار در یک مکان مقدس بودایی خواند که در نتیجه سفیر انگلیس در این کشور ضمن مداخله به او یادآور شد که چنین شعری مناسب نیست.

رهبر حزب کارگر انگلیس تصریح کرد، جانسون یاد نگرفته چطور نماینده ای از انگلیس باشد و اخیرا یکی دیگر از اظهارات ناراحت کننده او درباره نازنین زاغری بود که با واکنش های تندی در داخل این کشور مواجه شد.

کوربین افزود، با  افزایش تنش در شبه جزیره کره، انگلیس نیازمند دیپلماسی جدی است تا کشورهای مسلح به تسلیحات اتمی بار دیگر به فرآیند چندجانبه خلع سلاح ملحق شوند. اما وزیر خارجه نمی تواند این امکان را فراهم کند و با ادامه اقدامات وی که انگلیس را به خطر می اندازد، باید جانسون را کنار گذاشت.

کلید واژه ها: جانسون


نظر شما :