شیناواترا به دوبی گریخت

۰۴ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۸ کد : ۱۹۷۱۱۶۵ سرخط اخبار

در حالی که یک روز از حاضر نشدن نخست وزیر سابق تایلند در جلسه دادگاه رسیدگی به قصور حاکمیتی اش می گذرد، اعضا ارشد حزب یینگلاک شیناواترا امروز عنوان کردند او به دوبی گریخته است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، منابع خبری در حزب "فیو تای" گفتند یینگلاک شیناواترا، نخست وزیر سابق تایلند هفته گذشته این کشور را ترک کرد و از راه سنگاپور به دوبی گریخت. برادر وی، تاکسین شیناواترا، نخست وزیر اسبق این کشور هم برای ممانعت از اجرای حکم دادگاه در سال ۲۰۰۸ برای فساد، طی یک تبعید خودخواسته در دوبی حضور دارد.

یک عضو ارشد حزب فیو تای که به دلیل عدم برخورداری از اختیار صحبت با رسانه ها خواسته نامش فاش نشود، عنوان کرد: گویا وی ابتدا به کامبوج و سپس به سنگاپور رفته و از آن جا به دوبی گریخته است. او به سلامت رسیده است و هم اکنون در دوبی به سرمی برد.

قائم مقام رییس پلیس سنگاپور گفت پلیس مدرکی مبنی بر اینکه یینگلاک کشور را ترک کرده و به کجا رفته در دست ندارد و پیشرفت تحقیقات خود را در این باره دنبال می کند.

در همین حال یکی از خبرنگاران رویترز در منطقه ای که منزل تاکسین در آن قرار دارد، توسط نیروی امنیتی این منطقه متوقف شد. سخنگوی تاکسین در دوبی نیز تلاش رویترز برای برقراری تماس را بی پاسخ گذاشت.

پلیس تخمین می زند در روز اعلام حکم علیه یینگلاک در دادگاه رسیدگی به قصور وی در سیاست گذاری خرید برنج، تا ۳۰۰۰ هوادار  خارج از دادگاه تجمع کرده بودند.

اما یینگلاک در ساعت مقرر در جلسه حاضر نشد و دادگاه به سرعت بیانیه ای را مبنی بر اینکه وی دلیل غیبت خود را "مشکلات گوش" خوانده است، اظهار کرد.

دادگاه اما دلیل او را مردود دانست و جلسه اظهار حکم را به ۲۷ سپتامبر موکول و سپس حکم بازداشت وی را صادر کرد.

پلیس مهاجرت گفت در صورت یافتن وی او را بازداشت خواهد کرد.

منابع نزدیک به خانواده شیناواترا گفتند یینگلاک کشور را برای فرار از رای دادگاه ترک کرده است.

یینگلاک که در سال ۲۰۱۴ خلع مقام شد در صورت گناهکار شناخته شدن به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شده بود. این در حالی است که وزیر تجارت دولت وی نیز دیروز به ۴۲ سال زندان در پرونده ای مرتبط محکوم شد.

حزب هایی که یینگلاک و تاکسین شیناواترا آن را رهبری کرده و یا حامی آن بوده اند بر سیاست تایلند تسلط داشته و در تمامی انتخابات برگزار شده از سال ۲۰۰۱ پیروز شده اند اما خود به فساد و پارتی بازی متهم شده اند.

این خانواده در مناطق روستایی و محروم شمال و شمال شرقی تایلند از حمایت گسترده ای برخوردارند.

کلید واژه ها: یینگلاک دوبی شیناواترا تاکسین تایلند


نظر شما :