ترامپ: گزینه‌های نظامی را علنی اعلام نمی‌کنم

۳۱ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۹:۲۴ کد : ۱۹۷۱۰۸۵ سرخط اخبار

رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود اعلام کرد گرچه در ابتدا خواستار خروج نظامیان کشورش از افغانستان بوده اما تأکید کرد که به این نتیجه رسیده که خروج شتابزده از این کشور به قدرت گرفتن تروریست ها می انجامد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در اولین سخنرانی رسمی برای ملت آمریکا بعنوان فرمانده کل قوا، تأکید کرد که خروج ناگهانی از افغانستان به قدرت گرفتن تروریست ها می انجامد.

ترامپ تأکید کرد: «از هم اکنون به بعد، پیروزی، معنی روشن و شفافی دارد و آن این است: حمله به دشمنانمان، از بین بردن داعش، سرکوب کردن القاعده، جلوگیری از سلطه طالبان بر افغانستان و توقف حملات تروریستی گسترده علیه آمریکا».

خبرگزاری فرانسه در این خصوص گزارش کرد، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود زمینه را برای استقرار هزاران نظامی آمریکایی دیگر در افغانستان فراهم آورد و از وعده های پیشین خود که هرچه سریعتر قصد پایان دادن به طولانی ترین جنگ آمریکا را دارد، عقب نشینی کرد.

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد که قصد دارد نظامیان آمریکایی را در افغانستان حفظ کند و گفت که نظامیان آمریکایی «برای پیروزی مبارزه می کنند».

سخنرانی تلویزیونی ترامپ در یک پایگاه در نزدیکی گورستان نظامی «آرلینگتون» در نزدیکی واشنگتن صورت گرفت که محل دفن تعداد زیادی نظامیان آمریکایی است که در افغانستان کشته شدند.

بر اساس این گزارش، وی همچنین در سخنرانی خود پاکستان را به دلیل تأمین پناهگاه امن برای «عاملان هرج و مرج» محکوم کرد.

ترامپ در این سخنرانی تصریح کرد: «تصمیم اول من این بود که از افغانستان خارج شویم اما چندین بار با مشاوران و نظامیان مشورت کردم».

وی تصریح کرد: «ما درباره شمار نظامیان یا برنامه های خود برای افزایش فعالیت های نظامی (در افغانستان) حرف نمی زنیم. از این به بعد، شرایط موجود در افغانستان و نه جدول زمانی است که راهبرد ما (در افغانستان) را هدایت می کند». 

ترامپ در ادامه اینگونه گفت: «دشمنان آمریکا هرگز طرح ها و برنامه های ما را نخواهند فهمید».

رئیس جمهور آمریکا در ادامه تأکید کرد: «من ناامیدی مردم آمریکا را به اشتراک می گذارم اما در نهایت ما پیروز می شویم».

رئیس جمهور آمریکا انتقادات پیشین خود مبنی بر اینکه جنگ 16 ساله امریکا در افغانستان اتلاف وقت و هزینه است را طرد کرد و اعتراف کرد که امور از پشت میز دفتر کارش در کاخ سفید متفاوت به نظر می رسد.

رئیس جمهور جنجالی آمریکا اینگونه توضیح داد: «تصمیم من خروج نیروها بود اما به دنبال چندین ماه بحث و مذاکره به این نتیجه رسیدم که پیامدهای خروج سریع (از افغانستان)، قابل پیش بینی و غیرقابل پذیرش است و خلاعی را به وجود می آورد که تروریست ها فوراً آن را پر می کنند».

طبق این گزارش، علیرغم آنکه ترامپ حاضر نشد جزئیات تعداد نظامیان آمریکایی که قرار است به افغانستان اعزام کند را در سخنرانی خود بگوید، مقامات ارشد کاخ سفید پیشتر به وزیر دفاع اجازه داده اند تا حدود سه هزار و 900 نظامی دیگر در افغانستان مستقر کنند.

رئیس جمهور آمریکا ضمن هشدار درباره خروج شتابزده از افغانستان گفت که قصد ندارد اشتباه رهبران آمریکا در خروج سریع و گسترده نظامیان آمریکا از عراق در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما» را تکرار کند و گفت: «ما نمی توانیم اشتباهی که در عراق انجام شد را در افغانستان تکرار کنیم».

ترامپ هشدار داد که رویکرد کنونی آمریکا در حال حاضر بیش از آنکه ایده آل گرا باشد، واقع بینانه است و تصریح کرد که کمک امنیتی به افغانستان «یک چک سفید امضا نیست» و هشدار داد که ارتش آمریکا را برای «ساخت دموکراسی در سرزمین های دور یا ایجاد دموکراسی در  تصور خود» اعزام نمی کند.

وی ادامه داد: «ما دیگر از قوای نظامی آمریکا برای ساخت دموکراسی در سرزمین های دور استفاده نمی کنیم....آن روزها دیگر به پایان رسیده است».

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد که مردم آمریکا انتظار «نتایج واقعی را دارند» و ادامه داد که روزهای دموکراسی سازی در خارج از آمریکا به پایان رسیده است.

وی تأکید کرد: «ما بار دیگر قصد کشورسازی نداریم. ما تروریست ها را می کشیم».

ترامپ تأکید کرد که «ستون» راهبرد جدید آمریکا، تغییر در رویکرد کشورش در قبال پاکستان است و گفت: «ما دیگر نمی توانیم درباره پناهگاههای امن پاکستان برای سازمانهای تروریستی، طالبان و دیگر گروههایی که تهدیدی برای منطقه و فراتر از آن هستند، سکوت کنیم. ما هم زمان با اینکه پاکستان هر تروریستی که ما در حال مبارزه با آن هستیم را اسکان داده است، میلیاردها دلار به این کشور پول داده ایم. این رویکرد باید تغییر کند و خیلی فوری تغییر خواهد کرد».

بر اساس این گزارش، ترامپ برای اولین بار درب توافق احتمالی سیاسی با طالبان را باز گذاشت و گفت: «روزی بعد از تلاش نظای مؤثر، شاید احتمال آن وجود داشته باشد که توافق سیاسی داشته باشیم که شامل عناصر طالبان در افغانستان نیز باشد».

وی ادامه داد: «اما هیچ کس احتمال وقوع یا زمان آن توافق را نمی تواند».

با اینحال رئیس جمهور آمریکا سپس وعده داد:« آمریکا به حمایت از دولت و ارتش افغانستان در حالیکه با طالبان کشور خود مبارزه می کنند، ادامه می دهد».

گزارش ها حاکی از آن است که در حال حاضر هشت هزار و 400 نظامی آمریکایی در افغانستان حضور دارند که واشنگتن می گوید نقش آموزش نظامیان افغان و مستشاری برعهده دارند.

رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود به خشونت های سفیدبرترپندارها در شهر «شارلوتسویل» ایالت ویرجینیا اشاره کرد و گفت: «وفاداری به کشورمان نیازمند وفاداری به یکدیگر است. عشق به آمریکا نیازمند عشق به تمامی مردم این کشور است. اگر با یکدیگر در صلح نباشیم، نمی توانیم به عنوان نیروی صلح در جهان باقی بمانیم».


نظر شما :