سفیر امارات در مکالمه خصوصی سعودی‌ها را مسخره کرده است

۲۸ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۹:۲۷ کد : ۱۹۷۱۰۰۰ سرخط اخبار

یکی از ایمیل های افشا شده سفیر امارات در واشنگتن نشان می دهد که در گفت وگویی خصوصی سعودی ها را مسخره کرده است.

به گزارش فارس، پایگاه «میدل ایست آی» که به شماری از ایمیل های «یوسف العتیبه» سفیر امارات متحده عربی در واشنگتن دست یافته، روز جمعه بخش دیگری از این اسناد را منتشر کرد.

در حالی که در ظاهر عربستان و امارات در اغلب موضوعات اشتراک نظر و موضعی یکسان دارند، عتیبه در یکی از این ایمیل ها سعودی ها را مسخره کرده و عربستان را «کشوری احمقانه» توصیف کرده است.

وی این توصیف از عربستان را در پاسخ به ایمیل همسرش در سال 2008 مطرح کرده است.

در آن ایمیل، همسر وی از اینکه فروش گل رز در روز موسوم به «ولنتاین» در عربستان ممنوع شده، گله کرده و سعودی ها را «احمق» خطاب کرده است.

عتیبه نیز در پاسخ نوشته است: «کل این کشور احمقانه است.»

میدل ایست آی نوشته است که با این حال ایمیل های دیگر عتیبه نشان می دهد که امارات «محمد بن سلمان» ولی عهد عربستان را امیدی برای اثرگذاری بر ریاض می داند و برای کنار زدن «محمد بن نایف» ولی عهد سابق تلاش کرده است.

سفیر امارات در واشنگتن، در ماه می امسال در ایمیلی به «توماس فریدمن» ستون نویس معروف روزنامه «نیویورک تایمز» نوشته است: «ابوظبی 200 سال با سعودی ها بر سر وهابیت جنگید. سابقه بد ما با سعودی ها، بیش از هر کس دیگری است.»

وی می افزاید: «اما به عقیده ما، محمد بن سلمان یک تغییر واقعی است. به همین خاطر هم هست که هیجان زده هستیم. ما بالاخره داریم امید را آنجا مشاهده می کنیم و باید موفق شویم.»

بنا بر این گزارش، عتیبه در طول ماه های گذشته با لابی گری گسترده تلاش کرده تا محمد بن نایف را ناتوان از پادشاهی جلوه دهد و محمد بن سلمان را در نظر مقامات آمریکایی فردی لایق جلوه دهد.

به نوشته میدل ایست آی عتیبه چند هفته پیش از سفر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به ریاض، ملاقاتی محرمانه بین او و بن سلمان ترتیب داده است. در این دیدار که در باشگاه گلف ترامپ انجام شده، «خالد بن سلمان» برادر او که حالا سفیر آمریکا در واشنگتن شده نیز، حضور داشته است.

کلید واژه ها: ایمیل عتیبه


نظر شما :