سازمان ملل: یمن با فاجعه انسانی مواجه است

۲۸ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۷:۲۰ کد : ۱۹۷۰۹۹۰ سرخط اخبار

معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور بشر دوستانه گفت که یمن با فاجعه انسانی سه بعدی یعنی قحطی، شیوع بیماری وبا و ظلم ناشی از درگیری ها که جهان اجازه تداوم آن را داده است، مواجه است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، استفان اوبراین در نشست فوق العاده شورای امنیت که روز جمعه برای بررسی وضعیت انسانی و روند سیاسی در یمن برگزار شد، تاکید کرد: در پیش گرفتن اقدامات فوری در قبال وقوع فاجعه در این کشور ضروری است.

از سوی دیگر اسماعیل ولد الشیخ احمد نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور یمن گفت: شهروندان یمن به صورت زمینی، دریایی و هوایی با تهدید مواجه هستند و کسی که از بیماری وبا جان سالم به در می برد، «وبای سیاسی» او را خواهد کشت.

وی افزود: حمایت بین المللی برای حل بحران یمن وجود دارد، ولی طرف های بحران فرصت را از دست می دهند، آنها باید با اتخاذ اقداماتی از پیامدهای انسانی این بحران کم کنند.

ولد الشیخ طرف های درگیر را به حفظ نهادهای دولتی، تامین امنیت کمک های انسانی، پرداخت حقوق کارمندان و تلاش برای از سرگیری فعالیت های بندر الحدیده به عنوان شریان اصلی اقتصاد یمن تشویق کرد.

وی خواستار تسلیم بندر الحدیده یمن به کمیته ای داخلی متشکل از شخصیت های نظامی و اقتصادی مورد قبول همه طرف ها تشویق کرد و گفت: این بندر به منظور مقابله با قاچاق سلاح و ورود کمک های انسانی تحت نظارت سازمان ملل متحد فعالیت کند.

گفتنی است شست فوق العاده بررسی اوضاع انسانی در یمن، با بررسی پیش نویس گزارش بین المللی در مورد مسئولیت ائتلاف عربی حمله به یمن در قبال کشته شدن صدها کودک همزمان بود.

پیش نویس این گزارش که توسط آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد تهیه شده بود، سطح بالایی از تجاوزها علیه کودکان در تعدادی از کشورها در سال 2016 را نشان می دهد و ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان را مسئول حملات در یمن می داند.


نظر شما :