آغاز عملیات دیوارکشی در مرز ایران و ترکیه

۱۸ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۲ کد : ۱۹۷۰۷۸۷ سرخط اخبار

به تصمیم و دستور رئیس جمهوری ترکیه، دیواری در نوار مرزی این کشور و ایران کشیده می شود. مقامات اداری استان آغری با اعلام این خبر گفته اند که عملیات این دیوارکشی شروع شده و نخستین بلوک ها نصب شده اند.
به گزارش دویچه وله، تصاویر منتشره در رسانه ها، بلوک هایی بتونی در نوار مرزی دو کشور را با عرض دو متر و ارتفاع سه متر نشان می دهند. این «دیوار امنیتی» قرار است مانع رفت و آمد پیکارجویان کرد، عبور و مرور قاچاقچی ها و مبادله کالای قاچاق از خطوط مرزی شود.
رجب طیب اردوغان اوایل ماه ژوئن از ساخت این دیوار به طول ۱۴۴ کیلومتر خبر داده بود. هدف اصلی این دیوارکشی، محدود کردن هر چه بیشتر فعالیت نیروهای پ ک ک و پژاک است. حزب کارگران کردستان از ده ها سال قبل در جنوب شرقی ترکیه در حال نبرد با دولت مرکزی است و پژاک نیز در شمال غربی ایران با سپاه و نیروهای امنیتی ایران می جنگد.
خبرگزاری ایرنا چند ماه قبل به نقل از یک منبع در وزارت خارجه ایران نوشته بود که تهران از این طرح اطلاع دارد و از آن استقبال می کند.
ترکیه هم اینک در حال دیوارکشی در مرز با سوریه نیز هست تا جلوی ورود آوارگان جنگی و نیروهای افراطی به این کشور را بگیرد. وزیر دفاع ترکیه پیش تر گفته بود که ۶۸۰ کیلومتر از این دیوار ۸۲۸ کیلومتری به اتمام رسیده است.
دولت آنکارا از سال ۲۰۱۵ مرزهای ترکیه با سوریه را بست و ساخت دیوار یادشده را شروع کرد.

کلید واژه ها: ایران و ترکیه


نظر شما :