آمریکا و ایران به سمت بحران حرکت می‌کنند

۳۰ تیر ۱۳۹۶ | ۰۵:۵۱ کد : ۱۹۷۰۲۶۶ سرخط اخبار

روزنامه آمریکایی در گزارشی با تاکید بر اینکه «ایران همچنان لولوی ژئوپلیتیک» دونالد ترامپ است، نوشت: «آمریکا و ایران به سمت بحران حرکت می کنند».

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه واشنگتن پست گزارشی با این عنوان منتشر کرده است که « آمریکا و ایران به سمت بحران حرکت می کنند».

در این گزارش می خوانیم: «روز دوشنبه ، روزی سخت برای دستور کار رئیس جمهور ترامپ بود. در سنای آمریکا طرح و تلاش برای لغو اوباما کِر علی رغم تقلا و مبارزه جمهوریخواهان شکست بدی خورد و کاخ سفید، با بی میلی تبعیت ایران از توافق هسته ای امضا شده در دولت اوباما را تایید کرد».

این روزنامه آمریکایی ادامه داد: «این دومین بار بود که دولت ترامپ چنین کاری کرده(تبعیت ایران از برجام را تایید کرده) اما ترامپ با ملاحظات اساسی به این اقدام رضایت داد و برای تحریم های بیشتر فشار آورد».

در بخشی از این مطلب آمده که «ایران همچنان اولین لولوی ژئوپلیتیک رئیس جمهور(ترامپ) است. او که برای خرد کردن همه ستون های میراث باراک اوباما رئیس جمهور سابق مصمم به نظر می رسد، مرتبا توافق(برجام) را تسلیم شدن در برابر جمهوری اسلامی می خواند».

واشنگتن پست ادامه داد: « تنها اتفاق به یادماندنی مایکل فلین در دوره کوتاه عهده داری سمت مشاور امنیت ملی، بیانیه مرموز او درباره اینکه "رسما ایران را در مدار توجه قرار دادیم"، بود. ترامپ در عربستان سعودی در اولین سفر خارجی خود به عنوان رئیس جمهور، موضع ریاض در قبال خاورمیانه را تایید کرد؛ موضعی که اول و بیشتر از همه به دلیل انزجارش از تهران ترسیم شده است».

روزنامه آمریکایی نوشت: «در حالی که ترامپ در مقام نامزد انتخابات پر سر و صدا از کنار زدن توافق هسته ای دم می زد اما دولتش به کنار گذاشتن چنین اقدام یکجانبه شدیدی  وادار شده است. البته همچنان به نظر می رسد ترامپ مایل به کنار زدن توافق باشد».

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که ترامپ در «نشست ناتو» برای قانع کردن شرکای اروپایی به منظور توقف تعاملات اقتصادی و تجارت با ایران، تلاش کرد.

پیشتر، کاخ سفید رسما اعلام کرده بود که رئیس جمهور آمریکا در دیدارهایش با رهبران و شرکت کنندگان نشست گروه 20 در آلمان، بر لزوم توقف تعاملات تجاری با ایران تاکید کرد.

معلوم نیست آیا واشنگتن پست در اعلام تلاش ترامپ در نشست ناتو اشتباه کرده باشد  و یا اینکه رئیس جمهور آمریکا در این نشست هم چنین اقدامی را انجام داده باشد.

این روزنامه می نویسد: «چنین اقدامی خودش می تواند نقض توافق(برجام) باشد چرا که تصریح می کند همه طرف ها "از هر سیاستی" که به تعاملات اقتصادی ایران آسیب بزند، "خودداری" خواهند کرد».


نظر شما :