احتمال حضور نیروهای فرانسوی در عملیات موصل

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۳ کد : ۱۹۶۸۸۸۷ سرخط اخبار

در حالی که ارتش عراق با احتیاط به پیشروی در محله های غربی موصل ادامه می دهد، العبادی در کنفرانسی مطبوعاتی در مرکز فرماندهی عملیات فرات میانی در استان کربلاء از آغاز عملیات نظامی گسترده ای در غرب الانبار و در نزدیکی مرز با سوریه خبر داد. الحیاة نیز مدعی شد نیروهای ویژه فرانسوی برای آزادسازی بخش قدیم موصل به کمک نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم عراق می آیند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز عراق، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق که روز دوشنبه وارد کربلا شد درباره عملیات نظامی در عراق گفت: عملیات نظامی اخیرا در غرب الانبار در مرزهای سوریه آغاز شده است. مرزهای عراق از سمت سوریه تحت تسلط داعش هستند و ما در تلاشیم تا مانع از حملات داعش به نیروهای امنیتی خود شویم و مرزها را امن سازیم.

سرلشگر محمود الفلاحی، فرمانده عملیات الانبار روز پنجشنبه از آغاز عملیات پاکسازی صحرای غربی الانبار خبر داده بود.

العبادی در کنفرانسی مطبوعاتی در مرکز فرماندهی عملیات فرات میانی در استان کربلاء از آغاز عملیات نظامی گسترده ای در غرب الانبار و در نزدیکی مرز با سوریه خبر داد.

نیروهای مشترک عراق شامل ارتش و پلیس عراق، حشد شعبی و نیروهای عشایر حمله گسترده ای را علیه مناطق اطراف الرطبه در غرب الانبار آغاز کرده اند. در این عملیات سازمان مبارزه با تروریسم و گارد مرزی با حمایت جنگنده های ائتلاف و جنگنده های عراقی شرکت دارند.

اداره اطلاعات نظامی عراق نیز اعلام کرد: تیپ هشت ارتش عراق بزرگترین عملیات یورش در صحرای الانبار و منطقه الصکار را انجام دادند که در جریان آن شش خودروی زرهی داعشی ها نابود و چهار خودروی دیگر مصادره و ۱۰ داعشی بازداشت شدند.

نخست وزیر عراق همچنین با مقتدی صدر رهبر جریان صدر در استان کربلا دیدار کرد.

از سوی دیگر معن السعدی، فرمانده سازمان مبارزه با تروریسم عراق از آغاز حرکت یگان هایی از این سازمان برای آزادی محله های جدید خبر داد و گفت: یگان های مبارزه با تروریسم برای آزادسازی منطقه صنعتی وادی عکاب و منطقه صنعتی غانم السید در غرب موصل به حرکت درآمدند.

السعدی تاکید کرد، یگان های عملیات اول، دوم و سوم مبارزه با تروریسم در عملیات شرکت کرده و با محاصره محله ها به منطقه صنعتی عکاب و غانم السید یورش بردند.

فرمانده دستگاه مبارزه با تروریسم افزود: نیروهای مبارزه با تروریسم اکنون این دو منطقه را آزاد کرده و پرچم های عراق را بر فراز ساختمان های آن به اهتزاز در آورده اند.

احمد الحسنی از فرماندهان سازمان مبارزه با تروریسم اظهار داشت: داعشی ها در بدترین شرایط به سر می برند، چراکه دو راه بیشتر ندارند، یا به جنگ ادامه داده و کشته شوند و یا اینکه فرار کنند اما از آنجایی که آنها در محاصره هستند، راه فراری ندارند و بیشتر نیروهایشان را از دست داده اند.

شکر النعیمی، فرمانده تیپ ۷۳ ارتش عراق از آزادی محله "الهرمات الاولی" واقع در شمال غرب موصل تا الوادی که "الهرمات الاولی" را از محله "الهرمات الثانیه" جدا می کند، خبر داد.

النعیمی بدون اشاره به تلفات و خسارات ارتش عراق در این عملیات اعلام کرد: نیروهای عراقی ۱۷ داعشی را از پای درآوردند.

شاکر جودت، فرمانده پلیس فدرال عراق نیز در بیانیه ای با اشاره به پیشروی نیروهای عراقی در موصل در دو محور گفت: این نیروها با پیشروی در محور شمالی آپارتمان های الهرمات را آزاد کرده و در محله الهرمات الثانی نفوذ کرده و خود را تا چند صد متری محله های ۱۷ تموز و الاقتصادیین رساندند و در آنجا ۱۶ تروریست را از پای درآورده و دو خودروی زرهی آنها و سه پایگاه رصد و تیپ مسلسل های سنگین آنها را نابود کردند.

جودت تاکید کرد: صدها آواره از مناطق درگیری در محور شمال غربی تخلیه و به مناطق امن منتقل شده و کمک های بشردوستانه در اختیار آنها قرار گرفت.

فرمانده پلیس فدرال عراق افزود: یگان های ما در محور جنوب موصل حمله داعشی ها با خودروهای بمب گذاری شده را دفع و داعشی ها را تا اطراف جامع النوری دنبال کردند. آنها ۱۰ داعشی را از پای درآورده و دو خودروی زرهی و سه موتور سیکلت بمب گذاری شده آنها را منهدم و سلاح های آنها را مصادره کردند.

این در حالی است که روزنامه الحیاة به نقل از برخی منابع موثق نوشت، پس از شکست پلیس فدرال عراق در آزادسازی بخش قدیمی شهر موصل، سازمان مبارزه با تروریسم این ماموریت را با کمک نیروهای ویژه فرانسوی برعهده خواهد گرفت.

این تصمیم در پی آن گرفته شده که بیش از یک ماه است که نیروهای پلیس فدرال نتوانستند بر مسجد النوری، مناره الحدباء و اطراف آن تسلط یابند و داعش هنوز به هزاران غیرنظامی که آنها را در گروگان دارد این منطقه را تحت تسلط دارد.

کلید واژه ها: سازمان مبارزه با تروریسم ارتش عراق


نظر شما :