تکاپوی اروپاییها برای تحکیم روابط تجاری با ایران
در سفر اخیر نخست وزیر سوئد به تهران، مدیران شرکت های متعددی به منظور احیای روابط با ایران به عنوان یک شریک تجاری بزرگ این کشور، وی را همراهی کردند.
به گزارش ایسنا، بلومبرگ در گزارشی نوشت: مردان و زنانی که نماینده شرکت هایی مانند آسترازنکا و شرکت کامیون سازی اسکانیا بوده اند، به همراه استفان لوفون، نخست وزیر سوئد به ایران سفر کردند. سفر وی، نخستین دیدار رسمی یک نخست وزیر سوئد از ایران از زمان تلاش های میانجگری در طول جنگ دهه ۱۹۸۰ با عراق بود. این هیات ۷۵ نفره با هدف ارتقای روابط تجاری به ایران سفر کرده بود اما مسائل سیاسی هم گریزناپذیر بود. در حالی که آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ از ایران فاصله می گیرد، اروپا به پیش حرکت می کند تا سالها دیپلماسی پر پیچ و خم را کنار بگذارد.
آن لیند، وزیر تجارت سوئد در مراسمی در ۱۱ فوریه که در آن بازرگانان و وزیران ایرانی حضور داشتند، اظهار کرد: پیش از تحریم ها ایران بزرگ ترین بازار صادرات سوئد در خاورمیانه بود و ما امیدواریم دوباره چنین شود.
رهبران اروپایی به عنوان حامیان قوی توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با ایران که از سوی رییس جمهور جدید آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته است، ظاهر شده اند. آنها می خواهند شرکت هایشان در بازار بزرگ و بکر ایران که جمعیتی بالغ بر ۸۰ میلیون نفر دارد، پیشرفت کنند.
دیدار هیات سوئدی در فاصله سفر یک هیات سیاسی و تجاری فرانسوی به ریاست ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه و یک کنفرانس خودرو در ۱۲ فوریه که در آن مدیران ارشد پژو، سیتروئن، رنو و هیوندای حضور داشتند، انجام گرفت.
ژان کریستف کمار، نایب رییس پژو در امور منطقه خاورمیانه و آفریقا درباره آخرین سفرش به ایران به خبرنگاران گفت: من در کمتر از دو سال گذشته ۲۵ بار به ایران سفر کرده ام اوضاع تغییر کرده است و شما باید به دیدن چهره های ما در تهران عادت کنید.
تحریم هایی که بر سر برنامه های هسته ای علیه ایران وضع شده، تجارت با سوئد را به میزان ۹۰ درصد کاهش داد و به حدود یک میلیارد کرون (۱۱۲ میلیون دلار) در سال ۲۰۱۲ رساند.
بر اساس این گزارش، در میان اسنادی که در جریان سفر نخست وزیر سوئد به تهران به امضا رسید، یک پیمان ۱۱۰ میلیون یورویی میان اسکانیا و شرکت عقاب افشان ایران برای تولید ۱۳۵۰ دستگاه اتوبوس بود. حمید اکبری، عضو هیات مدیره عقاب افشان، اظهار کرد: این شرکت با سه بانک سوئدی برای فاینانس این قرارداد سرگرم مذاکره است.
برای شرکت های اروپایی که به ایران سفر می کنند، تعهد برای ارتقاء روابط تجاری بخش آسان کار است اما اجرای این تعهد دشوارتر است به خصوص که بعضی از تحریم ها به خصوص تحریم های یک جانبه آمریکا تحت توافق سال ۲۰۱۵ برداشته نشده اند.
دو توافق بزرگ ایران در دوران پساتحریم که قرارداد برای خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به ارزش مجموع ۲۶.۶ میلیارد دلار بوده است، به دلیل تحریم های یک جانبه آمریکا و مشکلات برای تامین مالی پیچیده شده اند.
دولت ترامپ که ایران را به عنوان نیروی بی ثبات کننده در منطقه متهم کرده است اوضاع را برای سرمایه گذاران راحت تر نکرده است.
به گفته لیند، یافتن راهی برای فاینانس تجارت در ایران چالش بزرگی است. سازمان اعتبار صادرات سوئد (SEK) اقدامات متعددی را برای تضمین وام های کوتاه مدت انجام داده، اما توافق های تامین مالی بلندمدت همچنان مشکل ساز مانده اند.
سیستم بانکی ایران به کندی از سال ها فاینانس بین المللی به تدریج احیاء می شود. یه گفته یک مقام دولتی فرانسه که مایل نبود نامش فاش شود، خزانه داری فرانسه سرگرم برنامه ریزی برای صدور وام های مستقیم برای شرکت هایی است که می خواهند در ایران فعالیت کنند. همچنین گروه لابی تجاری مدف اینترنشنال فرانسه یک دفتر در ایران گشوده است.
بانک توسعه KfW آلمان در نوامبر برای اعطای وامی به ارزش ۱.۲ میلیارد یورو برای یک خط ریلی به ایران موافقت کرد در حالی که آژانس اعتبار صادرات ایتالیا (ساچه) و گروه CDP Group سال گذشته حدود ۹ میلیارد یورو وام و ضمانت دادند.
نظر شما :