واکنش روسیه به ادعاها دربارۀ آزمایش موشکی ایران

۱۳ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۹ کد : ۱۹۶۶۶۷۰ سرخط اخبار
معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: آزمایش موشکی جدید در ایران اگر اتفاق هم افتاده باشد، نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیست.
 
به گزارش انتخاب، سرگئی ریابکوف و معاون  وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه درگفت وگو با خبرگزاری اینترفکس به ادعای یک مقام آمریکایی مبنی بر انجام یک آزمایش موشکی بالستیک در ایران واکنش نشان داد.
 
ریابکوف تاکید کرد: چنین اقداماتی اگر هم اتفاق افتاده باشد نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که در تایید توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 تصویب شد، نیست.
 
این مقام روس همچنین گفت که مسکو تاکنون صحت انجام این آزمایش را تایید نکرده است.
 
شورای امنیت سازمان ملل در پی ادعای این مقام آمریکایی و در پاسخ به درخواست واشنگتن برای بررسی فوری این مسئله، اعلام کرد که یک جلسه اضطراری برای رسیدگی به موضوع برگزار خواهد کرد.
 
یک مقام آمریکایی شب گذشته مدعی شد که ایران برای اولین بار از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ رییس جمهور جدید آمریکا روز یک شنبه یک موشک بالستیک در منطقه ای در نزدیکی شهر سمنان، واقع در شرق ایران آزمایش کرده که پس از 630 مایل (یک هزار و 10کیلومتر) منفجر شده است.
 
شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید با این ادعا که ایران با شلیک موشک تعهداتی را که بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان دارد، زیر پا می گذارد، گفت: ما مطلعیم که ایران موشک شلیک کرده است و در حال بررسی آن هستیم تا ببینینم ماهیت دقیق آن چیست.
 
به گزارش ایسنا، مقامات آمریکایی در حالی این ادعا را مطرح می کنند که تاکنون این خبر از سوی هیچ مقام رسمی در ایران اعلام یا تایید نشده است و اگر هم این آزمایش صحت داشته باشد، مقامات ایرانی بارها در پاسخ به واکنش های مداخله جویانه غرب و آمریکا در این زمینه تاکید کرده اند که برنامه موشکی ایران بخشی از تلاش های کشورمان برای ارتقاء توان دفاعی خود در برابر تهدیدات است و طبق قوانین بین المللی هر کشوری حق دارد تا از خود در مقابل خطرات دفاع و محافظت کند.
 
اما غرب و آمریکا تلاش می کند تا با طرح این ادعاها و اظهارات مداخله جویانه علیه کشورمان، ایران را تحت فشار قرار دهد تا به اهداف خود دست یابد.
 
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به انتقادها نسبت به ادعای آزمایش یک موشک بالستیک جدید در ایران که از سوی آمریکا و شورای امنیت اعلام شده است، گفت: دولت آمریکا در زمان مذاکرات و در چارچوب برجام به طور رسمی اعلام کرده است که موضوع موشک جزئی از برجام نیست.
 
وی گفت: در قطعنامه 2231 عبارتی درباره موشک بالستیک است که ایران موضع خود را در همان زمان تصویب قطعنامه در آن مورد اعلام کرد.
 
ظریف ادامه داد: در قطعنامه 2231 به موشک بالستیکی اشاره شده است که برای قابلیت حمل سلاح هسته ای طراحی شده است و این نوع موشک ها نباید مورد آزمایش قرار گیرند. ما همان موقع هم اعلام کردیم موشک های ما با قابلیت حمل سلاح نیستند و برای حمل کلاهک های متعارف طراحی و ساخته می شوند.
 
وی تاکید کرد: ایران به عنوان کشوری که بیشترین هزینه را از تروریسم بین المللی و تجاوز کشورهای خارجی پرداخت کرده است و سابقه تاریکی از نحوه عملکرد جامعه بین الملل در تجاوز هشت ساله عراق به ایران در ذهن دارد دفاع از خود را به اجازه طرف های دیگر موکول نمی کند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه علیه کشور دیگری از سلاح استفاده نکرده است مگر در دفاع از خود. ما هیچ وقت آغازگر جنگ نبوده ایم اما در مقابل حملات کشورهای خارجی با شجاعت و به اتکا مردم از خود دفاع می کنیم.
 
ظریف افزود: امیدواریم موضوع برنامه های دفاعی موشکی ما خارج از برنامه و قطعنامه 2231 بهانه ای برای بازی های سیاسی دولت جدید آمریکا نباشد.
منبع: ایسنا

کلید واژه ها: قطعنامه 2231


نظر شما :