عباس دشمن شماره یک موجودیت اسرائیل است

۱۳ آذر ۱۳۹۵ | ۰۱:۵۰ کد : ۱۹۶۵۱۱۳ سرخط اخبار

وزیر انرژی رژیم صهیونیستی گفته است رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مهمترین تهدید ایدئولوژیک برای این دولت یهودیست.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری راشاتودی، این اظهارات پس از آن مطرح شد که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین متعهد شد در صورتی که اسرائیل به عدم مسئولیت پذیری خود ادامه دهد، فلسطین دیگر این دولت را به رسمیت نشناسد.

عباس طی سخنرانی خود در کنگره حزب فتح خاطرنشان کرد که فلسطین در حالی اسرائیل را به رسمیت شناخته که طرف مقابل دست به اقدام مشابه نزده است و تعهد فلسطین مسئله ای نیست که به سادگی ادامه پیدا کند و در نهایت به تصمیم اسرائیل برای به رسمیت شناختن فلسطین بستگی خواهد داشت.

وی همچنین تاکید کرد: اگر این مسئله رخ ندهد فلسطین دیگر با توجه به بررسی تمامی گزینه ها اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت.

با این حال این سیاستمدار فلسطینی خاطر نشان کرد که "در حال حاضر ما باید یک مقاومت مردمی صلح آمیز را رهبری کنیم و آغوش ما برای صلح همچنان باز است."

با این حال این اظهارات عباس به مذاق "یووال استینیتز" وزیر انرژی دولت اسرائیل و دوست قدیمی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی خوش نیامده است.

استینیتز در مصاحبه با رادیو اسرائیل این سخنان عباس را یک "جوک غم انگیز دیگر" توصیف و ادعا کرد که رهبر فلسطینی ها هرگز حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت نشناخته است و برای طرح این مسئله که دیگر اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد ابتدا باید آن را به رسمیت بشناسد.

این عضو ارشد حزب راست گرای لیکود ادامه داد: عباس درباره توقف به رسمیت پذیری اسرائیل صحبت می کند اما اول باید به رسمیت شناختن اسرائیل را آغاز کند.

وی خاطرنشان کرد: از منظر ایدئولوژیکی عباس در مقایسه با یاسر عرفات، رهبر سابق فلسطین "دشمن شماره یک موجودیت اسرائیل" است.

عرفات سلف عباس به عنوان رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین سمبلی از مقاومت مسلحانه علیه اشغال اسرائیل بود. او به عنوان سازمان جنبش آزادی بخش فلسطین در سال 1990 ورود به مذاکرات صلح با اسرائیل را که به امضای توافقی ختم شد پذیرفت و در سال 1994 به دلیل امضای این توافق جایزه صلح نوبل دریافت کرد و در سال 2004 نیز درگذشت.

در این میان عباس طی سخنرانی خود در کنگره حزب فتح همچنین یادآوری کرد که اسرائیل در سازمان ملل نیز به عنوان یک دولت یهودی به رسمیت شناخته نشده است.

وی در این باره اظهار کرد: اگر اسرائیل در سازمان ملل به عنوان جمهوری ملی یهودی اسرائیل به رسمیت شناخته شود آن زمان است که می تواند ادعا کند از نظر بین المللی به رسمیت شناخته شده است.

در حالیکه فلسطین به صورت رسمی در توافق اسلو از سال 1993 دولت اسرائیل و حق موجودیت آن را به رسمیت شناخته است اما با ادعای اسرائیل مبنی بر معرفی خود به عنوان یک دولت یهودی مخالف است.

قرارداد اسلو قرار بود به خشونت ها میان اعراب و اسرائیلی ها خاتمه دهد و به توافق صلحی جامع منتهی شود. در همین حال عباس تاکید کرد که تاکید بر یهودی بودن دولت اسرائیل راه را برای تبعیض میان اسرائیلی ها و اعراب هموار می کند.

رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین پیش از این هشدار داده بود که فلسطین ممکن است به دلیل عدم پذیرش مسئولیت ها از سوی طرف مقابل خود از توافق اسلو خارج شود.

عباس در این باره خاطرنشان کرده بود: ما نمی توانیم به محدود شدن به این توافق ادامه دهیم در حالیکه اسرائیل به صورت کامل به عنوان یک قدرت اشغالگر به مسئولیت های خود عمل نمی کند.

بر خلاف ادعای استینیتز، عباس همواره از راه حل دو کشوری برای حل بحران فلسطین حمایت کرده و مکررا خواهان از سرگیری مذاکرات صلح بوده است.

کلید واژه ها: به رسمیت شناخته رسمیت شناخته تشکیلات خودگردان فلسطین اسرائیل را به اسرائیل را به رسمیت


نظر شما :