طرح یک لایحه علیه تونی بلر در پارلمان انگلیس

۰۸ آذر ۱۳۹۵ | ۲۰:۴۷ کد : ۱۹۶۵۰۴۰ سرخط اخبار

یک گروه از نمایندگان چند حزب در پارلمان انگلیس طرحی را علیه تونی بلر براساس نتایج تحقیقات کمیته چیلکات به راه انداختند که ممکن است سبب از بین رفتن جایگاه او در یکی از نهادهای مشورتی بلندپایه در انگلیس شود.

به گزارش ایسنا، به نقلراشا تودی، در صورتی که تونی بلر، با به نتیجه رسیدن این لایحه جایگاه خود را در این نهاد موسوم به شورای پریوی(privy) از دست بدهد این یک تحقیر برای او که تلاش دارد نقشی بزرگ تر در سیاست انگلیس ایفا کند خواهد بود.

این لایحه که قرار است روز چهارشنبه در پارلمان مورد بحث قرار گیرد عنوان کرده که تحقیقات هفت ساله کمیته چیلکات دارای مدارک مستدل از بابت ارائه یکسری اطلاعات غلط از سوی تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس و یکسری مقامات دیگر در خصوص سیاست دولت در قبال حمله به عراق است و این مساله به وضوح در مقایسه میان مکاتبات خصوصی با دولت آمریکا و بیانیه های علنی دولت به پارلمان و مردم دیده می شود.

این لایحه خواهان بررسی این تناقض در سیاست گذاری های علنی و خصوصی شده و همچنین درخواست کرده تا اقدامات بیشتر و لازم برای جلوگیری از تکرار این رخدادهای فاجعه بار در پیش گرفته شود.

این لایحه توسط آلکس سالموند، رهبر سابق حزب ملی اسکاتلند ارائه شده و مورد حمایت احزاب ملی گرای ولز، سبزها و چهره های ارشد دو حزب مهم دیگر قرار دارد.

سالموند روز یکشنبه گفت: باید یک الگو در زمینه تقویت عملکرد دولت و در عین حال پاسخگو دانستن مقامات مطرح شود.

وی تصری کرد: در نتیجه این تحقیقات پارلمان می تواند هر کاری که بخواهد از جمله محروم کردن بلر از جایگاهش در شورای پریوی توصیه کند.

کلید واژه ها: بلر


نظر شما :