داعش در موصل از گاز خردل استفاده کرده است

۱۷ آبان ۱۳۹۵ | ۱۸:۴۱ کد : ۱۹۶۴۴۶۷ سرخط اخبار

همزمان با کاهش شدت درگیری ها در شرق موصل، یک مسئول امنیتی کرد اعلام کرد، داعش در درگیری های شهر موصل از گاز خردل و کلر استفاده کرده است. این در حالی است که پیشمرگ ها حمله به داخل بعشیقه را امروز (دوشنبه) آغاز کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، منابع عراقی می گویند، پس از تصمیم ارتش عراق برای بازگشت به منطقه گوگجلی و تمرکز بر آن و مصون کردن خطوط مقدم خود از شدت درگیری ها در محور شرقی موصل کاسته شده است.

درگیری های شدیدی میان نیروهای عراقی و داعش در مرزهای منطقه رادیو و تلویزیون دولتی عراق در شرق موصل رخ داد و این نیروها کنترل این منطقه را در دست گرفتند.

به گفته رقیب الساعدی، یکی از افسران نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم عراق این نیروها با احتیاط شدید به سمت محله های شرقی شهر موصل پیش می روند چرا که داعش از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کند و بر تک تیراندازه، و بمب ها و خودروی بمب گذاری شده متمرکز است.

در محور شمالی نیز نیروهای ارتش عراق توانستند از منطقه الشلالات بگذرند و وارد مناطق الساده و بعویزه شوند. این دو روستا مستقیما به محله های اولیه شهر موصل از محور شمالی چسبیده اند.

 در محور جنوب رائد شوکت، فرمانده پلیس فدرال اعلام کرد که پاکسازی حمام العلیل در جنوب موصل کامل شده و نیروهای عراقی بر تاسیسات نفتی و ساختمان های مهم کنترل کامل دارند.

از سوی دیگر مسرور بارزانی، پسر مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق و یکی از مسئولان امنیتی این اقلیم پیش بینی کرد که داعش در مرحله آتی مقاومت شدیدتری از خود نشان دهد.

وی گفت که داعش از گاز خردل در حملاتش استفاده کرده است.

در همین راستا نجم عبدالله الجبوری، فرمانده عملیات نینوا اعلام کرد که از آغاز نبرد موصل تاکنون بیش از ۲۰۰۰ داعشی از جمله سرکرده های مهم و برجسته این گروه کشته شده اند.

این در حالی است که المیادین گزارش داد که بیش از ۴۰۰ تروریست در شرق موصل کشته شده اند.

وی گفت که جنگنده های ائتلاف آمریکا و ارتش عراق نقش مهمی در نابودی زیرساخت داعش، انبارهای مهمات و تجهیزات این گروه داشتند. بالگردهای آپاچی نیز وارد جنگ در ساحل چپ (کرانه شرقی رود فرات) و تعدادی دیگر از محورها شدند.

الجبوری گفت: داعشی ها تنها به حملات انتحاری، کار گذاشتن بمب، تک تیراندازها و مخفی شدن در میان غیرنظامیان متوسل می شوند. براساس اطلاعات ما تروریست های داعش به طور دسته جمعی فرار کرده اند.

ارتش عراق همچنین در ادامه پیشروی های خود کنترل مسیر موصل - کرکوک از محور جنوب شرقی این استان را در دست گرفت. نیروهای عراقی از سمت جدیده المفتی که مسیری مهم در بخش نظامی است این پیشروی را محقق کردند.

به گفته منابع عراقی ارتش همچنان به پیشروی در ساحل چپ و نفوذ در داخل محله الانتصار ادامه داده و مسیرها را از وجود داعشی ها پاکسازی می کند.

به گفته این منابع، نیروهای مبارزه با تروریسم وارد ساحل چپ شده و مناطق الکرامه، الملایین، شقق الخضرا، محله الزهرا، کرکوکلی، عدن و الذهبی را محاصره کرده اند.

همچنین پیشمرگ ها در محور شرق امروز دست به تحرکی جدید زده و به تقاطع العزاوی در شهر بعشیقه رسیده و مستقیما حمله به مرکز این شهر را آغاز کردند.

در این راستا غیاث سورچی، مسئول اطلاع رسانی حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق به سومریه نیوز گفت: نیروهای پیشمرگ وارد مرکز شهر بعشیقه شده اند و درگیری ها اکنون در مرکز بعشیقه است.

سورچی ادامه داد: نیروهای پیشمرگ صبح امروز وارد مرکز بعشیقه در شرق نینوا شدند و تعداد زیادی از داعشی ها را کشتند و پیشروی تا زمان اعلام آزادسازی شهر طی ساعات آتی ادامه خواهد داشت.

وی افزود: این حمله از چهار محور بود و موققیت های سریعی نیز حاصل شده و نیروهای داعش در حال نابودی هستند.

این مقام کرد عراق افزود: ناهمواری منطقه و ماهیت کوهستانی آن پیشمرگ ها را بر آن داشت زمان حمله را به ویژه که شهر را از تمامی محورها محاصره کرده بودند، تعیین کنند و داعش تمامی مسیرها و حتی تیرهای چراغ برق را هم بمب گذاری کرده است. عملیات آزادسازی شهر تقریبا رو به پایان است.

کلید واژه ها: بعشیقه پیشمرگ


نظر شما :