تکذیب تعلیق مذاکرات روسیه و امریکا بر سر سوریه

۲۸ مهر ۱۳۹۵ | ۱۷:۳۳ کد : ۱۹۶۳۹۵۶ سرخط اخبار

معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد کرد که اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص تعلیق مذاکرات با روسیه درباره سوریه صحت ندارد.

به گزارش فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه (امروز) اعلام کرد اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص تعلیق گفت وگوهای روسیه و آمریکا در خصوص موضوع سوریه صحت ندارد.

خبرگزاری اسپوتنیک در اینباره گزارش کرد، ریابکوف تأکید کرد، گرچه گفت وگوهای مسکو و واشنگتن درباره سوریه محدود بوده است اما این گفت وگوها همچنان ادامه دارد.

معاون لاوروف به خبرنگاران گفت: «یکی از این تعصبات آمریکا، متوقف کردن همکاری های تمام عیار نظامی با روسیه و تلاش برای نشان دادن این مسئله است که گفت وگوهای دوجانبه با روسیه درباره سوریه محدود شده است».

وزارت خارجه آمریکا روز 3 اکتبر اعلام کرد که «مشارکت در کانال های دوجانبه با روسیه» که برای حفظ آتش بس کوتاه مدت سوریه حفظ شده بود را به حالت تعلیق درآورده است.

ریابکوف در این زمینه گفت: «مورد دوم (تعلیق گفت وگوها) صحت ندارد زیرا گفت وگوها ادامه دارد. شما شاید بتوانید بگوید که این گفت وگوهایی که پیشتر موثر تر بود، هم اکنون کمتر کارآمد است. اینها همگی عوامل شخصی است که ارزیابی ها درباره آن متفاوت است».

وی ادامه داد که فرایند سیاسی در سوریه متوقف شده است اما از طریق همکاری های کارشناسی در چارچوب نشست لوزان، قابل احیا است.

ریابکوف در اینباره توضیح داد که شما شاهد چگونگی پیشروی اوضاع در سوریه هستید که فرایند سیاسی در این کشور روی هم رفته متوقف شده است ولی با اینحال، انتظارات هنوز از بین نرفته است.

معاون لاوروف تأکید کرد که روسیه، آمریکا، عربستان، ترکیه و دیگر مقاماتی که در نشست اوایل هفته لوزان شرکت کردند در خصوص تجدید آتش بس و تسهیل دسترسی به کمک های انسانی بحث هایی را صورت دادند.

بنا به گفته لاوروف، «هم اکنون ما امیدواریم که بتوانیم در سطح کارشناسی به کار خود ادامه دهیم. ما از جانب خود امیدواریم که از تمامی مسیرها از جمله دپارتمان نظامی بتوانیم به همکاری ادامه دهیم».

ریابکوف در خصوص اوضاع انسانی در حلب گفت که روسیه به پیدا کردن راه حل های سیاسی برای درگیری های سوریه و کاهش بحران انسانی در حلب متعهد است.

وی تأکید کرد که آمریکا و روسیه در قبال آنچه در سوریه در حال رخ دادن است، مسئولیت ویژه ای دارند. ما نه تنها در حرف بلکه واقعاً علاقه و تعهد خود برای یافتن یک راه حل سیاسی و کاهش بحران انسانی در داخل و اطراف حلب را نشان دادیم.

وی بر عدم توانایی واشنگتن برای عمل به تعهداتش طبق توافقاتی که با مسکو برای تضمین یک مسیر ایمن برای غیرنظامیان در امتحاد جاده «کاستیلو» تأکید کرد.


نظر شما :