غیرمتعهدها ۲۰۱۷ را سال پایان اشغال فلسطین نامیدند

۲۸ شهریور ۱۳۹۵ | ۲۱:۴۵ کد : ۱۹۶۳۲۲۸ سرخط اخبار

سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در اجلاس خود در ونزوئلا تأکید کردند که سال ۲۰۱۷ سال پایان اشغال فلسطین است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه شبکه خبری الجزیره، نشست سران عضو جنبش غیرمتعهدها از روز شنبه، هفدهمین نشست خود را در ونزوئلا آغاز کردند و قرار است این نشست امروز (یکشنبه) پایان یابد. این اجلاس با عنوان "اتحاد در مسیر صلح" با حضور رؤسا و رهبران کشورهای عضو در ونزوئلا در حال برگزاری است.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنرانی خود در این نشست از کشورهای عضو خواست از طرح فرانسه برای برگزاری نشست بین المللی صلح فلسطین قبل از پایان سال جاری میلادی حمایت کنند.

وی گفت: بعد از گذشت هفت دهه از اشغال سرزمین ما، همچنان بیش از شش میلیون آواره فلسطینی منتظر بازگشت به سرزمین خود و پایان اشغال فلسطین از سوی اسرائیل هستند.

محمود عباس از دولت رژیم صهیونیستی خواست هرچه سریع تر شهرک سازی و مصادره اراضی فلسطینیان را متوقف کند و بیش از این اقتصاد فلسطین را در تنگنا قرار ندهد و به نقض قوانین بین المللی و محاصره نوار غزه پایان دهد.

عباس افزود: ما در تلاش برای تحقق آشتی ملی هستیم و در مسیر برگزاری انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان و مجلس قانونگذاری، عمران و بازسازی نوار غزه، کاهش رنج و محنت های ساکنان این منطقه، لغو محاصره این منطقه و سر و سامان دادن به نهادهای داخلی خود بر اساس معیارهای بین المللی گام برمی داریم.

وی بار دیگر بر پایبندی خود به طرح صلح فرانسه و ادامه تلاش ها با این کشور و طرف های عربی، بین المللی و اروپایی از جمله روسیه، آمریکا و سازمان ملل به منظور برگزاری اجلاس صلح بین المللی و ایجاد راهکاری جدید برای پیشبرد مذاکرات سازش تاکید کرد.

محمود عباس اظهار داشت: دست سازش ما به سمت طرف صهیونیستی دراز است و هدف ما رسیدن به صلح و سازش با همسایه مان بر اساس قوانین و معاهدات بین المللی و مبدا سرزمین مقابل صلح، اجرای طرح صلح عربی و تحقق راهکار تشکیل دو کشور است تا دو طرف بتوانند در امنیت و آرامش کنار یکدیگر زندگی کنند که این امر محقق نمی شود مگر با پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی در مرزهای سال ۱۹۶۷.

عباس تاکید کرد: از دولت ونزوئلا و نیکولاس مادورو اعلام همبستگی کرده و با محاصره  و تحریم های اعمال شده بر این کشور اعلام مخالفت می کنیم.

سران جنبش غیرمتعهدها نیز در بیانیه صادره شده درباره مساله فلسطین، تجاوزات مداوم اسرائیل علیه مردم فلسطین به ویژه سیاست شهرک سازی را محکوم و تأکید کردند که اسرائیل باید به عنوان یک قدرت اشغالگر به مسئولیت های خود عمل کرده و محاصره نوار غزه را لغو کند.

این جنبش از شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل خواست اقدامات لازم را برای مجبور کردن اسرائیل برای عمل به تعهداتش به ویژه درباره حقوق بشر و قوانین بین المللی انسانی اتخاذ کند.

حاضران در این نشست سال ۲۰۱۷ را سال پایان اشغالگری اسرائیل در فلسطین نامیدند و آمادگی شان را برای تحقق این هدف اعلام کردند.

جنبش غیرمتعهدها در سال ۱۹۶۱ با هدف ایجاد ائتلافی از کشورهای مستقل و تأسیس جریان بی طرف تشکیل شد اما با گذشت زمان اهمیت خود را از دست داد.

سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها درباره اوضاع سوریه، لیبی، یمن و راه های مبارزه با تروریسم نیز بحث و گفتگو می کنند.

کلید واژه ها: غیرمتعهدها جنبش غیرمتعهدها


نظر شما :