پیشتازی کلینتون بر ترامپ

نظرسنجی ها حکایت از پیروزی هیلاری دارد

نویسنده خبر: حسین هوشمند
در تمامی نظرسنجی هایی که این هفته انجام شده است به جز نظرسنجی جدید راسموسن که ترامپ با 1 درصد پیش است، کلینتون پیشتاز است. در نظرسنجی یو پی آی، پیشتازی کلینتون 3 درصد است. در نظرسنجی اکونومیست این فاصله 5 درصد و در نظرسنجی رویترز 1 درصد است.
نظرسنجی ها حکایت از پیروزی هیلاری دارد

دیپلماسی ایرانی: با برگزاری کنوانسیون دو حزب دموکرات و جمهوری خواه و انتخاب معاون توسط هر دو کاندیدا، کمپین انتخاباتی هر دو حزب برای انتخابات ریاست جمهوری کامل شده است و در هفته های اخیر آنها با شور و شوق بیشتر در حال تبلیغ و تبیین مواضع خود برای را دهندگان هستند.

رقابت کلینتون و ترامپ نزدیک است و با هر جنجالی که درباره آنها و کمپینشان منتشر می شود، محبوبیتشان در نظرسنجی ها بالا و پایین می رود. پس از کنوانسیون ملی جمهوری خواهان و عدم حمایت از تعدادی از نخبگان جمهوری خواه و جریان اصلی این حزب از ترامپ، موقعیت وی در نظرسنجی ها متزلزل شد. از سوی دیگر دموکرات ها با برگزاری خوب کنوانسیون ملی شان و انتخاب معاونی منطقی و قدرتمند از سوی کلینتون، اوضاعشان در نظرسنجی ها بهبود یافت.

این وضعیت در ماه آگوست برقرار بود و فاصله کلینتون به شدت با ترامپ افزایش یافت و به 9 درصد هم رسید. اما هم اکنون در ماه سپتامبر با جنجال جدیدی که بر سر ایمیل ها و بنیاد کلینتون به وجود آمده، محبوبیت کلینتون کاهش یافته است و فاصله کلینتون با ترامپ به 4 تا 5 درصد کاهش یافته است.

نظرسنجی ها

براساس میانگین کل نظرسنجی های صورت گرفته هم اکنون کلینتون با 43 درصد از ترامپ با 39 درصد جلوتر است. در نظرسنجی فاکس نیوز که پس از برگزاری کنوانسیون دو حزب انجام شده بود، کلینتون اختلافی 9 درصدی با ترامپ داشت، اما در نظرسنجی جدید این شبکه که روز چهارشنبه انجام شد این فاصله به 2 درصد کاهش یافته است.

در نظرسنجی جدید فاکس نیوز کلینتون 41 درصد آرا، ترامپ 39 درصد، گری جانسون، کاندیدای لیبرتارین 9 درصد و جیل استاین، کاندیدای حزب سبز 4 درصد آرا را در اختیار دارند. در یک رقابت دو نفره کلینتون 48 درصد آرا و ترامپ 42 درصد آرای رای دهندگان ثبت نام شده را دارد.

براساس نظرسنجی جدید دانشگاه سافک و روزنامه یو اس ای تودی که روز پنجشنبه منتشر شد هیلاری کلینتون فاصله ای 7 درصدی با رقیبش دونالد ترامپ دارد. در رقابت چهار نفره هم فاصله کلینتون با ترامپ به همین اندازه است. براساس این نظرسنجی کاندیدای دموکرات حمایت 48 درصد از رای دهندگان احتمالی را کسب کرده است. این در حالی است که ترامپ 41 درصد آرا را در اختیار دارد.

ترامپ که معمولاً در میان مردان برتری دارد، این بار با فاصله 1 درصدی از کلینتون پیش است. 44 درصد مردان به ترامپ و 43 درصد به کلینتون رای می دهند. اما در میان زنان، کلینتون از پیشتازی 16 درصدی و 54 به 38 درصدی برخوردار است.

در میان رای دهندگان سفیدپوست، ترامپ با 49 درصد در مقابل 41 درصد از کلینتون پیشی گرفته است، این در حالی است که کلینتون در میان رای دهندگان هیسپنیک از فاصله ای 43 درصدی برخوردار است (65 درصد به 24 درصد) و در میان سیاهپوستان هم کلینتون از فاصله ای 87 درصدی برخوردار است (91 درصد به 4 درصد.)

اکثریت کسانی که از ترامپ (80 درصد) یا کلینتون (62 درصد) حمایت می کنند می گویند در صورتی کاندیدای مقابل در انتخابات ماه نوامبر پیروز شود، احساس ترس می کنند. اما تعداد کمتری از حامیان کاندیداهای اصلی می گویند در صورتی که کاندیدایشان پیروز شود، هیجان زده می شوند. 27 درصد هواداران کلینتون و 29 درصد از هواداران ترامپ می گویند چنین حسی دارند.

اکثریت هواداران هر دو کاندیدا از پیروزی نامزدشان راضی خواهند شد. 52 درصد از هواداران ترامپ این احساس را دارند و 62 درصد از طرفداران کلینتون هم از پیروزی وی راضی خواهند بود.

در رقابت چهار نفره، کلینتون 42 درصد آرا، ترامپ 35 درصد، گری جانسون، کاندیدای لیبرتارین 9 درصد و جیل استاین، کاندیدای حزب سبز 3 درصد آرا را در اختیار دارند. 10 درصد رای دهندگان هم هنوز کاندیدای مورد نظرشان را انتخاب نکردند.

در تمامی نظرسنجی هایی که این هفته انجام شده است به جز نظرسنجی جدید راسموسن که ترامپ با 1 درصد پیش است، کلینتون پیشتاز است. در نظرسنجی یو پی آی، پیشتازی کلینتون 3 درصد است. در نظرسنجی اکونومیست این فاصله 5 درصد و در نظرسنجی رویترز 1 درصد است.

شانس پیروزی

براساس پیش بینی نیویورک تایمز، شانس پیروزی کلینتون در انتخابات 88 درصد و شانس ترامپ 12 درصد است. اوج شانس کلینتون در هفته گذشته به 91 درصد رسیده بود. این برتری در قبل از برگزاری کنوانسیون برای کلینتون 70 درصد بود.

بر اساس بررسی نیت سیلور هم کلینتون از شانسی 71 درصدی برای پیروزی برخوردار است و شانس ترامپ 29 درصد است.

وضعیت ایالتی

رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا براساس ایالت ها است و پیروز انتخابات توسط ایالت های مختلف تعیین می شود. در این میان ایالت های متغیر یا سرنوشت ساز بیشترین اهمیت را دارند و کاندیداها بیشترین سرمایه گذاری و انرژی شان را در این ایالت ها صرف می کنند.

برتری کلینتون در ایالت های مهم ویرجینیا، پنسیلوانیا، نیوهمشایر، میشیگان و ویسکانسین بیش از 5 درصد است. در ایالت های فوق العاده رقابتی فلوریدا، اوهایو، کارولاینای شمالی و آیووا بیشتر از 2 درصد است. در این ایالت ها شانس پیروزی کلینتون بیش از 70 درصد است اما در کارولاینای شمالی و آیووا شانس وی 62 درصد و 59 درصد است.

البته براساس بررسی نیت سیلور، اوضاع کلینتون در ایالت ها در میانگین نظرسنجی ها در 14 آگوست به مراتب بهتر از میانگین نظرسنجی ها در 31 آگوست بود. برتری وی در کلرادو از 10 درصد به 6 درصد کاهش یافته است. در فلوریدا از 6 درصد به 3 درصد، در میشیگان از 11 درصد به 6 درصد، در مینه سوتا از 12 درصد به 7 درصد، در کارولاینای شمالی از 5 درصد به 1 درصد، در اوهایو از 6 درصد به 2 درصد کاهش یافته است.

آرای الکترال

از لحاظ آرای الکترال هم کلینتون پیشتاز است. براساس بررسی نیت سیلور، کلینتون 321 الکترال کالج و ترامپ 217 رای الکترال دارد. کاندیداها برای پیروزی در انتخابات نیازمند رسیدن به حد نصاب 270 الکترال کالج هستند.

از این میان 191 رای الکترال کلینتون مربوط به ایالت های دموکرات است، یعنی ایالت هایی که باراک اوباما در انتخابات 2012 با اختلاف 10 درصدی در آنها پیروز شد. ترامپ هم 154 رای الکترال قطعی دارد که مربوط به ایالت های جمهوری خواهی است که میت رامنی در انتخابات 2012 با فاصله 10 درصدی در آنها پیروز شده بود.

با توجه به آمار و ارقام نظرسنجی های فعلی شانس کلینتون برای پیروزی زیاد است، اما در فضای سیاسی آمریکا نمی توان قاطعانه حرف زد چون هر لحظه امکان بروز یک رسوایی و جنجال وجود دارد که می تواند بازی را عوض کند.

حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترامپ کلینتون نظرسنجی جدید انتخابات 2016 انتخابات آمریکا


نظر شما :