امیرعبداللهیان: امریکا پشت کودتای ترکیه بود

۰۴ شهریور ۱۳۹۵ | ۰۳:۰۹ کد : ۱۹۶۲۵۳۰ سرخط اخبار

معاون پیشین عربی و آفریقا وزارت امور خارجه در گفت وگو با یک خبرگزاری روسیه، با بیان اینکه ایران همانند آنچه در سوریه انجام داده، از دولت قانونی ترکیه در برابر کودتا حمایت کرد، دست داشتن آمریکایی ها در این کودتا را بعید ندانست.

به گزارش فارس، «حسین امیر عبداللهیان» دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در امور بین الملل و معاون پیشین عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در گفت وگوی اختصاصی با بخش فارسی خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» به دلایل حمایت ایران از دولت ترکیه در مقابل کودتاچیان پرداخت.

عبداللهیان به روابط ایران و ترکیه از ابتدای آغاز بحران سوریه اشاره کرد و گفت: «در آغاز باید بگویم که رابطه ایران با ترکیه یک رابطه راهبردی است و در تمام پنج سال گذشته که مسئله بحران سوریه را پیش رو داشتیم و حتی پیش از آن تلاش ما متمرکز بر آن بود که اختلاف نظر فی مابین در مورد سوریه و آینده این کشور تاثیری بر روابط راهبردی تهران و آنکارا نگذارد. در این سال ها یکی از رفتارهای هنرمندانه دو کشور ایران و ترکیه در عرصه سیاست خارجی این بود که هیچ کدام از طرفین اقدامی را که منجر به تخریب روابط راهبردی متاثر از اختلاف دیدگاه در مورد سوریه باشد، انجام ندادند».

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران نه تنها در محور و موضوع راجع به مسایل سوریه، با ترکیه اختلاف دیدگاه و موضع ندارد بلکه اشتراک دیدگاه هم دارد، تصریح کرد: «اما در یک مورد که آن هم آینده سیاسی آقای بشار اسد رئیس جمهور قانونی کشور سوریه بود اختلاف دیدگاه داشته و به دنبال آن بودیم تا گفت وگوهای بیشتری را در این موضوع داشته باشیم».

عبداللهیان به دست داشتن آمریکا در کودتای نافرجام ترکیه اشاره کرد و بیان داشت: «در خصوص تحولات اخیر در ترکیه و ماجرای کودتای ناموفق در این کشور باید بگویم که شخصا معتقدم آمریکایی ها به نوعی پشت این کودتا قرار داشتند و قابل قبول نیست از پایگاه "اینجرلیک" ترکیه که جنگنده های آمریکا در آنجا قرار دارند در شب کودتا پرواز انجام شود و آمریکا از اقداماتی که در حال وقوع است بی خبر باشد. به همین دلیل و به دلایل متعدد دیگر دستگاه دیپلماسی ایران به سرعت وارد کار شد و از آقای (رجب طیب) اردوغان به عنوان رئیس جمهور قانونی این کشور حمایت کردیم».

وی ادامه داد: «به عنوان یک نکته مهم باید اشاره نمایم، همانطور که ایران از آقای بشار اسد به عنوان رئیس جمهور قانونی سوریه که با رای مردم در حال اداره کردن کشور است حمایت کرد با همین شیوه از آقای اردوغان در مقابل کودتاچی ها حمایت نمود. این امر یکی از مباحث روشن سیاست خارجی و سیاست منطقه ای جمهوری اسلامی ایران است و در شرایطی که برخی کشورها در منطقه تاحدودی به دست داشتن در کودتا و یا اطلاع داشتن از این کودتا متهم بودند، و در شرایطی که اخبار متعددی از دخالت آمریکا در بخشی امنیتی از کودتا حکایت می کرد، جمهوری اسلامی از آقای اردوغان به عنوان رئیس جمهور قانونی ترکیه حمایت نمود».

معاون پیشین عربی و آفریقا وزارت امور خارجه در مورد آینده سیاست ترکیه در قبال سوریه نیز گفت: «طبیعی است در جریان آنچه به عنوان کودتا در ترکیه گذشته است و با توجه به رفتاری که آمریکا در پشت پرده این کودتا نمایش داده بود، اکنون این آقای اردوغان و دوستان ما در هیات حاکمه ترکیه هستند که نسبت به بازتعریف سیاست های خود در منطقه، از جمله نسبت به آینده سیاسی سوریه رویکرد جدیدی را اتخاذ می کنند. البته فکر می کنم علی رغم سفر آقای اردوغان به مسکو و علی رغم گفت وگوهایی که بین وزرای خارجه دو کشور در آنکارا، استانبول و اخیرا در تهران انجام شده، برای اینکه شاهد تغییر رویکرد ترکیه در قبال مسائل سوریه باشیم، احتمالا هنوز راه طولانی را پیش رو داریم. اما من شخصا خوشبین هستم که مجموعه این تحولات می تواند به نفع صلح و ثبات و امنیت در منطقه باشد و ترکیه به عنوان یک کشور مهم رویکرد جدیدش در قبال سوریه می تواند هم در مسیر مبارزه با تروریسم وهم در مسیر تثبیت وضعیت امنیتی و سیاسی سوریه سازنده و کمک کننده باشد».

کلید واژه ها: اردوغان آقای اردوغان


نظر شما :