امین دولت "اون" با "میلیاردها" دلار گریخت

۳۰ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۱:۵۱ کد : ۱۹۶۲۴۱۱ سرخط اخبار

یک مقام دیگر کره شمالی که برای حدود بیست سال در اروپا مستقر بود و مدیریت یک صندوق ارز مخفی رهبر کشورش را در دست داشت، ظاهرا با "میلیاردها دلار" پول گریخته و طبق گزارش رسانه ها، از یکی از کشورهای غربی درخواست پناهندگی کرده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی میل، رسانه های کره جنوبی گزارش دادند، این مرد که معتمد دولت کره شمالی محسوب می شد و برای دو دهه مدیریت یک صندوق ارزی مخفی رهبر کشورش را در دست داشت، به یکی از کشورهای غربی گریخته است. او که نامش اعلام نشده، دومین مقام ارشد کره شمالی است که به تازگی فرار کرده اند.

اخیرا اخباری از فرار معاون سفیر کره شمالی در انگلیس نیز منتشر شده بود؛ او یکی از عالی رتبه ترین دیپلمات های این کشور منزوی بود که با خانواده اش به کره جنوبی پناهنده شد.  

خبرگزاری یونهاپ و روزنامه دونگ-ای ایلبو به نقل از منابع آگاه گزارش دادند که این مقام در یک کشور اروپایی نامشخص برای حمایت از جانش تحت نظر قرار دارد. با این حال هنوز مشخص نیست که او گریخته و یا از کشوری درخواست پناهندگی کرده است. وزارت اتحاد دو کره در سئول در این رابطه اظهارنظری نکرده است.

اما دو گزارش مذکور جزئیات متناقضی داشتند. خبرگزاری یونهاپ تاکید دارد که این مقام، اواخر سال گذشته با چندین میلیون دلار مفقود شده. در همین حال روزنامه دونگ -ای ایلبو می گوید که این مقام ماه ژوئن با چند میلیارد دلار گریخته است. هر دو گزارش اما تاکید دارند که او از اعضای ارشد "دفتر 39" بوده است که سازمانی مخفی در حزب حاکم کارگران کره شمالی است و مسوول نگهداری ارز برای رهبر جوان این کشور است.

سازمان اطلاعات آمریکا می گوید که دفتر 39 بر یک شبکه غیرقانون از عملیات های درآمدزایی از جمله قاچاق مواد مخدر و چاپ پول تقلبی نظارت می کند.

دو گزارش تاکید دارند که این مرد برای دو دهه در اروپا زندگی می کرد اما جزئیاتی از مقام یا مقام های او در آن دوره ارائه نداده اند. یونهاپ گزارش داد که او از آمریکا درخواست پناهندگی کرده اما این گزارش رد شد. گفته می شود که او به همراه دو فرزند پسرش فرار کرده است.

اگر این اخبار تایید شود، این فرد جدیدترین مقامی است که از میان نخبگان سیاسی کره شمالی از بدنه حزب حاکم جدا می شود.

فرارهای اخیر مقام های دیپلماتیک کره شمالی از نارضایتی در میان نخبگان سیاسی این کشور حکایت دارد. یکی از آنها کیم چول-سونگ دبیر سفارت کره شمالی در مسکو است که ماه ژوئیه در فرودگاه سن پترزبورگ روسیه ناپدید شد و اخیرا به همراه خانواده اش به کره جنوبی رفته است. پنج شنبه گذشته نیز وزارت اتحاد کره جنوبی گزارش داد، تائه یونگ-هو، معاون سفارت کره شمالی در لندن به همراه همسر و سه فرزندش وارد سئول شده است. او ماه ژوئیه از سفارتخانه مذکور گریخته بود.

کلید واژه ها: گریخته کره جنوبی


نظر شما :