گزارش ایندپندنت از حال و هوای منبج

۲۷ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۴:۵۳ کد : ۱۹۶۲۳۲۱ سرخط اخبار

ایندپندنت نوشت: بیش از 2000 نفر از شهروندان سوری که اسیر داعش بوده و به عنوان سپر انسانی استفاده می شدند، پس از بیرون رانده شدن داعش از مواضع خود در منبیج آزادشده اند. سرهنگ کریس گارور سخنگوی ائتلاف به رهبری آمریکا با اشاره به فتح منبیج اعلام کرد که رانده شدن داعش از این منطقه استراتژیک، ضربه بزرگی به این گروه وارد خواهد آورد. پس از فتح این شهر و خروج نیروهای داعش، مردان و زنان و کودکان به خیابان های این شهر ریخته و به خوشحالی پرداختند، شهری که هم اکنون تحت کنترل نیروهای سوریه است.

به گزارش «انتخاب»، خانواده هادرحالی که بچه های کوچکشان را در آغوش گرفته اند از روی خرابه های ساختمان ها و خیابان هایی که پس از حملات هوایی تخریب شده اند، عبور می کنند. تلویزیون کرد گزارش کرده است که مردان ریش خود را تراشیده اند. داعش زنان را مجبور به استفاده از برقع که تمام بدن غیر از چشم ها را می پوشاند کرده بود همچنین مردان مجاز نبودند که ریش خود را بتراشند.

یک مرد میان سال درحالی که اشک شوق از چشمانش جاری است، مبارزان فاتح شهر را در آغوش می کشد. دیگران همراه با دوستان و اقوام خود به شادی کردن و رقصیدن می پردازند. شورشیان کرد با حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا 2 ماه به محاصره منبیج پرداختند که زیر ضرب حملات هوایی ائتلاف بین المللی نیز بود. یکی از مبارزان گفته است که پس از فرار آخرین نیروهای داعش در روز جمعه قسمت عمده شهر در اختیار آن هاقرارگرفته است، ناصر حاج منصور می گوید عملیات برای پاک سازی شهر ادامه خواهد یافت تا احتمال هرگونه حمله انتحاری منتفی گردد.

شرفان درویش عضو شورای نظامی منبیج به رویترز گفته است، داعش 2000 نفر از افراد غیرنظامی را به گروگان گرفته بود و با استفاده از آن هابه عنوان سپر انسانی در حال عقب نشینی به سمت جرابلس بود و نیروهای ائتلاف از حملات هوایی به آن ها خودداری می کردند.در حال حاضر چگونگی آزاد شدن گروگان ها مشخص نیست اما به نظر می رسدواسطه های محلی عامل توافقی میان دو طرف درگیری بوده اند.

بیش از هزار نفر از پیکارجویان داعشی در طی این حملات کشته شده اند، ناظران گزارش کرده اند که از 31 مه تا 12 اوت بیش از 400 نفر از افراد غیرنظامی شامل 105 کودک کشته شده اند.

تصرف منبیج از اولویت های نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا بود چراکه این شهر نزدیکی مرز ترکیه و در مسیر چند جاده مهم قرار دارد همچنین با دارا بودن آثار باستانی باارزش، به منبع درآمد مهمی برای داعش تبدیل شده بود. فتح منبیجمی تواند منجر به تسهیل فتح رقه پایتخت داعش شود که در 80 مایلی این شهر قرار دارد.

 
 

کلید واژه ها: منبیج


نظر شما :