سید حسن نصرالله: سعودی جنگ علیه ایران را ادامه می‌دهد؛

۱۰ مرداد ۱۳۹۵ | ۰۲:۴۲ کد : ۱۹۶۱۷۴۲ سرخط اخبار

دبیر کل حزب الله لبنان در مراسم بزرگداشت شهید «حاج اسماعیل احمد زهری» با بیان اینکه عربستان روابط پنهانی خود با اسرائیل را دارد علنی می کند، از همگان خواست در برابر این خطر بزرگ موضعگیری کنند و اهمیت نبرد حلب را به سقوط طرحهای منطقه ای دانست.

به گزارشایسنا، «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان در مراسم بزرگداشت شهید «حاج اسماعیل احمد زهری» از فرماندهان مقاومت سخنان مهمی مطرح کرد و اعلام کرد که عربستان در حال علنی کردن روابط پنهان با اسرائیل است و اهمیت نبرد حلب را در ساقط کردن طرحها و رؤیاهای امپراتوری [برخیها مثل ترکیه] دانست.

دبیر کل حزب الله گفت: عربستان با اسرائیل ارتباط می گیرد و مجانی با آن روابطش را عادی سازی می کند و بعد از آن اسرائیل را به رسمیت میشناسد و هماهنگی می کند و برای آن فتوای فقهی آماده می کند [و می تراشد]..

او هشدار داد که آنچه در عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل خطرناکتر از سایر مسائل است، گمراه کردن افکار عمومی از حیث فرهنگی و اندیشه است که این عادی سازی را همراهی [و توجیه] میکند.

نصرالله تأکید کرد که جنایتی که در حق مردم یمن می شود، ناشی از فرهنگ و اندیشه سعودی و وهابی داعش و النصره هست، حتی اگر [جبهة النصره] اسمش را تغییر بدهد.

مشروح سخنرانی سید حسن نصرالله

حاج خلیل یکی از فرماندهان میدانی اصلی در جنگ 33 روزه بود

دبیر کل حزب الله در ابتدای سخنان خود ابتدا در توصیف ویژگی های حاج اسماعیل زهری صحبت کرد و گفت که او در سال 1982 به مقاومت پیوست و از آن زمان در میادین نبرد حاضر بود.

نصرالله رزمندگان مقاومت را جوانانی دانست که از خانه، مدرسه و محل کار عادی خود به مقاومت پیوسته اند و حاج «ابو خلیل» را یکی از این جوانان دانست. او افزود که ابوخلیل عاشق امام حسین علیه السلام بود و راه ایشان را ادامه داد. او عاشق قرآن بود و به یتیمان توجه میکرد.

به گفته نصرالله، ابوخلیل یکی از فرماندهان اصلی میدانی حزب الله در جنگ 33 روزه سال 2006 بود که افتخار کسب پیروزی در این جنگ را داشت تا اینکه بعدا یکی از مسئولان یگان های موشکی شد؛ یگانی که آمادگی بالایی نیاز داشت و در بازدارندگی دشمن اسرائیلی و حمایت از لبنان نقشی مهم داشت.

نصرالله یادآور شد که راه ابوخلیل راه مقاومت بود که آن را به ما سپرد. مقاومت جزئی از معادله سه گانه ملت، ارتش و مقاومت (در لبنان) است که باید از آن حمایت کنیم. امروز و هر روز که می گذرد، بیشتر روشن می شود که راه مقاومت درست و بلکه درست ترین راه است و گزینه در سطح ملی و منطقه ای و اسلامی است.

در بدترین وضعیت منطقه هستیم

نصرالله در ادامه وضعیت منطقه را یکی از بدترین دوره ها توصیف کرد و گفت: منطقه در یکی از بدترین دوره های خود به سر می برد.

سید حسن نصرالله گفت: ما در شرایط بد عربی در منطقه قرار داریم، اما آنچه که وضعیت کنونی را بدتر می کند مواضع عربستان سعودی است که روابط پشت پرده خود با اسرائیلی ها را به یک رابطه علنی تغییر داده است. سفر ترکی فیصل رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان به فلسطین اشغالی و دیدارش با مقامات اسرائیلی با موافقت دولت عربستان صورت می گیرد. در عربستان اگر از طریق توئیتر کسی اعتراضی بکند، 1000 ضربه شلاق برای وی در نظر گرفته می شود، پس چگونه ممکن است یک شخصیتی بدون هماهنگی با دولت این کشور خلاف سیاست های راهبردی آن اقدام کند.

عربستان از وضعیت بد منطقه برای علنی کردن روابط با اسرائیل سوء استفاده می کند/عادی سازی مجانی

دبیرکل حزب الله خطاب به آل سعود اعلام کرد: اوضاع عربی جالب نیست و شما که در بد شدن اوضاع همکاری داشته اید از فرصت پیش روی سوء استفاده می کنید تا همکاری با دشمن را به شکل علنی عنوان کنید. وقتی عربستان می خواهد با اسرائیل هماهنگی کند این به نفع اسرائیل است و آنچه که رخ داده است برای عرب ها یا فلسطینی ها نه از لحاظ امنیتی و نه از لحاظ سیاسی فایده ای ندارد و عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل مجانی و بدون هیچ امتیازگیری دارد صورت می گیرد.

دبیرکل حزب الله گفت: اکنون عادی سازی روابط بین دو طرف صورت گرفت و عربستان امروز خود را در جهان عرب و اسلام به عنوان دولت اسلامی و دولت قرآن و دولت حرمین شریفین می خواند و فردا اسرائیل را به رسمیت می شناسد.

دبیر کل حزب الله گفت: این موضوع را مطرح کردم که بگویم همه باید موضعگیری کنند. این مسئله، موضوعی نیست که تعارف بردار باشد. در خصوص فلسطین و مقدسات و پذیرش اسرائیل و به رسمیت شناختن آن باشد، نباید تعارف کرد. علما و فقهاء و نخبگان در احزاب بدانند که این موضع از جانب هر کسی در هر کشورش عربستان، مصر، اردن، ایران، یمن و پاکستان باشد باید مردود اعلام شود. باید محکوم شود زیرا این مسئله به نفع دشمنی است که به ملت فلسطین و مقدسات تعرض و منطقه را تهدید می کند.

نصرالله ادامه داد: حتی اگر بدانیم که این حکام (سعودی) به حرف ما گوش نمی کنند، باید بیان کنیم که در نامه اعمالمان ثبت شود. آنها گزینه هایشان را تغییر نمی دهند و ما نیز همینطور. تمسک ما به گزینه مقاومت بیشتر میشود. حقیقت روشن است. در مسئله فلسطین حق وباطل کاملا روشن است . حقیقت مثل خورشید درخشان است. فلسطینی ها نیز گزینه شان روشن است.

نصرالله گفت: ما الان در مقابل یک تنزل واقعی در موضع رسمی عربی و تحولی منفی در رفتار عربستان سعودی هستیم. متاسفانه عربستان بر ادامه جنگ هایش در میادین مختلف اصرار دارد و هر دستی که به سویش دراز شده را رد می کند. دست گفت وگو در یمن را رد می کند و می گوید باید تسلیم شوی. در بحرین مذاکره را رد میکند و می گوید باید خودت را [از معادلات] حذف کنی. در سوریه شرط می گذارد و جنگ علیه ایران را ادامه می دهد. عربستان کجای معادله موجود در منطقه است؟ عربستان باب [رابطه و مذاکره] را فقط مقابل اسرائیل باز می کند.

سید حسن نصرالله با اشاره به جنگ عربستان علیه یمن و سوریه و جنایت های آن گفت: باید فرهنگ سعودی و وهابی، داعش، القاعده و جبهه النصره را به فرهنگ قتل و ذبح تغییر نام داد. کسانی که ذبح می کنند و مردم بی گناه را چه در آلمان، چه در فرانسه به قتل می رسانند یا در افغانستان، عراق، فلسطین و سوریه انفجار انتحاری انجام می دهند، وهابی هستند.

وزیر خارجه «دیوانه» عربستان... خودش را حاکم و قیم مردم سوریه کرده است

نصرالله با تاکید بر اینکه عربستان مخالف گفتگوهای ملی در یمن، بحرین و سوریه است، گفت: عربستان بر ادامه جنگ در این کشورها اصرار دارد.

وی همچنین به تحولات بحرین اشاره کرد و گفت: تابیعت شیخ عیسی قاسم را در بحرین لغو کردند و خواستار خروج وی از کشور شدند، اما معترضان بحرینی تاکنون مانع بازداشت آیت الله شیخ عیسی قاسم شدند.

دبیرکل حزب الله وزیر خارجه عربستان را «دیوانه» توصیف کرد و ادامه داد: وزیر خارجه عربستان آمده و به روسیه پیشنهاد می دهد که اگر از رئیس جمهور اسد صرف نظر کنید، من سهم خوبی از منطقه به شما می دهم.. چه حرف خنده داری. چه جوکی واقعا. واقعا چه مسخره بازی ای. چرا [این را می گویم؟]. مگر تو بر کل منطقه مسلط هستی و همه سهم ها دست توست که یک سهم به روسیه، یه سهم به آمریکا و یک سهم به فلانی و فلانی بدهی؟ تو دیوانه ای؟ مجنونی؟ تو در موقعیتی نیستی که سهم بدهی و معامله کنی. نه تو در این موقعیت هستی نه پادشاهت نه اربابانت [در عربستان].

نصرالله در ادامه گفت که وزیر خارجه عربستان «خود را قیّم و حاکم ملت سوریه می داند و از زبان مردم سخن می گوید. پیشنهادی که به روسیه درباره سوریه (عدم حمایت روسیه از بشار اسد) داده است، مسخره است. ما به عربستان می گوئیم که امکان ندارد در این جنگ پیروز شوید و شروط خود را تحمیل کنید...

آنچه در حلب سقوط کرد، رؤیاهای امپراتوری بود

نصرالله گفت: آنچه در حلب رخ داد خیلی مهم است و به معادلات منطقه ای مرتبط است. آنچه در حلب سقوط کرد، رؤیاهای امپراتوری بود... آیا [آقای عادل] الجبیر [وزیر خارجه سعودی] فکر می کند میتواند افکار عمومی را به بازی بگیرد.

تا فرصت مذاکره دارید، مذاکره کنید وگرنه طرح سعودی شکست میخورد

آنکه در کلیسا کشیش را سر می برد فرزند داعش است اما فرهنگش را از شما [حکام سعودی] گرفته. آنکه در نیس [فرانسه] حمله می کند و در الکراده [عراق] انسان ها را می کشد و کودک فلسطینی را [در حلب سوریه] ذبح می کند، فرهنگش وهابی است... عربستان اگر مذاکره را رد کند به آنها اعلام میکنم که طرح شما در منطقه شکست خواهد خورد. عربستان الان فرصت دارد تا جبران کند. یمن آماده مذاکره است. بحرینی، سوری و ایرانی و عراقی ها آماده مذاکره هستند. تکبر نشان ندهید و کینه چشمان شما را کور نکند. در حل مسائل منطقه شریک باشید.

نصرالله خطاب به عربستان افزود: اگر بر ادامه جنگ اصرار بورزید طرح شما آل سعود در منطقه شکست خواهد خورد و ننگش دامن شما را می گیرد. این چیزی است که باید جبران شود.

کلید واژه ها: وهابی بحرین


نظر شما :