هشدار مرکل به اردوغان درباره اعدام کودتاگران

۲۹ تیر ۱۳۹۵ | ۱۵:۵۸ کد : ۱۹۶۱۳۸۴ سرخط اخبار

صدراعظم آلمان در تماس تلفنی با رئیس جمهور ترکیه به صراحت اعلام کرد که بازگشت مجازات اعدام به قانون اساسی ترکیه، مانع از عضویت این کشور در اتحادیه اروپا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری راشاتودی، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در تماس تلفنی خود با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در روز دوشنبه به صراحت اعلام کرد که بازگشت مجازات اعدام به قانون اساسی ترکیه، مانع از عضویت این کشور در اتحادیه اروپا خواهد شد.

شایان ذکر است که ترکیه به منظور آغاز روند مذاکرات پیوستن به اتحادیه اروپا، مجازات اعدام را در سال ۲۰۰۴ از قانون اساسی خود حذف کرد.

این درحالیست که رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به درخواست هواداران دولت خود مبنی بر اعدام رهبران کودتا، روز یکشنبه اعلام کرد که در بکارگیری مجازات اعدام تعلل نمی کند و دولت در اینباره با احزاب مخالف گفتگو خواهد کرد.

اما صدراعظم آلمان در تماس تلفنی خود به اردوغان گفت که اتحادیه اروپا و آلمان با بازگشت مجازات اعدام به قانون اساسی ترکیه به شدت مخالف هستند و این اقدام را در «تناقض کامل» با هدف آنکارا برای عضویت در اتحادیه اروپا می دانند.

صدراعظم آلمان همچنین از رئیس جمهور ترکیه خواست که به اصل تناسب جرم و مجازات و حاکمیت قانون در برخورد با کودتاچیان پایبند باشد. مرکل همچنین از موج اخیر دستگیریها و برکناری مقامات در دوران پساکودتا در ترکیه به شدت ابراز نگرانی کرد.

در بروکسل نیز «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر خارجه آلمان در تأیید اظهارات مرکل به خبرنگاران گفت که آلمان از ترکیه انتظار دارد با عاملان کودتای نافرجام در این کشور در چارچوب قانون برخورد نماید.

گفتنی است که «استفان سیبرت» سخنگوی صدراعظم آلمان نیز اوایل روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری اظهار داشت که آلمان و اتحادیه اروپا قاطعانه مجازات اعدام را رد می نمایند.

کلید واژه ها: مجازات اعدام اتحادیه اروپا رئیس جمهور ترکیه صدراعظم آلمان


نظر شما :