مخالفت نمایندگان دموکرات با سه طرح ضد ایرانی

۲۳ تیر ۱۳۹۵ | ۱۹:۴۱ کد : ۱۹۶۱۱۸۵ سرخط اخبار

نانسی پلوسی رهبر اقلیت دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا و چهار نماینده ارشد این حزب با سه طرح پیشنهادی جمهوری خواهان علیه ایران مخالفت کرده و خواستار رای منفی اعضای حزب به آنها شده اند.

به گزارش بی بی سی، مقام های دولت اوباما هم گفته اند که رئیس جمهور این طرح ها را وتو خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس خانم پلوسی روز سه شنبه در نامه ای نوشت که توافق اتمی با ایران، برجام، همچنان بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته ای است.

گزارش ها حاکیست که جمهوری خواهان در این مجلس سه طرح تازه را تنظیم کرده اند که می خواهند پیش از تعطیلات تابستانی به رای بگذارند.

یکی از این سه طرح "قانون مسئولیت پذیری ایران" است که تحریم های تازه ای را به دلیل ادامه برنامه موشک های بالستیک و نقض حقوق بشر علیه این کشور وضع می کند.

به گزارش رسانه های آمریکایی طرح دوم خریداری "آب سنگین" (ماده مورد استفاده در بعضی راکتورها) را ممنوع می کند و طرح سوم هم دسترسی ایران به نظام مالی آمریکا را مسدود خواهد کرد.

علاوه بر موضع گیری پلوسی، چهار عضو ارشد دمکرات در نامه جداگانه ای به رهبر جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان از تنظیم این طرح ها انتقاد کرده اند.

استنی هویر از رهبران دمکرات در کنگره، الیوت انگل عضو کمیته روابط خارجی مجلس، نیتا لویی عضو کمیته اعتبارات مجلس و تد دویچ عضو کمیته فرعی روابط خاورمیانه در این مورد به کوین مکارتی رهبر اکثریت نامه نوشتند.

آنها نوشتند: "متاسفانه معرفی طرحی در میان بی خبری دیگران، بدون مشورت با اقلیت، آنچه که باید تلاشی فراجناحی باشد را به مساله ای سیاسی در سال انتخابات بدل می کند و به ایران اجازه می دهد به بدرفتاری هایش ادامه دهد."

این طرح ها قرار است در ادامه هفته جاری به رای گذاشته شود.

این چهار دمکرات نوشتند که حاضرند برای تصویب یک طرح فراجناحی علیه فعالیت های موشکی ایران و همچنین تمدید قانون تحریم های ۱۹۹۶ ایران که در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون وضع شده بود با جمهوری خواهان همکاری کنند.

اما به گفته آنها هیچ کدام این طرح ها "نباید شامل حذف بی سابقه اختیارات ویژه رئیس قوه مجریه در ارتباط با اعمال" قوانین باشد.

همزمان به گزارش نشریه "فارین پالیسی" یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه گفت که باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور، یقینا طرح های جمهوری خواهان را وتو خواهد کرد.

استفان مال در سخنانی در "مرکز سیاست گذاری فراجناحی" گفت که لوایح پیشنهادی جمهوری خواهان ناقض "تعهدات ما" در برجام (توافق اتمی با ایران) خواهد بود.

او در اشاره به مصوبه هفته پیش مجلس نمایندگان برای ممنوع کردن صدور مجوز فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران و منع استفاده ایران از دلار گفت "اینها چیزهایی است که آن توافق ممنوع نمی کند."

او که مسئول نظارت بر اجرای برجام است گفت: "ایران به نظام مالی آمریکا دسترسی ندارد، اما آن توافق سعی ندارد استفاده ایران از دلار را در خارج از نظام مالی مسدود کند."

به گزارش فارین پالیسی مال گفت دولت "قصد دارد هر سه طرح پیشنهادی را وتو کند."

اکثریت جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا هفته پیش تدابیر تازه ای را با هدف مسدود کردن فروش هواپیماهای مسافربری بوئینگ به ایران تصویب کرد.

اگر طرح هایی مشابه سه طرح پیشنهادی جمهوری خواهان در سنا مطرح می شود بعید است رای کافی برای دور زدن وتوی رییس جمهور کسب کند.

کلید واژه ها: دمکرات


نظر شما :