سفر به سرزمین داعش از مسکو (قسمت سوم)

۲۰ تیر ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۶۱۰۶۰ سرخط اخبار
دیدبان روسیه: پایگاه اینترنتی روسی kavkaz-uzel اخیرا مصاحبه ای با یکی از نادمین داعشی داشت که مطالعه آن نکات قابل تاملی برای کارشناسان و صاحب نظران حوزه شوروی و به ویژه آسیای مرکزی و شمال قفقاز در بردارد. دیدبان روسیه این گفتگوی تفضیلی با "فرقت" که از روسیه برای پیوستن به داعش عازم سوریه می شود را به زبان پارسی برگردان کرده است. آنچه در ادامه می خوانید قسمت سوم این مصاحبه می باشد که در آن  این جوان روس از شرح وقایع پس از استقرار در اردوی سیف الله شیشانی می گوید.
 
به شما اجازه ورود به شهر می دادند یا نه محبوس بوده و هیچ جا نمی توانستید بروید ؟
 
اگر کسی می خواست با والدینش صحبت کند یا نیاز فوری به اینترنت داشت، هر بعد از ظهر به همراه دو نفر همراه می توانست به کافی نت های شهر برود و از این فرصت می توانستید برای رفتن به شهر استفاده کنید.
 
آیا حضور در قلمرو داعش به معنای قطع ارتباط با جهان خارج است؟ وضعیت استفاده از تلفن همراه در آنجا چگونه بود؟

در خصوص ارتباط داخلی با سوریه به دشواری و به ندرت امکان این ارتباط فراهم می شد؛ اگر هم امکان آن بود بیشتر با قلمرو تحت کنترل بشار اسد بود. در خصوص دیگر نواحی این ارتباط کم بود و در برخی مناطق که به مرز ترکیه نزدیک بودند اپراتورهای تلفن همراه ترکیه ای کار می کردند. در مناطقی در عراق استفاده از این سرویس ها مساله ای نداشت، آنجا حتی قبل از این سرویس 3G هم کار می کرد. در حال حاضر  همه اپراتورهای تلفن همراه در همه قلمرو داعش اعم از سوریه و عراق غیر فعال هستند.
 
ممنوعیتی در خصوص استفاده از تلفن های هوشمند وجود دارد ؟

در عراق که کلا استفاده از تلفن در قلمرو داعش ممنوع است. به ما می گفتند دلیل آن این است که هواپیماهای بدون سرنشین به راحتی سیگنال های 3G را شناسایی می کنند  و نزد هر کس تلفن دیده شود ، پلیس عراق او را به عنوان عضو داعش تلقی می کند.

در قلمرو داعش دسترسی به اینترنت چه اندازه راحت است ؟

در این زمینه نه در سوریه و نه در عراق مشکلی وجود ندارد. در سوریه در هر شهر کافی نت های پرشماری هستند که می توانید در آن ها با خرید کوپن مخصوص، از اینترنت استفاده کنید. اگر این کافی نت ها در کنار ساختمان محل اقامت شما باشد می توانید کوپن بخرید و در خانه از اینترنت استفاده کنید که خیلی ها از این روش استفاده می کنند. در کافی نت ها البته سرعت خیلی بالا نیست ولی با شربت و میوه از شما پذیرایی می شود. حتی در این کافی نت ها امکان تماس تلفن اینترنتی هم بر اساس تعرفه خاص وجود دارد که می توانید با هر کجا که خواستید تماس تلفنی داشته باشید. 25 مگابایت استفاده در کافی نت 100 لیر سوریه معادل 50 سنت هزینه دارد در حالی که کوکتل میوه از این گران تر است و 200 تا 250 لیر سوریه معادل یک دلار قیمت دارد. همه سایت ها در دسترس هستند و با مساله در صف ماندن هم مواجه نمی شوید چرا که تعداد این کافی نت ها بسیار زیاد است و تقریبا در هر گوشه شهر با آن ها مواجه می شوید. برای نصب واتس آپ یا وایبر یا هر شبکه اجتماعی دیگر، تلفنتان را به مدیر کافی نت می دهید و بعد از نیم ساعت همه نرم افزارها و اپلیکیشن ها را نصب شده دریافت می کنید . اغلب این نرم افزارها را روی شماره های آمریکایی ثبت می کنند که هزینه حدود 2 دلار دارد .

و کسانی که در یکی از گروه های شبه نظامی باشند می توانند به شبکه دسترسی داشته باشند ؟

عملا در هر پایگاه داعش سرویس Wi-Fi وجود دارد و گستره آن به نحو رضایت بخشی زیاد است به نحوی تقریبا تمام شبه نظامیان می تواننداز آن استفاده کنند، ولی برای همه گروه های تحت نظر داعش کانال ارتباطی مجزا وجود دارد.

تو در وصف ماجراهای خود تاکید زیادی بر مساله تکفیر داری، مگر این موضوع چقدر در گروه های شبه نظامی اهمیت دارد ؟

موضوع تکفیر در اسلام اساس مذهب است. اگر از تکفیر اطلاع نداشته باشی نمی دانی چه کسی مسلمان است و چه کسی کافر، و این اساس اسلام است. مساله ای بسیار مهم این که کافران دو گونه اند: کافران حربی و کافران غیر حربی.

به نظر تو با کافران غیر حربی چه باید کرد ؟

در قلمرویی که توسط مسلمانان آزاد شده است، کسانی که نا آگاهند وجود دارند؛ آن ها کافرند ولی باید آنان را هدایت و آگاه کرد.
 
شما در خاطراتت از ایستاندن مردم در پشت پست های بازرسی و بررسی وضعیت دانش آنان از اسلام تعریف کرده ای. شما خودت برخی ازآن ها را وادار کرده ای از اتومبیل هایشان خارج شده و به مسئول پایگاه تحویلشان داده ای.  احتمال می دادی که آنها دستگیر یا اعدام شوند ؟

نه، من فقط می خواستم نشان دهم که آن ها مردمانی جاهل و ناآگاه نسبت به تعالیم اسلام هستند.

فرض کنید نزد کسی در ماشین اش حرز و طلسمی یافت شود و او کسی باشد که هیچ چیز درباره پیامبر اسلام نمی داند. به نظر تو دقیقا در قبال او چه باید کرد؟ تو دقیقا در نوشته ات وضعیتی را شرح داده ای که نزد یک نفر صلیب یافته بودی و در حالی که برای او موضوع را  تبیین نکرده او را به مسئول پست بازرسی تحویل داده بودی. آن ها با او باید چه رفتاری بکنند؟ باید او را بکشند؟

آنان (فرماندهان گروه و پست بازرسی) آزادانه به آنها اجازه رفت و آمد می دهند؛ هم در قلمرو اسد و هم در قلمرو اسلام. ولی چرا با آن ها برخورد نمی کنند این اشتباه است.
 
نباید آزادانه رفت و آمد کنند؟

نه، چرا که شق سومی وجود ندارد؛ یا مومن اند یا کافر. ولی آنها اینان را مسلمان فرض می کنند. ساکنان محلی در قلمرو داعش موضع شاهدان و شخص سوم گرفته اند. به سمت کسی که قوی تر است و برنده است متمایل می شوند. در اسلام شخص ثالث نداریم، فقط مومن و کافر وجود دارد. داعش به روی همه این ها چشم می بندد و این خود می تواند نوعی بی اعتقادی به اسلام تلقی شود.

داعش آن ها را مسلمانان جاهل فرض می کند، ولی چطور ممکن است یک انسان از مسلمانی چیزی نداند؟ شما وظیفه داری او را هدایت کنی.
 

دقیقا چگونه می شود آن ها را هدایت کرد ؟

مبانی و اساس اسلام را تشریح و تبیین کنید. این که اسلام دین توحید و یگانه پرستی است؛ توحید و شرک با هم ناسازگارند و این که شریعت فقط متعلق به الله است و دقیق تر توضیح دهید که «لا اله الا الله، محمد رسول الله» یعنی چه؟ اگر انسان حقیقت اسلام را درک کند او قطعا منافق نخواهد بود.

بر این اساس می توان نتیجه گرفت که در قلمرو داعش و یا دیگر گروه های شبه نظامی اسلام گرا جایی برای زیستن غیر مسلمانان و یا ناآگاهان به دین اسلام وجود ندارد؟ و این آیا به این معنی نیست که آنان امنیت جانی در این قلمروها ندارند؟

اشکال متفاوتی وجود دارد. اگر به آنان تعالیم اسلامی معرفی شود و آنان مخالفت کنند و بر موضع خود بمانند باید آنان اعدام شوند. ولی هستند مسیحیان و یهودیانی که جزیه می پردازند و در امنیت می مانند.

جزیه می پردازند و در آسایش و امنیت زندگی می کنند؟

به کسانی که جزیه می دهند نباید تعرضی کرد. اگر کسی جزیه پرداخت کند و در آنجا زندگی کند هیچ کس نباید کاری با او داشته باشد چرا که آن ها تحت حفظ بوده  و باید از آن ها دفاع شود.

میزان جزیه برای کافران چقدر است؟

من رقم دقیق آن را نمی دانم. در رقه مسیحیانی بودند که جزیه پرداخته و در امنیت زندگی می کردند و مراسم مذهبی خود را آزادانه در خانه هایشان برپا می نمودند.

قسمت اول این مقاله را می توانید در اینجا و قسمت دوم را در اینجا مطالعه کنید.

برگردان: سید حسین طباطبایی، وابسته فرهنگی پیشین ج.ا.ایران در فدراسیون روسیه؛

کلید واژه ها: کافی نت قلمرو داعش کافران جزیه اینترنت در قلمرو داعش


نظر شما :