اتحادیه اروپا و حوزه یورو در مرز فروپاشی هستند

۲۰ تیر ۱۳۹۵ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۶۱۰۵۷ سرخط اخبار

رئیس صندوق بین المللی پول هشدار داد که تصمیم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا ممکن است به طور جد چشم اندازهای رشد و توسعه در این اتحادیه را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه اکسپرس، پیش از رأی گیری انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، صندوق بین المللی پول میزان رشد 1.7 درصدی را برای منطقه یورو پیش بینی کرده بود.

به هر حال با اعلام خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، این سازمان با تجدیدنظری که انجام داد پیش بینی کرد که امسال میزان رشد 1.6 درصد و سال آینده 1.4 درصد خواهد بود.

صندوق بین المللی پول هم چنین در مورد وقوع هرج و مرج اقتصادی در پی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا هشدار داد و خواستار "خروجی آرام و نرم" از سوی این کشور شد.

این سازمان همچنین با بیان اینکه هم اکنون همبستگی در منطقه یورو در وضعیت بحرانی به سر می برد، اظهار کرد: نمی توان از این درهم گسیختگی افزاینده جلوگیری کرد.

در صورتی که چاره ای برای حل این مشکلات اندیشیده نشود اتحادیه اروپا ممکن است که متحمل مشکلات مکرر اقتصادی و بی ثباتی های سیاسی شود که این اتفاقات منجر به خدشه وارد شدن به اعتبار منطقه یورو و شکست های اقتصادی می شود.

بر اساس بیانیه ای که از سوی صندوق بین المللی پول صادر شد، بحران پناهجویان می تواند منجر به پایان بخشیدن به حمل و نقل های آزادانه و آزادی تردد در اروپا شده و باعث شود که کشورهای دیگر این حوزه نیز همانند انگلیس خواستار برگزاری رفراندوم برای خروج از اتحادیه اروپا شوند.

پروفسور کریستوفر پیساریدس، اقتصاددان برجسته با بیان اینکه حتی احتمال فروپاشی اتحادیه اروپا هم وجود دارد، اظهار کرد که این بلاتکلیفی منجر به کاهش سرمایه گذاری و اشتغال می شود.

هشدارهای وی که برنده جایزه ی نوبل نیز شده است هم زمان شده با احتمال وقوع اتفاقات زیر:

  • تحلیلگر بانک ""Societe Generale هشدار داد که ایتالیا و فرانسه می توانند از واحد پولی یورو خارج شوند.
  • آژانس ارزش گذاری "مودی" بیان کرد که آینده تمامی حوزه ی یورو در خطر است.
  • بانک های اروپا تحت فشار بیشتری قرار می گیرند.
  • بزرگترین گروه هتلداران جهان پیش بینی کرده که کاهش ارزش پوند می تواند منجر به رونق و شکوفایی گردشگری در انگلیس شود.

صندوق بین المللی پول هم چنین اعلام کرده با به درازا کشیدن خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، چشم انداز منطقه یورو ممکن است حتی وخیم تر شود.

محمود پرادان، معاون رئیس صندوق بین المللی پول گفت که اگر این مشکلات به طول بینجامد می تواند تأثیر طولانی تری بر منطقه یورو بگذارد و صحبت کردن در مورد پایان این مشکلات را بسیار سخت خواهد کرد.

صندوق بین المللی پول که در واشنگتن مستقر است تأکید کرد که انگلیس به عنوان یک شریک تجاری برای اتحادیه اروپا بسیار مهم است زیرا بریتانیا مقصد 13 درصد از صادرات اروپا است.

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا منطقه یورو یورو صندوق بین المللی پول


نظر شما :