بولتون: خروج بریتانیا از اتحادیه یک انقلاب پوپولیستی است

۰۵ تیر ۱۳۹۵ | ۲۱:۵۶ کد : ۱۹۶۰۴۹۲ سرخط اخبار

نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل با «انقلاب واقعی پوپولیستی» خواندن نتیجه همه پرسی اخیر در بریتانیا تاکید کرد: «ما باید از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا استقبال کنیم».

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، در ادامه واکنش ها به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، یکی از چهره های ارشد جمهوری خواهان آمریکایی پیروزی حامیان خروج را انقلاب پوپولیستی خواند.

پس از چند ماه مبارزات و فعالیت های تبلیغاتی حامیان «باقی ماندن» و «خروج» بریتانیا از اتحادیه اروپا، دیروز (جمعه) نتیجه همه پرسی اعلام شد و حامیان خروج با 52 درصد در برابر 48 درصد مخالفان خروج پیروز شدند.

«جان بولتون» نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل در مطلبی که در روزنامه بوستون گلاب منتشر شده، نتیجه همه پرسی در بریتانیا را یک «انقلاب واقعی پوپولیستی» خوانده است.

وی نوشته است: «رأی بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا رهبران سیاسی، بازارهای مالی و همه کسانی را که درباره اینکه نوع حکومت به سبک اتحادیه اروپا آینده اجتناب ناپذیر جهان است، ایده تئولوژیک (الوهی و وابسته به الهیات) داشتند، گیج کرده است. برای کسانی که به مدل حکمرانی جهانی از راه سازمان های بین المللی یا فراملی اطمینان داشتند، خروج بریتانیا غیرقابل تصور بود».

او در یادداشت خود به تلاش های نخست وزیر انگلیس و استفاده او از امکانات دولتی در انجام انواع گزارش های خبری، مصاحبه ها و همچنین ارتباط مستقیم با رای دهندگان برای ترغیب آن ها به دادن رأی مثبت به باقی ماندن در اتحادیه اروپا اشاره کرد.

بولتون نوشت: «اما همه اینها به یک دلیل ساده شکست خورد: در 43 سال عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا، شهروندان پادشاهی متحده بیش از این پیش به این باور رسیدند که در حال از دست دادن کنترلشان بر حکمرانی و حکومتشان هستند. تصمیمات به روشی غیرشفاف در بوروکراسی اتحادیه اروپا اتخاذ شدند و اغلب منافع بریتانیا از سوی منافع دیگر کشورهای اتحادیه اروپا علی الخصوص آلمان پایمال می شد».

عضو ارشد دولت سابق جمهوری خواه آمریکا ادامه داد: «هیچ کس توجه جدی به این ناخرسندی و ناخوشایندی در حال افزایش نداشت تا زمانی که همه پرسی برگزار شد و نتیجه این همه پرسی که برای قرن ها مورد مطالعه دانشمندان سیاسی قرار خواهد گرفت، یک انقلاب واقعی پوپولیستی بود».

او افزود: «تنها تعداد معدودی از نخبگان از خروج بریتانیا حمایت کردند اما طبقه متوسط به نحو گسترده ای حامی آن بود. حاشیه حمایتی که پیروزی را از آن طرفداران خروج کرد ازسوی یقه آبی ها و اعضای اتحادیه های کارگری انجام شد. بیش از یک سوم طبقه کارگری که پایگاه اصلی حزب کارگر را شکل می دهد و شاید 40 درصد را شامل شود، حامی خروج از اتحادیه اروپا بودند».

بولتون تصریح کرد: «ما البته از نظر اقتصادی نگران آشوب و بلوا اقتصادی هستیم و اختلالات مالی و اقتصادی هم اجتناب ناپذیر خواهد بود، اما قطعا قابل مدیریت هستند. از منظر سیاسی، هم اکنون با استعفای دیوید کامرون و تنش در حزب کارگر برای رهبری آن، آشفتگی وجود دارد. همه اینها قابل پیش بینی است چرا که این اتفاقات وقتی حادث می شود که انقلاب های سیاسی صورت گیرند».

وی توصیه کرد: «ما به عنوان آمریکا فورا باید هر چه که می توانیم از منظر سیاسی و اقتصادی برای کمک به بزرگترین متحدمان در جهان بکنیم. برخلاف تهدید رئیس جمهور باراک اوباما در جریان سفر اخیرش به لندن، واشنگتن باید یک توافقنامه دوجانبه آمریکا-بریتانیا را در دستور کار دیپلماتیک خود قرار دهد. فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) به همراه دیگر بانک های مرکزی باید پیشنهاد ارائه نقدینگی به بریتانیا را بدهد تا این کشور بتواند با آشوب مالی در کوتاه مدت مقابله کند».

نماینده دولت جورج بوش در سازمان ملل در پایان تصریح کرد: «از همه مهمتر اینکه ما باید از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا استقبال کنیم. روز استقلال مبارک».

کلید واژه ها: بریتانیا اتحادیه اروپا بریتانیا از اتحادیه اروپا بریتانیا از اتحادیه


نظر شما :