واشنگتن: بیانیه‌های ایران درباره بحرین اهانت‌آمیز بود

۰۱ تیر ۱۳۹۵ | ۲۳:۱۲ کد : ۱۹۶۰۳۴۱ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز دوشنبه ایران را به صدور بیانیه های «اهانت آمیز» علیه رژیم بحرین متهم کرد.

به گزارش فارس، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز دوشنبه بیانیه های ایران خطاب به بحرین در واکنش به لغو تابعیت «شیخ عیسی قاسم»، رهبر شیعیان بحرین را «اهانت آمیز» خواند. 

وی این اظهارات را در واکنش به سوال خبرنگار آسوشیتدپرس بیان کرد که درباره دلیل اقدام مشابه ایران و آمریکا - بر خلاف عربستان سعودی-  برای محکوم کردن اقدام رژیم بحرین در سلب تابعیت از این روحانی برجسته سوال کرده بود. 

وزارت کشور بحرین روز دوشنبه با متهم کردن «شیخ عیسی احمد قاسم» به «تبلیغ طائفی گری و فتنه انگیزی در بحرین» اعلام کرد که تابعیت وی را لغو کرده است. 

جمهوری اسلامی ایران این اقدام رژیم بحرین را محکوم کرد. سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران نیز روز دوشنبه هشدار داد که در صورت هرگونه تعدی به شیخ عیسی قاسم بحرین با مقاومت مسلحانه بی سابقه ای روبرو می شود که اسقاط این رژیم گوشه ای از تبعات آن خواهد بود.

وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه ای از لغو تابعیت روحانی برجسته بحرینی انتقاد کرده است. 

عربستان سعودی که همانند رژیم بحرین اقدام به سرکوب مخالفان و شیعیان در کشورش کرده از تصمیم منامه اسقبال کرد.

جان کربی، گفت: «هیچ رابطه جدیدی بین ایران و آمریکا در مسائل عظیم تر وجود ندارد... من در این اتفاق خاص، تغییری در رابطه ایران و آمریکا نمی بینم و هدف ما هم این نبود که به جایی برسیم که با یک گروه یا گروهی دیگر، همصدا شویم.»

 وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «و من می خواهم به این اشاره کنم که من از همه بیانیه های ایران اطلاع ندارم، اما دو تا از آنها بود که آنها را خواندم و بسیار اهانت آمیز بودند و ما به هیچ عنوان با آن همرأی نیستیم.»

کربی افزود: «بنابراین وقتی که لفاظی های گزنده ای که ایران از آن برای ابراز ناخشنودی اش استفاده می کند در نظر گرفته شوند اینکه آیا ایران از لحاظ نگرانی هایش درباره این اقدام با ما موافق است یا نه، تا حدی نامربوط است.»

کلید واژه ها: بحرین رژیم بحرین


نظر شما :