تماس‌های کانادا برای برقراری رابطه با ایران

۲۳ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۵ کد : ۱۹۵۹۹۱۳ سرخط اخبار

وزیر خارجه کانادا گفته است این کشور برای حضور موثر در منطقه خاورمیانه لازم است در ایران هم حضور داشته باشد.
به گزارش بی بی سی او تایید کرده است که 'تماس های اولیه' برای تجدید رابطه ایران و کانادا صورت گرفته است. با این حال استفان دیون گفته است برای بازگشایی سفارت خانه ها هنوز زود است.
او به شبکه تلویزیون سی بی سی کانادا گفته گفت وگوهای این دو کشور در سطح رسمی آغاز شده است.
گمانه زنی هایی مطرح شده است درباره این که این گفت وگوها در نیویورک صورت می گیرد؛ جایی که ایران و کانادا هردو دفتر دیپلماتیک دارند.
دیون حاضر نشده است در این باره اظهارنظری کند اما گفته است برای کشورهایی که در پی احیای روابط هستند، "طبیعی است که این روند گام به گام و در یک قلم رو بی طرف" صورت بگیرد.
کانادا روابط دیپلماتیکش با ایران را در دوره نخست وزیری استیون هارپر از حزب محافظه کار قطع کرد.
این کشور در تابستان سال ۲۰۱۲ روابط سیاسی خود را با ایران به حال تعلیق در آورد، سفارتش را در تهران تعطیل کرد و ایران را بزرگترین تهدید برای امنیت جهان خواند.
دولت وقت کانادا پس از آن در ماه مه ۲۰۱۳ اعلام کرد که روابط تجاری خود را با ایران کاملا قطع می کند و فهرست تحریم های خود علیه ایران را گسترش داد.
روابط ایران و کانادا از تابستان چهار سال پیش به تعلیق در آمده است.
کل روابط تجاری ایران و کانادا در سال ۲۰۱۲ به ۱۳۰ میلیون دلار رسید که ۹۵ میلیون دلار آن را صادرات غلات، روغن های گیاهی، میوه، مواد شیمیایی و ماشین آلات به ایران تشکیل می داد. ایران هم ۴۰ میلیون دلار میوه، خشکبار و پارچه به کانادا صادر کرد.
دیون گفته است اگر کانادا می خواهد در منطقه خاورمیانه حضور داشته باشد، باید در ایران هم "حضور داشته باشد و با ایرانی ها با حسن نیت همکاری کند و دولت ایران را به سمت رفتاری قابل قبول تر سوق بدهد."
وزیر خارجه کانادا در عین حال گفته است که بازگشایی سفارت دو کشور در آینده نزدیک بعید است: "این باید گام به گام باشد؛ و [بازگشایی] سفارت، نمی تواند گام نخست باشد."

کلید واژه ها: کانادا ایران و کانادا


نظر شما :