نشست جان کری درباره برجام و مبادلات بانکی

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۵:۴۱ کد : ۱۹۵۸۹۰۶ سرخط اخبار

جان کری امروز در نشست مدیران ارشد بانک های اروپایی در لندن اعلام کرد بانک های اروپایی نباید درباره از سرگیری روابط تجاری قانونی با ایران، نگران اقدامات تلافی جویانه آمریکا باشند.

به گزارش رویترز ؛ جان کری وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد هیچ مانع یا محدودیتی در برابر تعامل بانکی قانونی با ایران وجود ندارد. بانکها برای تجارت مشروع با ایران مشکلی ندارند.

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد تلاش می کند سوء برداشت ها را درباره تحریم های ایران برطرف کند.

وی اضافه کرد هدف از برگزاری نشست لندن ، شنیدن این نگرانی ها و تلاش برای پاسخگویی به آنها است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد : یک مقام انگلیسی اعلام کرد حدود ۱۰ نفر از مدیران ارشد بانک های اروپایی در این نشست که جان کری تلاش داشت نگرانی های بانکداران را درباره جریمه های گذشته برسر نقض تحریم های ایران آرام کند، حضور داشتند.

آسوشیتدپرس نیز در گزارشی از لندن اعلام کرد: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه تلاش کرد به بانک های اروپایی اطمینان خاطر دهد به خاطر تجارت با ایران یا تسهیل تجارت با این کشور مجازات نخواهند شد.

کری در نشستی سالانه در لندن تلاش کرد آنچه را که وی « سوء تعبیر یا شایعات صرف » درمورد تحریم های آمریکا علیه ایران می نامد روشن کند. تحریم هایی که بخش زیادی از آن در ازای کاهش برنامه هسته ای تهران لغو شده است.

در نشست لندن، مدیران بانک ها و موسسات مالی در اروپا از جمله « اچ اس بی سی » ، « دویچه بانک » ، « بی ان پی پاریبا » و « بارکلیز » حضور داشتند.

کری پس از این نشست در مصاحبه با خبرنگاران گفت : ما می خواهیم این موضوع را روشن کنیم که تجارت مشروع ، که بر اساس موافقتنامه به دست آمده ( با ایران ) روشن شده است ، برای بانک ها مانعی ندارد.

وی افزود آنها تا زمانی که در چارچوب شرایط تعیین شده اقدام کنند و بدانند که با چه کسی داد و ستد دارند ، با مشکل روبرو نخواهند شد. کری تصریح کرد در برخی موارد، در برخی جاها نوعی بی میلی برای ریسک کردن یا آنچه آنها گمان می کنند یک ریسک است، وجود دارد.

پایگاه اینترنتی شبکه ای بی سی نیوز نوشت آمریکا می گوید بانک ها به خاطر همکاری تجاری قانونی با ایران مجازات نخواهند شد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به بانک های اروپایی بار دیگر تضمین داد که به خاطر تجارت مشروع و قانونی با ایران مجازات نخواهند شد.

کری و فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس روز پنجشنبه با بانکداران مهم اروپایی در لندن دیدار کردند. کری می گوید سو برداشت هایی درخصوص تحریم های آمریکا علیه ایران وجود دارد که به رغم توافق هسته ای با ایران باقی مانده است. کری و هاموند تلاش می کنند در این خصوص مسائل را شفاف سازی کنند.

کری گفت برخی بانک ها تصور می کنند خطراتی در تجارت با ایران وجود دارد و به همین خاطر تمایلی به تجارت با ایران ندارند.

کری گفت آمریکا می خواهد تصریح کند تا زمانی که بانک ها با احتیاط لازم فعالیت های عادی خود را انجام دهند و احتیاط کنند که با چه کسی تجارت می کنند ، در معرض مجازات قرار نخواهند داشت.

هاموند نیز گفت بین واقعیتی برای بانک های اروپایی و اهداف سیاسی آمریکا شکاف وجود دارد.

به گزارش آسوشیتدپرس، جان کری روز سه شنبه گفت: متهم کردن آمریکا در مورد عدم معامله بانک های اروپایی با ایران بی انصافی است و به نظر نمی رسد ارتباطی با سیاست های خارجی آمریکا داشته باشد.

وی افزود: ما بر اساس توافق هسته ای با ایران و بعد از برجام اکثر تحریم های اقتصادی علیه این کشور را برداشته ایم و حالا دیگر بانک های اروپایی خودشان باید در مورد تعامل با ایران تصمیم بگیرند.

پیش از این بانک های اروپایی اعلام کرده بودند که به خاطر ترس از تحریم های احتمالی آمریکا حاضر نیستند با شرکت های ایرانی معامله کنند.

ایران اعلام کرده که در تجارت بین المللی کار دشواری دارد چرا که بانک های اروپایی نگران قوانین آمریکا و تحریم های یکجانبه به جامانده آمریکا علیه ایران هستند و چنانچه از قوانین آمریکا پیروی نکنند با جریمه های سنگین مواجه می شوند و در نتیجه کمکی به شرکت ها در سرمایه گذاری در ایران نمی کنند

کلید واژه ها: جان کری قانونی با قانونی با ایران تجارت با


نظر شما :