کاخ سفید :لوینسون مامور سیا، در ایران نیست

۳۰ دی ۱۳۹۴ | ۱۸:۵۸ کد : ۱۹۵۵۷۸۰ سرخط اخبار

سخنگوی کاخ سفید با اشاره به آزادی اتباع آمریکایی زندانی در ایران، گفت این هفته برای آمریکا هفته خوبی بود.

به گزارش  فارس، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه به میان خبرنگاران آمد و به تشریح مواضع دولت آمریکا در موضوعات مختلف پرداخت.

ارنست در ابتدای این نشست گفت که این هفته، هفته خوبی برای کشور و برای خانواده هایی بود که به عزیزان خود رسیدند.

اشاره سخنگوی کاخ سفید به آزادی 5 تبعه آمریکا از جمله جیسون رضائیان، امیر حکمتی و سعید عابدینی است که این هفته در جریان مبادله زندانیان با ایران، آزاد شدند.

وی در ادامه به سوالی در مورد موضع باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در قبال دو نامزد اصلی دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری پاسخ داد و گفت اوباما فعلا قصد ندارد به صورت علنی از هیلاری کلینتون یا برنی سندرز حمایت کند.

به گفته ارنست، حمایت اوباما از یکی از این دو نفر می تواند بر عملکرد آن ها در رقابت های درون حزبی اثرگذار باشد.

او در پاسخ به سوالی در مورد پرداخت 1.7 میلیارد به ایران، گفت: «این واقعا نتیجه یک شکایت طولانی است که در لاهه مطرح شده بود. خوب در سال 1979، یعنی سالی که انقلاب ایران رخ داد، روابط دو کشور به صورت ناگهانی قطع شد. قبل از آن آمریکا قراردادی 400 میلیون دلاری با ایران بسته بود برای آنکه تجهیزاتی را به ایران بفروشد. بعد از آن (که روابط قطع شد) طبیعتا آن تسلیحات منتقل نشد و پول هم منتقل نشد و در حسابی آمریکا باقی ماند.»

وی افزود: «در طول 30 سال گذشته ایران از این شکایت برای تلاش جهت بازگشت پول استفاده کرد. نهایتا قرار شد 400 میلیون دلار اصل پول بازگردد و رقمی دور و بر یک میلیارد دلار هم به عنوان بهره به ایران پرداخت شود. خوب این بهره می توانست به مراتب بالاتر باشد. اما نهایتا، منافع مالیات دهندگان و ایالات متحده، به مراتب بهتر تأمین شد.»

ارنست در پاسخ به این سوال که آیا همزمانی حل این پرونده و آزادی زندانیان تصادفی بوده، گفت: «این یک تصادف نیست... حل موفقیت آمیز نگرانی ها ما در مورد برنامه هسته ای فرصت هایی را ایجاد کرد و ما تلاش کردیم از آن استفاده کنیم، از جمله برای حل مسئله زندانیانی که ناعادلانه در ایران باقی مانده بودند و همچنین این فرصت را فراهم کرد که این اختلاف به نحوی حل شود که به نفع مالیات دهندگان باشد و 6 تا 7 میلیارد دلار را حفظ کند.»

وی ادامه داد: «آزادی آن ها که از طریق دیپلماسی محکم و منظم رخ داد، به نفع ایالات متحده و همچنین نفع افرادی بود که آزاد شدند. آزادی 7 نفر (ایرانی)، که 6 نفر آن ها شهروندان آمریکا هم بودند و در عین حال مرتکب جرایم خشن نشده بودند، اقدامی انسان دوستانه بود.»

او سپس در پاسخ به سوالی در مورد تحریم های موشکی که واشنگتن اخیرا علیه ایران تصویب کرد، گفت: «خوب بگذارید ابتدا به رخداد دیگری که این هفته اتفاق افتاد بپردازیم. در طول آخر هفته آژانس تائید کرد که ایران گام های لازم برای محدود کردن برنامه هسته ای خود را بر اساس توافق هسته ای برداشته است. ایران دو سوم سانتریفیوژهایی را که داشت کاهش داد، آن ها اورانیوم غنی سازی شده خود را 99 درصد کاهش دادند، همچنین قلب رآکتور اراک را از کار انداختند و بخش زیادی از آب سنگین خود را به خارج منتقل کردند. این مسئله ای است که پیش از این ایران هرگز انجام نداده بود.»

وی افزود: «آن ها همچنین پذیرفتند که نظارتی بی سابقه صورت بگیرد. حالا بر تمام تأسیسات هسته ای آن ها نظارت مداوم وجود دارد... همچنین با استفاده از مهر و موم های پیشرفته، فعالیت آن ها تحت نظر قرار گرفته است... همچنین معادن و آسیاب های هسته ای و تمام مراحل (فعالیت هسته ای) آن ها تحت نظر است تا اطمینان یابیم که فعالیت هسته ای آن ها کاملا صلح آمیز است.»

ارنست با اشاره به موضع گیری های منتقدان مذاکرات هسته ای، گفت: «اگر آنطور که برخی می خواستند به ایران حمله می کردیم، برنامه آن ها تا این حد عقب نمی رفت و ضمنا نمی توانستیم در جهان چنین همراهی برای رویارویی با برنامه هسته ای ایران ایجاد کنیم. این نمونه ای از موفقیت دیپلماسی منظم است.»

وی با اشاره به توافقات اخیر با ایران در زمینه هسته ای، مبادله زندانیان و همچنین اختلاف در دادگاه لاهه، گفت: «تمام اینها با کشوری است که ما با نسبت به آن ها نگرانی زیادی داریم. تحریم های موشکی نشان می دهد که ما بسیاری جدی هستیم و آن ها را نسبت به اقدامات مخربشان پاسخگو نگه می داریم. آن ها ادعا می کنند اقدام خلافی انجام نداده اند، اما تمام جهان می داند که این نقض قطعنامه است.»

ارنست سپس در مورد سوالی در ارتباط با سرنوشت «رابرت لوینسون» کارمند اف بی آی و سازمان سیا که در سال 2007 ناپدید شد و مقامات آمریکایی مدعی اند که در ایران بوده، گفت: «هنوز هم فکر ما پیش خانواده لوینسون است. نمی توان میزان درد و رنج خانواده وی را تصور کرد. این دولت همواره در طول سال ها ایرانی ها را تحت فشار قرار داده که در مورد محل حضور وی اطلاعات بیشتری بدهند.»

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: «همانطور که چند سال هم قبل گفتیم، دلایلی وجود دارد که نشان می دهد او دیگر در ایران نیست. با این حال، به آن ها فشار می آوریم که در مورد محل احتمالی حضور وی، به ما اطلاعات بیشتری بدهند. ما از کانال هایی که باز شده برای جمع آوری اطلاعات در مورد محل حضور وی استفاده می کنیم.»

او در پاسخ به این سوال که آیا به عقیده کاخ سفید لوینسون هنوز زنده است، گفت که ارزیابی جدیدی در این رابطه ندارد. این در حالی است که دو روز قبل خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که واشنگتن معتقد است که لوینسون درگذشته است.

وی در ادامه بار دیگر به مسئله آزادی زندانیان آمریکایی پرداخت و گفت: «یکی از خبرگزاری های نیمه رسمی ایران بدون آنکه با ایالات متحده هماهنگ شده باشد، خبر آزادی آن ها را منتشر کرد. به همین جهت شرایط بسیار حساسی پیش آمد، در حالی که آن ها هنوز ایران را ترک نکرده بودند.»

او در پاسخ به این سوال که کاخ سفید در واکنش به آزاد شدن دارایی های ایران و احتمال تشدید فعالیت های منطقه ای تهران، چه خواهد کرد، گفت: «اقتصاد آن ها به واسطه تحریم هایی که اعمال شد، آسیب زیادی دیده است، به دلیل همین تحریم ها هم بود که ایران پای میز مذاکره آمد. منتقدان در مورد مقدار آنچه ایران (به واسطه توافق) به دست می آورد، اغراق کرده اند، اما خوب اذعان می کنیم که آن ها به منابع بیشتری دست می یابند، و خوب دستکم تا مدتی بخشی از آن پول برای اقدامات مخرب آن ها استفاده می شود.»

وی گفت برای مقابله با اقدامات مخرب ایران است که اوباما همکاری های امنیتی با اسرائیل را تقویت کرده و قرار است کمک های نظامی بیشتری به آن ها ارائه کند. به گفته ارنست، به همین دلیل هم بود که نشست کمپ دیوید را با حضور سران کشورهای عرب برگزار کرد.

او در پاسخ به سوالی در مورد انتشار ویدئوی بازداشت نظامیان آمریکایی توسط ایران و واکنش اوباما به آن، گفت: «من با رئیس جمهور در مورد این ویدو صحبت نکردم . اما راهبرد ما آزادی سریع نظامیانمان است. برخی گفتند که باید تمام خشم خود را به ایران نشان دهیم و برخی هم گفتند که باید نطق سالانه اوباما را به تعویق انداخت. اما چنین اقدامی آزادی آن ها را تسریع نمی کرد، چنین اقدامات عجولانه ای فقط موجب تشدید اوضاع می شد.»

وی افزود: «چیزی که روشن است، این است که ایالات متحده با دیپلماسی توانست بازگشت فوری ملوان های بازداشت شده را ممکن کند. این رویکردی است که مردم و منافع ملی ما را به خوبی حفظ کرده است.»

او سپس باز هم با سوالی در مورد انتقادات از مبادله زندانیان با ایران مواجه شد و گفت: «اگر مخالف هستند، جرات داشته باشند و بگویند که بهتر بود که آن آمریکایی های بی گناه در بازداشت باقی می ماندند.»

وی در پایان گفت: «رئیس جمهور به این نتیجه رسید که تعامل با کشورهای جهان، حتی آن هایی که با آن ها اختلاف جدی داریم، حامل منافع زیادی است.»


نظر شما :