بیانیه کری درباره نزدیک شدن به اجرای برجام

۰۸ دی ۱۳۹۴ | ۲۲:۳۶ کد : ۱۹۵۵۱۴۶ سرخط اخبار
با نزدیک شدن به روز اجرای برجام، وزیر خارجه آمریکا، بیانیه مطبوعاتی صادر کرده است.
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در بیانیه مطبوعاتی جان کری که پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، آن را منتشر کرد، با این عنوان درج شده است: « گزارش بروز رسانی پیشرفت به سمت روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)».
 
در متن بیانیه جان کری به تاریخ بیست و هشتم دسامبر سال دو هزار و پانزده آمده است: پنج ماه پس از آنکه ما، اتحادیه اروپا و شرکای ما در پنج بعلاوه یک، برنامه جامع اقدام مشترک با ایران(برجام) را نهایی کردیم، من همچنان به تیم ما در دستیابی به آن چیزی که واقعا یکی از مهمترین دستاوردها در سال دوهزار و پانزده بود، افتخار می کنم ( این دستاورد) تضمین می کند که برنامه هسته ای ایران در ادامه، منحصراً صلح آمیز است.
 
درحالی که ما به روز اجرا نزدیک تر می شویم - که مرحله بعدی مهم در برجام است - من خشنودم گزارش بدهم که ما نشانه های مهمی از پیشرفت چشمگیر به سمت اجرای تعهدات کلیدی ایران در توافقنامه را شاهد بوده ایم.
 
جان کری در ادامه بیانیه خود افزود: روز اجرا زمانی فرا خواهد رسید که آژانس بین المللی انرژی اتمی تائید کند که ایران به همه تعهدات هسته ای خود عمل کرده است ، که(عمل به این تعهدات) افزایش زمان گریز هسته ای ایران در دستیابی به مواد هسته ای کافی برای تولید یک بمب اتم ، را باعث خواهد شد و آن را به یک سال افزایش خواهد داد درحالیکه این زمان( گریز) قبل از برجام ، کمتر از نود روز بود.
 
امروز یکی از مهترین گام های ایران به سمت اجرای تعهدات( این کشور)، زمانی برداشته شد که یک کشتی حامل بیش از بیست و پنج هزار پوند (حدود یازده هزار و سیصد و چهل کیلوگرم) مواد اورانیوم غنی شده با درصد کم، ایران را به مقصد روسیه ترک کرد.
 
این محموله شامل حذف تمام مواد هسته ای ایران به میزان غنی شدگی بیست درصد را شامل می شود که هنوز به شکل صفحات سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران در نیامدند. انتقال این مواد غنی شده به خارج از ایران، گامی مهم به سمت عمل کردن ایران به تعهدات خود است که براساس آن، این کشور تا روز اجرا نباید بیشتر از سیصد کیلوگرم اورانیوم غنی شده با درصد کم ، داشته باشد. 
 
انتقال محموله امروز، زمان گریز هسته ای ایران به سمت دستیابی به اورانیوم قابل بکارگیری در تولید یک سلاح هسته ای را که دو تا سه ماه بود، به سه برابر افزایش می دهد و بخشی مهم از معادله فنی است که تضمین می کند زمان گریز احتمالی تا روز اجرا، دست کم به یکسال برسد.
 
تعدادی از معاملات تجاری باعث شدند که (انتقال) این محموله امکانپذیر شود، بسیاری از کشورها نیز نقش های مهمی را در این تلاش ایفا کردند. روسیه به عنوان یکی از کشورهای حاضر در برجام و به عنوان کشوری که تجربه قابل توجه در انتقال و تامین مواد هسته ای دارد، با انتقال این مواد به خارج از ایران و دادن اورانیوم طبیعی در ازای آن ، نقشی اساسی ایفا کرده است.
 
قزاقستان نیز با فراهم کردن اورانیوم طبیعی که ایران در ازای مواد غنی شده دریافت کرده است، و نیز با کمک به تسهیل انتقال محموله، به این تلاش کمک زیادی کرد.
 
کمک قزاقستان علاوه بر میزبانی این کشور در دورهای اولیه گفتگوهای پنج بعلاوه یک است که منجر به انعقاد موفقیت آمیز برجام شد. من امروز با ادریسوف وزیر امور خارجه ( قزاقستان) صحبت کردم تا تشکر آمریکا از همه این تلاش ها را اعلام کنم. آذربایجان نیز نقشی کلیدی و مهم در تسهیل این محموله ایفا کرد.
 
در ادامه بیانیه جان کری آمده است:
 
من همچنین می خواهم مراتب تشکر کامل و صادقانه آمریکا را از پادشاهی نروژ اعلام کنم، کشوری که مدت های مدیدی است که متعهد به عدم اشاعه است و با اقدام خود به این تعهد عمل می کند. نروژ در این مورد بسیار مهم، معاملات بازرگانی برای کاهش میزان اورانیوم غنی شده در ایران را تامین مالی کرد ، نروژ همچنین تخصص لازم برای مدیریت برخی از این معاملات را تامین کرد.
 
این تلاش ها نشان دهنده کمک مهم نروژ به یک دنیای امن تر است.
 
همکاری بین آمریکا و نروژ در این تلاش، ادامه یک سابقه دیرینه از همکاری در زمینه عدم اشاعه مواد هسته ای است. من امروز با «برنده» ( Brende ) وزیر امور خارجه نروژ گفتگو کردم تا شخصا از او به علت رهبری اش در این موضوع تشکر کنم.
 
اکنون باید آژانس بین المللی انرژی اتمی راستی آزمایی کند که میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران سیصد کیلوگرم یا کمتر است ، همچنین باید تائید کند که ایران به همه گام های هسته ای مهم خود در برجام قبل از فرا رسیدن روز اجرا، عمل کرده است. این گام ها شامل برچیدن بخش زیادی از زیرساخت غنی سازی اورانیوم می شود. براساس آنچه که ما می دانیم ایران سریعاً برای دستیابی به آن حرکت می کند. ایران همچنین باید هسته ی راکتور اراک را بردارد و غیر عملیاتی کند ، و عملا مسیر پلوتونیوم برای سلاح هسته ای را مسدود کند.
 
ما درحالیکه به سمت راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی از عمل کردن ایران به همه تعهدات هسته ای کلیدی اش حرکت می کنیم، همچنان اقدام به مشورت نزدیک با آژانس بین المللی انرژی اتمی و دیگر اعضای پنج بعلاوه یک خواهیم کرد.
 
آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز به آمادگی های خود برای اجرای رژیم گسترده نظارت و راستی آزمایی از کل برنامه هسته ای ایران ، طبق آنچه که در برجام مشخص شده است، ادامه می دهد.
 
در پانزدهم دسامبر، شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه ای را با اجماع تصویب کرد تا تمام تلاش های آژانس را به سمت اجرای کامل برجام و ابزارهای راستی آزمایی و نظارت پیشرفت، معطوف کند.
 
همه تاسیسات هسته ای اعلام شده ایران شامل آسیاب های اورانیوم و تاسیسات تولید سانتریفوژ، تا روز اجرا، تحت نظارت گسترده خواهند بود که یک الزام برجامی است. آژانس بین المللی انرژی اتمی در این تلاش نظارتی همچنین از فناوری های مدرن مثل مهر و موم های الکترونیک بهره خواهد برد و شمار بازرسان علی الارض(میدانی) در ایران را افزایش خواهد داد. 
کری افزود: زمانی که ما به روز اجرا می رسیم ، آمریکا به طور کامل متعهد باقی خواهد ماند و در مسیر اجرای تعهدات مرتبط با تحریم ها براساس برجام و نیز همه تعهدات دیگر ما در برجام ، باقی خواهد ماند.
 
تیم ما سخت کار می کند تا برای روز اجرا آماده باشد، و زمانی که آن روز فرا برسد، برداشتن تحریم های مرتبط با هسته ای براساس برجام اجرایی خواهد شد. 
 
سیاست آمریکا جلوگیری از فعالیت های تجاری مجاز با ایران نیست.
 
وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: در حالی که ما به روز اجرای برجام نزدیک می شویم، ما همچنان هوشیار باقی خواهیم ماند تا اطمینان حاصل کنیم که اجرای (برجام) دقیقا دستیابی به همان چیزهایی است که ما در آغاز این مذاکرات تعیین کرده بودیم، یعنی اطمینان حاصل کنیم که برنامه هسته ای ایران صرفاً برای مقاصد صلح آمیز است و همیشه نیز اینگونه باقی خواهد ماند.

کلید واژه ها: نروژ این تلاش


نظر شما :