شریعتمداری: کجای این گزارش سفید است!

۱۴ آذر ۱۳۹۴ | ۱۹:۵۱ کد : ۱۹۵۴۴۴۷ سرخط اخبار

حسین شریعتمداری در یادداشت روز کیهان نوشت:

روز چهارشنبه 11 آذرماه - 2 دسامبر  2015 - آژانس بین المللی انرژی اتمی، گزارش نهایی خود درباره مسائل گذشته و حال فعالیت هسته ای کشورمان  - PMD  - را منتشر کرد. آژانس در این گزارش، بی آن که هیچ سند و نشانه ای ارائه کند، نظر بارها اعلام شده و اثبات شده جمهوری اسلامی ایران را نفی کرده و آورده است ایران تا سال 2009 درگیر یک سلسله فعالیت های مربوط به ساخت سلاح هسته ای بوده است. این در حالی است  که جمهوری اسلامی ایران طی 12 سال گذشته با قاطعیت هرگونه انحراف در فعالیت هسته ای خود از حالت صلح آمیز به تولید سلاح - DIVERSION - را رد کرده است و بازرسان آژانس علی رغم بازرسی های گسترده و همه جانبه کمترین نشانه ای از این انحراف ادعایی به دست نیاورده اند. گزارش اخیر آژانس دقایقی بعد از انتشار با استقبال گسترده رسانه ها و مقامات آمریکایی و اروپایی و نیز رژیم صهیونیستی روبرو شد که این گزارش را تائیدی بر ادعاهای پیشین خود علیه برنامه هسته ای کشورمان دانسته و ایران را به «دروغ گویی»! و «فریب کاری چند ساله»! متهم کردند!

درباره گزارش اخیر آژانس که می تواند پی آمدهای خطرآفرینی در پی داشته باشد، گفتنی هایی هست.
1- گفته می شود در جریان مذاکرات هسته ای  توافق شده بود که گزارش نهایی آژانس «خاکستری» باشد ولی شورای حکام در قطعنامه پایانی خود ادعای «ابعاد نظامی احتمالی» موسوم به PMD  را خاتمه یافته اعلام کند که باید گفت؛

الف: اگر «توافق» یاد شده «کتبی» بوده است، در کجای برجام به آن اشاره شده است؟!  پاسخ آن است که هیچ جا!

ب: چنانچه توافق مورد نظر «شفاهی» بوده است، چگونه می توان «قول شفاهی» حریفی را پذیرفت که بارها نشان داده است به تعهدات «کتبی» خود نیز پایبند نبوده و نیست؟!

ج: گفته شده که قرار بود گزارش آژانس «خاکستری» یعنی شامل نقاط «سفید و سیاه» و «مثبت و منفی» باشد! و حال آن که گزارش یاد شده برخلاف نظر برادر عزیزمان آقای دکتر عراقچی نه فقط «بیشتر به سفید» گرایش ندارد بلکه اولا؛ بیشترین مفاد آن «سیاه» است و ثانیا؛ نقطه سفیدی که دوستان از آن یاد می کنند نیز فقط ظاهر سفید دارد و ماهیت آن «کاملا سیاه» است که به آن اشاره خواهیم کرد.

2- در گزارش آژانس آمده است که ایران تا سال 2009 - 1388 - برخی اقدامات از نوع تحقیق و توسعه برای ساخت سلاح اتمی انجام داده است. این بخش از گزارش آژانس، موضوع اصلی چالش هسته ای 12 ساله ایران با طرف مقابل را به نفع حریف رقم زده است. چرا که طی 12 سال گذشته، آمریکا و متحدانش - تروئیکای اروپایی و سپس 5+1 - برنامه هسته ای ایران را به انحراف از فعالیت صلح آمیز به سوی تولید سلاح هسته ای متهم می کردند و همه بازرسی ها  و مذاکرات از جانب حریف برای اثبات این ادعا و از جانب ایران برای نفی این اتهام صورت می پذیرفت و در نهایت نیز آژانس با انجام بازرسی های فراتر از پروتکل الحاقی هیچ نشانه و سندی که حاکی از غیرصلح آمیز بودن فعالیت هسته ای کشورمان باشد، به دست نیاورد. بنابراین انتظار فنی و حقوقی آن بود که آژانس در گزارش خود، اتهام انحراف در برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران را نفی کند و یا دستکم اعلام کند که هیچ نشانه ای از این انحراف دیده نشده است. ولی آژانس بدون آن که کمترین نشانه و یا سندی ارائه کند، اتهام  فاقد سند و بی اساس آمریکا و متحدانش را تائید کرده است.

3- دوستانمان می گویند «یک نگاه کلی که می توان انجام داد این است که جمع بندی این گزارش برخلاف همه سخنان و ادعاهایی است که در 12سال گذشته علیه برنامه هسته ای ایران وجود داشته است»! و این در حالی است که باید پرسید؛ مگر ادعای 12 ساله آمریکا و متحدانش این نبود که فعالیت هسته ای جمهوری اسلامی ایران غیرصلح آمیز و در جهت تولید سلاح هسته ای است؟! و آژانس هم در گزارش خود این اتهام را وارد دانسته است! بنابراین، چگونه می توان این گزارش را «برخلاف همه سخنان و ادعاهای 12 سال گذشته» تلقی کرد؟!

4- گزارش آژانس درباره تلاش ایران برای دسترسی به سلاح هسته ای تا قبل از سال 2009؛  تائید اتهاماتی است که آمریکا و متحدانش طی 12 سال گذشته بدون ارائه کمترین سند و نشانه، علیه برنامه هسته ای ایران وارد کرده بودند و اکنون آژانس همه آن اتهامات  ناروا را وارد دانسته و جمهوری اسلامی ایران را به دروغ گویی! فریب! پنهان کاری! قانون شکنی! و... متهم کرده است که باید از مسئولان محترم هسته ای کشورمان پرسید؛ آیا «کسب اعتبار بین المللی ایران»  که آن همه درباره آن داد سخن می دادید، همین است؟!

 نیم نگاهی به اظهارنظر مقامات آمریکایی و اروپایی و صهیونیستی و تفسیرها و تحلیل های رسانه های بیگانه که بلافاصله بعد از انتشار گزارش آژانس، ابراز شده است، بیندازید؛
جان کری وزیر خارجه آمریکا، با افتخار ادعا می کند؛ آنچه درباره برنامه هسته ای ایران می گفتیم، درست از آب درآمد و تاکید می کند؛ هیچ وقت درباره تلاش ایران برای ساخت بمب اتمی کمترین تردیدی نداشتیم!

خبرگزاری رویترز با تیتر درشت، ضمن رد نظرات اعلام شده ایران که هرگز در پی تولید سلاح هسته ای نبوده است، می نویسد؛ گزارش آژانس نشان می دهد که ایران تلاش هماهنگی برای تولید سلاح اتمی داشته است!
روزنامه آمریکایی یو.اس.ای تودی نیز با متهم کردن ایران به دروغگویی، از فعالیت غیرصلح آمیز کشورمان تا سال 2009 خبر می دهد!

روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل؛ نظر کارشناسان اسرائیلی را قابل تقدیر می داند که از ابتدا بر تلاش ایران برای تولید سلاح هسته ای تاکید داشته اند! و...

5- در بند اول از مقدمه گزارش آژانس آمده است که «این گزارش براساس تمامی اطلاعات مرتبط با پادمان که در اختیار آژانس قرار گرفته... از جمله اطلاعاتی که از طریق چارچوب همکاری نقشه راه - توافقنامه آژانس با سازمان انرژی اتمی کشورمان - و اطلاعاتی که از برنامه اقدام مشترک - برجام - به دست آمده، تهیه شده است.»

مفهوم این بند، آن است - و یا دستکم می تواند اینگونه تفسیر شود - که مسئولان جمهوری اسلامی ایران نیز (به زعم آژانس) فعالیت غیرصلح آمیز کشورمان تا سال 2009  را پذیرفته اند!... حالا بفرمائید کجای این گزارش سفید! و افتخارآمیز است؟!

6- گزارش آژانس درباره PMD یک گزارش نهایی است و آژانس ادامه بررسی در این زمینه را ضروری ندانسته است. شاید برخی از دوستان، این نکته را سفید! و «امتیاز»  تلقی کنند! و حال آن که آژانس از این طریق اتهام ایران به تلاش برای تولید سلاح هسته ای را قطعی و غیرقابل بازنگری اعلام کرده  و برای سوءاستفاده های بعدی که به آن اشاره خواهد شد، زمینه چینی کرده است.

7- این گزارش نشان می دهد آمریکا و متحدانش حق داشته اند که فعالیت هسته ای ایران را مشکوک! و غیرصلح آمیز! بدانند و باز هم به همین علت حق با آنها بوده است که- به قول جان کری- ادامه فعالیت هسته ای کشورمان را به شدت محدود کرده و تحت مراقبت های بی سابقه قرار دهند! یعنی با پذیرش این گزارش همه رشته های خود را که با خون دادن ها و خون دل خوردن ها به دست آورده ایم، پنبه کرده ایم! فاعتبروا یا اولی الابصار!

8- گزارش آژانس می تواند سندی به مراتب خطرآفرین تر از برجام باشد. زیرا یک سند بین المللی است که بر بی اعتباری! و غیرواقعی بودن نظرات و دلایل ارائه شده  ایران درباره غیرصلح آمیز بودن برنامه هسته ای آن دلالت می کند! بنابراین آمریکایی ها می توانند دوره زمانی اجرای برجام را از 15 سال و 25 سال به «ابد» تبدیل کنند، با این بهانه که گزارش آژانس نشان می دهد 12 سال درباره برنامه هسته ای خود دروغ گفته اید! بنابراین از کجا معلوم و چه تضمینی هست که از این پس نیز در پوشش فعالیت صلح آمیز هسته ای به دنبال تولید سلاح اتمی نباشید؟!

9- گزارش آژانس در صورت پذیرش آن از سوی ایران - که متاسفانه اظهارات مسئولان هسته ای کشورمان حکایت از آن دارد - به یک سند بین المللی تبدیل می شود و از این روی بر فرض که شورای حکام پرونده PMD را بسته اعلام کند، این سند برای محدودسازی ابدی برنامه هسته ای کشورمان کافی خواهد بود! و می تواند در آینده و از جمله بعد از اجرای کامل تعهداتی که در برجام پذیرفته ایم، مورد استناد حریف قرار گرفته و فعالیت هسته ای ایران را برای همیشه در حد و اندازه آزمایشگاهی - پایلوت - نگه دارد! که مفهوم دیگر آن «هیچ» است!

بیهوده نیست که مقامات و رسانه های حریف با ذوق زدگی از انتشار این گزارش خبر داده و برای آژانس و مدیرکل آن، اینهمه کف زده و سوت و هورا می کشند!

10- با توجه به فهرست بلند بالایی که از غیرقابل اعتماد بودن، حیله گری و قانون شکنی آمریکا در جریان چالش 12 ساله هسته ای شاهد بوده ایم از هم اکنون به جرأت می توان گفت؛ بر فرض بسته شدن پرونده PMD  از سوی شورای حکام - آنگونه که می گویند قول داده است! - گزارش اخیر آژانس، زمینه مناسبی برای باج خواهی و زورگویی های بعدی آمریکا - و البته این بار با استناد به گزارش آژانس - فراهم خواهد آورد.

11- و بالاخره، دفاع از منافع ملی و چرخه علمی ایران اسلامی ایجاب می کند که مسئولان هسته ای کشورمان با قدرت و صلابت، گزارش آژانس را غیرقابل قبول دانسته و مخالفت صریح خود را با این گزارش غیرحقوقی و غیرفنی و فاقد کمترین نشانه و سند اعلام دارند و در پی این «حلوای نسیه»! نروند و امتیاز نقد دهند.

و دراین باره گفتنی های دیگری نیز هست که فعلا می گذاریم و می گذریم.

کلید واژه ها: گزارش آژانس فعالیت هسته ای تولید سلاح هسته ای


نظر شما :