واکنش تند زنگنه به درخواست رئیس اجلاس اوپک

۱۳ آذر ۱۳۹۴ | ۰۰:۳۱ کد : ۱۹۵۴۴۰۷ سرخط اخبار

روز گذشته اعلام شده بود که وزیر نفت نیجریه در آستانه نشست ١٦٨ اوپک از ایران خواست برنامه افزایش تولید نفت خام خود پس از لغو تحریم ها را برای بهبود قیمت های جهانی نفت خام به تاخیر بیندازد.

به گزارش اقتصاد نیوز، وزیر نفت ایران در واکنش به درخواست اخیر وزیر نفت نیجریه مبنی بر به تاخیر افتادن تولید نفت ایران عنوان کرد: این چنین اظهارنظرهایی خارج از صلاحیت و جایگاه رئیس کنفرانس است. 

طبق گزارش نشریه پلاتس از لاگوس، امانوئل ایبه کاچیکوو پیش از عزیمت به وین برای شرکت در نشست ١٦٨ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در جمع خبرنگاران گفته بود: نیجریه به منظور جلوگیری از افت بیشتر قیمت نفت که بر درآمدهای کشورهای تولیدکننده آثارمنفی می گذارد از اوپک می خواهد تا ایران را از برنامه خود برای افزایش تولید نفت خام پس از لغو تحریم ها بازدارد.

وی افزود: نسبت به سطوح کنونی قیمت های جهانی نفت خام حساسیت ویژه ای وجود دارد، چنانچه ایران سال آینده بخواهد بر اساس برآوردها روزانه حدود یک میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه نفت خام روانه بازارهای جهانی کند، خطر کاهش بیشتر قیمت های جهانی نفت خام وجود دارد.من در کنار دیگر وزیران نفت اوپک تلاش می کنیم ببینیم چگونه می توان بازگشت نفت خام ایران به بازارهای جهانی را به تاخیر انداخت.من با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران صحبت می کنم تا بتوانیم، ثبات را به بازار و قیمت های جهانی نفت خام بازگردانیم.

اما امروز وزیر نفت ایران واکنش تندی به این سخنان نشان داد و گفت: چنانچه شخصی دلش برای وضع آشفته بازار و قیمت پایین نفت خام می سوزد، باید فشار را بر کشورهایی بیاورد که سهم تولیدی ایران را گرفته اند؛ نه این که حق مسلم حاکمیت یک کشور را با گفته هایش نادیده گیرد.

بیژن زنگنه  پیش از ترک تهران برای شرکت در نشست ١٦٨ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) درباره اظهار نظر وزبر نفت نیجریه، مبنی بر درخواست از ایران برای به تاخیر انداختن افزایش تولید خود پس از لغو تحریم ها به منظور بهبود قیمت نفت به شانا گفت این چنین اظهارنظرهای خارج از صلاحیت و جایگاه رئیس کنفرانس است، ضمن این که وضع کنونی و آشفته بازار در شرایط کنونی از افزایش تولیدی ناشی می شود که ایران در آن سهیم نیست و کشورمان وارد بحث نشده است.

وی گفت: مسئولیت آشفتگی بازار نفت خام بر عهده کسانی است که افزون بر جایگزین کردن کاهش تولید نفت خام ایران، خارج از مصوبه های اوپک، افزایش تولید نفت داشته اند.

وزیر نفت اظهار کرد:چنانچه شخصی دلش برای وضع آشفته بازار و قیمت پایین نفت خام می سوزد، باید فشار را بر کشورهایی بیاورد که سهم تولیدی ایران را گرفته اند؛ نه این که حق مسلم حاکمیت یک کشور را با گفته هایش نادیده گیرد و پس از آن از کشوری که مورد ستم قرار گرفته است، بخواهد همچنان داوطلبانه محدویت های ظالمانه ای که علیه اش اعمال شده است را ادامه دهد. 

کلید واژه ها: وزیر نفت نیجریه اوپک


نظر شما :