توصیه قائم مقام پژو به خودروسازان ایرانی

۲۰ آبان ۱۳۹۴ | ۱۴:۵۶ کد : ۱۹۵۳۶۵۸ سرخط اخبار

 قائم مقام مدیرکل پژو - سیتروئن ناگفته هایی را درباره همکاری با ایران و همچنین ماجرای رفت و برگشت پژو در صنعت خودروسازی کشور بیان کرد.

گزیده اظهارات ژان کریستوف کمارد در گفت وگو با «ایران» در پی می آید:

* ایرانی ها جدیدترین تلفن همراه را دارند اما خودروهایی سوار می شوند که متعلق به 20 سال پیش است.

* اکنون به موقعیتی رسیده ایم که مذاکرات با شرکت های ایرانی به مرحله نهایی رسیده است و لازم است افکار عمومی صحبت های گروه صنعتی ما را بشنود.

* همکاری با ایران خودرو به دهه های گذشته برمی گردد؛ به زمانی که طرفین به توافق مشترک رسیده بودند. شرایط همکاری هایی که در دهه های گذشته به وجود آمده بود، دیگر امروز وجود ندارد. از این رو نمی توان گفت شرکت پژو - سیتروئن از ایران خودرو سوء استفاده کرده است یا بالعکس. زمانی که توافق در دوره قبل به دست آمد، هر دو طرف در توافق کامل بودند و سود بردند. برخی ها می گویند فقط پژو - سیتروئن از ایران سود کرد. اما در واقع چنین نیست چون صنعت خودروی ایران هم از همکاری مشترک منتفع شد.

* پس از ده ها سال حضور در ایران، اگر ایران خودرو توانست ایران خودرو شود در حقیقت با کمک ما شده است. فکر می کنم مسائل را نباید سفید و سیاه دید. صنعت خودروسازی و قطعه سازی ایران با حمایت و همکاری پژو - سیتروئن ایجاد شد. در مقاطعی که سال های اول همکاری با ایران بود، از قطعه سازان فرانسوی خواستم در ایران سرمایه گذاری کنند و حضور پررنگی داشته باشند. با شراکت تاریخی ما با ایران خودرو در واقع یکی از پایه های صنعت این کشور شکل گرفت و سال های زیادی روابط مشترک ما سودده بود. این در حالی است که برخی از مواقع شنیده می شود که مجموعه پژو برای به روز کردن محصولات خود در بازار ایران اقدامی انجام نداده است. واقعا اینچنین نبوده است و ما هیچ زمان اصرار نداشتیم خودروهای قدیمی خود را وارد خط تولید ایران کنیم.

* پژو می خواهد محصولات به روز بدهد اما متأسفانه موافقت نمی شود. این شرکت در 130 کشور دنیا حضور دارد. در هیچ کشوری ما محصولاتی ارائه نمی دهیم که مدرن ترین نباشد.

* ایران کشوری است که به زودی کاملا باز خواهد شد؛ لذا مصرف کنندگان ایرانی حق دارند که مدرن ترین محصولات را از نظر طراحی، امنیت و مصرف بنزین داشته باشند و بهترین خدمات پس از فروش را دریافت کنند. هیچ دلیلی ندارد که مدرن ترین محصولات در ایران نباشد. از این نوع مدل همکاری که برخی ها گلایه می کنند باید گفت که انتخاب شرکای ما بوده است. چندین بار پیشنهاد خودروهای جدید به شرکای ایرانی داده شده است اما هیچ زمان به توافق نرسیدیم.

* به خودروسازان ایرانی توصیه می کنم دیدگاه خود را نسبت به بازار تغییر دهند و بدانند که مردم، تعیین کننده هستند. اگر به این امر توجه شود، قطعا صنعت خودرو متحول می شود.

* پژو در پنج مدل خودرو به توافق رسیده است. سه محصول تولید می شود و دو محصول دیگر وارد خواهد شد. خودروهای وارداتی شامل 308 و 508 گرانقیمت و لوکس است. این خودروها در حال حاضر در فرانسه تولید می شود.

* از آنجا که زمانی شرکت جنرال موتورز سهامدار پژو - سیتروئن بود و شرکت ما نیاز داشت که سرمایه خود را تقویت کند، موظف شد از قوانین آمریکا پیروی کند. خواست ما این مسأله نبود و به هیچ وجه باعث خوشحالی ما نشد. پژو این اتفاق را به عنوان تحریم حس کرد.

* تحریم بر تولید دو کشور (ایران و فرانسه) اثر گذاشت و باعث شد خسارت های مالی سنگینی ببینند. ما گناهکار نیستیم بلکه قربانی هستیم. شرکت پژو در همه دنیا فعالیت می کند و در برخی کشورها هم مشکلات و دعواهایی داریم اما هیچ وقت نمی توانیم به دولت آمریکا بگوییم که به خاطر مشکل پیش آمده به ما خسارت بدهد. امروز مشکلاتی در خاورمیانه وجود دارد که باعث شده تولید ما کم شود. برای این مشکل باید چه کسی را ببینیم؟ ما موظف شدیم تحمیل های تحریمی آمریکا را اجرا کنیم و راهی نداشتیم. اگر از من بپرسند که مقصر این ماجرا چه کسی است، جواب من آمریکاست.

* اگر شرکت پژو همکاری خود را با ایران ادامه می داد، از سوی دولت آمریکا قطعا جریمه می شد. به عنوان مثال بانک بی ان پی پاریبا که در زمان تحریم با ایران همکاری می کرد، مجبور شد جریمه 9 میلیارد دلاری به دولت آمریکا پرداخت کند. در آن برهه زمانی شرکت پژو شرایط مالی سختی داشت و نمی توانست چنین ریسکی را قبول کند. به همین دلیل مجبور شدیم از ایران برویم.

* دلیل اصلی طولانی شدن مذاکرات ایران خودرو و پژو، بالا بودن ارزش و حجم همکاری های مشترک است. البته مذاکرات و احیای قراردادها زمانی رخ می دهد که تحریم ها کاملا برداشته شود و دو کشور بتوانند در زمینه انتقال پول اقدامات اولیه را انجام دهند. با لغو تحریم ها دیگر تأخیری نخواهیم داشت و همکاری ها شروع می شود.

* سوار 206 ساخت ایران شده ام. این خودرو ماشینی است که در سال 2001 ارائه شده است. پس ماشین آن سال است، با نکات مثبت و منفی فراوان. این محصول اصلا نمایانگر اتومبیل مدرن نیست. مدل های جدید زیادی اکنون در بازار وجود دارد. ماشین 206 یکی از خودروهای موفق جهانی بوده است. زمانی که این خودرو تولید می شد تمام دنیا آن را پذیرفت.

* من پژو 508 دارم.

* خودروساز باید بداند که مشتری اش چه توقعی از یک خودرو دارد و درکش کند. سطح توقعات در بین کشورها متفاوت است اما در نهایت محصولی باید ساخته شود که با توجه به خواست مردم همان کشور باشد. خودروها باید کیفیت داشته باشند که باعث آسودگی خاطر مصرف کننده شوند و از سویی سرویسی ارائه شود که باعث زجرکشیدن مردم نشود.

* متخصصان واقعی و در سطح جهانی در ایران وجود دارند. دانشگاه های ایران از لحاظ علمی و کیفی در سطح بالایی هستند. از این رو ما هیچ مشکلی به لحاظ تخصص فردی، مهندسی، تأمین مواد اولیه و نیروی انسانی در ایران نداریم. حتی در بازدیدهایی که از تولیدکنندگان قطعات داشتیم متوجه شدم که تولیدات آنها در سطح استانداردهای جهانی است. اگرچنین شرایطی وجود نداشت قطعا مذاکرات نتیجه بخش نبود. در عین حال باید بگویم که گفت و گو های ما با سایپا نیز برای همکاری مشترک پیشرفت خوبی داشته است و به زودی به مراحل پایانی می رسد.

* ما سه برند داریم که در کل جهان فعالیت دارند و هیچ دلیلی وجود ندارد که این برندها در ایران نباشند. ما در دنیا تنها شرکتی هستیم که برای تویوتا، موتور می سازیم. برای فیات، جنرال موتورز و ... هم کارهای بزرگی انجام می دهیم. چرا ایران نباید در فهرست همکاری های مشترک ما باشد؟

* باعث تعجب است کشوری که روز به روز در حال بازشدن است و مصرف کننده آن توقع دارد، ماشین خوب سوار نمی شود. شرکت های خودروساز خارجی باید خودشان را با بازار ایران تطبیق دهند. ایران کشوری مستقل است و ما موظف هستیم با ایران کنار بیاییم.

* در گذشته، ما قطعات مورد نیاز را به ایران صادر می کردیم و لایسنس داده بودیم ولی از زمانی که تحریم آغاز شد و پژو رفت، به ایران خودرو اجازه داده شد که هر کاری خواست انجام دهد. حال برند ما به ماشینی وصل شده است که آن خودرو دقیق نیست و برای مصرف کنندگانش دردسر ایجاد کرده است. در این اتفاق شرکت پژو مقصر نیست. خودروهایی که در سایر کشورها داریم بالاترین استاندارد اروپا را دارند.

* در شرکت مشترکی که قرار است ایجاد شود، تمام قطعات و محصولات باید توسط پژو تأیید شود. با چنین اتفاقی دیگر محصول غیر کیفی به دست مردم نمی رسد. موضوع دیگر وجود لوازم یدکی اصلی در بازار است. واقعا بسیار سخت است که از عرضه لوازم تقلبی جلوگیری کرد.

* ایران خودرو آزاد است با هر کشوری که خواست مذاکره کند. شرکت پژو - سیتروئن از رقابت باکی ندارد. ما حتی از حضور رنو در ایران خوشحال هستیم و امیدواریم آنها هم برای ما احترام قائل باشند. امروز هیچ تولید کننده ای نمی تواند توقع داشته باشد که سهم ثابتی از بازار داشته باشد. زمانی عنوان می شد پژو نباید بیش از 30 درصد در بازار سهم داشته باشد. معتقدم این حرف اشتباه است چرا که مردم هستند که این درصد را مشخص می کنند. به هر ترتیب شرکت پژو موضع سال های گذشته را ندارد. به همین جهت در مرحله جدید حضور خود در ایران می خواهد محدود وارد شود. پس از سنجش بازار برای افزودن محصولات بیشتر تصمیم گیری می کنیم. با تمام این اوصاف و همکاری هایی که در گذشته داشتیم واقعا باعث تعجب نخواهد بود که شرکت پژو، شریک اصلی خودروسازان ایرانی شود.

کلید واژه ها: شرکت پژو ایران خودرو پژو - سیتروئن


( ۱ )

نظر شما :