بعیدی‌نژاد: اظهارات بلر تکان دهنده بود

۰۴ آبان ۱۳۹۴ | ۲۳:۴۸ کد : ۱۹۵۳۲۷۶ سرخط اخبار

حمید بعیدی نژاد در واکنش به اظهارات تونی بلر نخست وزیر پیشین انگلیس و عذرخواهی وی به خاطر همراهی کشورش با جنگ علیه عراق در زمان نخست وزیری اش که منجر به تشکیل داعش و القاعده شد، گفت: اظهارات بلر کوتاه و بسیار تکان دهنده بود.

به گزارش ایسنا، مدیر کل سیاسی و بین الملل وزارت خارجه در یادداشتی نوشت: اظهارات روز گذشته تونی بلر نخست وزیر سابق انگلیس در گفت وگو با فرید زکریا، خبرنگار سی.ان.ان یکبار دیگر موضوع حمله آمریکا و انگلیس و متحدین آنها به عراق را به موضوع اصلی مورد توجه رسانه های خبری و تحلیلی جهان مبدل کرد.

اظهارات بلر کوتاه و بسیار تکان دهنده بود. وی گفت"من بابت این حقیقت که اطلاعات محرمانه دریافتی ما غلط بودند عذرخواهی می کنم. اگرچه صدام به میزان گسترده ای از سلاح های شیمیایی علیه مردم خودش و دیگران استفاده کرد اما برنامه شیمیایی وی آنطور که ما فکر می کردیم نبود... من همچنین به خاطر برخی اشتباهات در طرح ریزی و بخصوص اشتباه در درک رخدادهای پس از برکناری یک دولت عذرخواهی می کنم.

در آنچه که برخی می گویند که خیزش داعش به حمله برمی گردد، حقایقی وجود دارد. البته نمی توان گفت کسانی که در برکناری صدام در سال دو هزار و سه دست داشتند هیچ مسئولیتی در قبال شرایط سال 2015 ندارند." این اظهارات از این جهت مهم هستند که به یک مسئله تاریخی نمی پردازد بلکه به ریشه های بحث مهمی می پردازد که امروز مهمترین موضوع تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی است.

جنگ عراق در سال 2003 توسط دولت جورج بوش با حمایت جناح نو محافظه کاران آمریکا و با مشارکت متحدین آمریکا مانند انگلیس به اجرا در آمد و هنوز بعد از دوازده سال بیشترین آثار مخرب را برای جهان و منطقه بر جای گذارده است.

این عملیات گسترده نظامی که بدون حتی مجوز شورای امنیت به اجرا در آمد نه تنها زیر ساخت امنیتی و اقتصادی و سیاسی عراق را از میان برد بلکه با رشد گروه هایی مثل داعش، سوریه را نیز به کام تخریب کشانید و آن کس که بیشترین هزینه را برای این اشتباهات پرداخت مردم این دو کشور بودند.

در عراق از سال حمله تا به حال حدود دویست و بیست و چهار هزار نفر کشته و بیش از یک میلیون نفر مجروح شده اند. بسیاری از زیر ساختهای عراق از میان رفته و کشور دچار شکاف های بسیار عمیق اقتصادی، سیاسی و اجتماعی شده است و تهدید علیه شهروندان از طریق عملیات انتحاری و انفجارات گسترده روزی نیست که جان بیگناهان را نگیرد.

با قدرت گرفتن داعش که بنا به اعتراف تونی بلر از آثار مستقیم حمله به عراق بوده است نیز تاکنون چندین هزار نفر از مردم سوریه کشته، دهها هزار نفر زخمی و حدود پانزده میلیون نفر از جمعیت بیست و دو میلیون نفری مردم سوریه یا آواره داخلی هستند و یا به خارج از کشور مهاجرت کرده اند. این موارد اثبات می کنند که تصمیم سیاستمداران داخلی و خارجی چقدر آثار مهم و دراز مدتی بر سرنوشت ملتها دارد.

کلید واژه ها: بلر


نظر شما :