اوباما لایحه بودجه دفاعی کنگره را وتو کرد

۰۲ آبان ۱۳۹۴ | ۱۸:۳۵ کد : ۱۹۵۳۲۰۵ سرخط اخبار

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به تهدید خود عمل کرد ولایحه مصوب بودجه دفاعی 612میلیارد دلاری کنگره و سنا آمریکا برای سال مالی 2016میلادی را وتو کرد.

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز و «یو.اس.ای تودی» روز جمعه با انتشار این خبر گزارش دادند: مصوبه «قانون اختیارات دفاع ملی» این کشور که پیشتر از سوی کنگره و سنا به تصویب رسیده بود، با تهدید وتوی رئیس جمهوری آمریکا مواجه شده بود.

بنابراین گزارش باراک اوباما روز پنجشنبه در اقدامی نادر و درمراسمی علنی اقدام به وتو مصوبه لایحه بودجه دفاعی در برابر خبرنگاران در دفتر کار خود در کاخ سفید کرد.
وی حین امضای وتو این مصوبه درجمع خبرنگاران گفت که این لایحه به طور «اسفناکی دارای کاستی» است، چراکه این مصوبه مانع اصلاحات لازم در ارتش آمریکا و بستن زندان گوانتانامو در کوبا می شود.
اوباما هنگام وتوی این مصوبه و بازگرداندن آن به کنگره گفت : بگذارید (این کار) را درست انجام دهیم.

بنابراین گزارش بخش هایی از این لایحه در تضاد با دیدگاه های کاخ سفید است که خواستار افزایش بودجه در مسائل داخلی به جای افزایش بودجه های نظامی است.
لایحه بودجه دفاعی پیشتر در کنگره آمریکا با 270 رای موافق در برابر 156 رای مخالف و بعد از آن درسنا با 70 رای موافق در برابر 27 رای مخالف به تصویب رسیده بود.
درحالی که برای رد وتوی اوباما دراین زمینه نیاز به 20 رای موافق دیگر است اما «اریک شولتز» معاون مطبوعاتی رئیس جمهوری آمریکا گفت که کاخ سفید اطمینان دارد که این وتو پابرجا خواهد ماند.
نیویورک تایمز گزارش داد: اوباما از سال 2009 میلادی از زمانی که سمت ریاست جمهوری آمریکا را عهده دار شده، تاکنون چهار بار اقدام به وتوی مصوبه های کنگره و سنا کرده و وتوی روز گذشته وی پنجمین وتو او دراین سمت به شمار می رود.
پیشتر «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید درباره این مصوبه گفته بود: کاخ سفید با این لایحه مخالف است.

«جان بوینر» رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز پیشتر در انتقاد از اوباما دراین باره گفته بود: رئیس جمهوری آمریکا وعده داده که لایحه بودجه دفاعی را وتو خواهد کرد، چرا، برای آنکه او می خواهد مانع افزایش هزینه ها درامور نظامی شود و می خواهد از بودجه برای الویت های مهم داخلی خود بهره جوید.
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا افزود: زمان آن فرا رسیده تا بازی های سیاسی را کنار گذاریم و نیروهای نظامی را در اولویت قرار دهیم.

بنابراین گزارش از سال 2011 میلادی تاکنون بودجه دفاعی آمریکا 15 درصد کاهش یافته و مصوبه اخیر کنگره و سنا موجب افزایش بودجه دفاعی ملی آمریکا به میزان 6 درصد خواهد شد.
این گزارش می افزاید: یکی از دلایل رئیس جمهوری آمریکا برای وتوی این مصوبه این است که هزینه های غیردفاعی در آن افزایش داده نشده است، اوباما تاکید دارد هزینه های دفاعی را بدون اصلاح هزینه های غیردفاعی، نخواهد پذیرفت.
از زمانی که کنگره آمریکا از سال 1961میلادی اقدام به تصویب سالانه لوایح بودجه دفاعی دراین کشور کرده است، تاکنون این مصوبه ها چهار بار از سوی روسای جمهوری وقت آمریکا وتو شده اند.

مصوبه بودجه دفاعی از سوی کنگره توسط جیمی کارتر، رونالد ریگان، بیل کلینتون و جرج دبلیو بوش روسای جمهوری وقت آمریکا سابقه وتو داشته اند.

کلید واژه ها: بودجه دفاعی وتو رئیس جمهوری آمریکا کنگره و سنا و سنا


نظر شما :