با توجه به حادثه منا و تصویب برجام

پیام‌های موشک عماد چیست؟

۱۱ آبان ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۹ کد : ۱۹۵۲۹۹۰ ترجمه برگزیده خاورمیانه
آموزش موشک جدید که بسیار پیشرفته‌ است، پیام‌های نظامی مختلفی را به جهانیان رسانده است. این پیام‌ها با توجه به تحولات نظامی منطقه بیش از پیش اهمیت می‌یابند.
پیام‌های موشک عماد چیست؟

دیپلماسی ایرانی: موشک بالستیک جدید «عماد» که برای مخفی نگه داشتن توانایی های نظامی، جمهوری اسلامی ایران میزان برد آن را اعلام نکرده است، با حضور وزیر دفاع ایران، سردار حسین دهقان با موفقیت آزمایش شد. سردار دهقان گفت که این موشک می تواند اهداف تعریف شده را به دقت هدف قرار دهد.

آموزش موشک جدید که بسیار پیشرفته است، پیام های نظامی مختلفی را به جهانیان رسانده است. این پیام ها با توجه به تحولات نظامی منطقه بیش از پیش اهمیت می یابند. اولا نام این موشک ما را به یاد مجاهد بزرگ شهید عماد مغنیه می اندازد. البته رهبران ایران نگفتند چرا نام این موشک را مشابه با نام مردی انتخاب کردند که ارکان رژیم صهیونیستی را به لرزه در می آورد، اما با توجه به روابط بسیار نزدیک این مجاهد نستوه با جمهوری اسلامی ایران می توان حدس زد که نام او بر این موشک انتخاب شده است، به ویژه که این موشک می تواند معادلات را به هم بزند و توانایی های دشمن اسرائیلی را به چالش بکشد.

ثانیا، این موشک ها نشان می دهد که قرار است محور مقاومت کار نبرد را در منطقه تمام کند و با قاطعیت در برابر تروریست های تکفیری و حامیان آنها بایستد، قرار هم است کار از سوریه آغاز شود؛ با اعلام موشک های جدید با تکنولوژی جدید ایران رسما اعلام کرد که می تواند مسیر مبارزه را اصلاح کند. تهران رسما به همه اعلام کرد که همانند روسیه توانایی حمله به اهداف خارج از مرزها و با دقت بالا را دارد، این مساله می تواند کار را برای حمله به اهداف داعش در سوریه هموار کند و شاید بعدا ایران بتواند مواضع این شبکه تروریستی را در عراق از خاک خود هدف قرار دهد.

نکته سوم این که خودداری از اعلام میزان برد این موشک ها کاری غیرمعمول است که شاید برای نخستین بار است که در آزمایش های موشکی انجام می شود. با توجه به پایگاه موشک ها و بدنه موشک ها و شیوه شلیک و عملکرد آنها، همچنین با توجه به تصاویر ماهواره ای این موشک ها در دو یا چند مرحله عمل می کنند، می توان تخمین زد که برد این موشک ها به دو هزار کیلومتر شاید هم بیشتر می رسد که مشابه موشک هایی از طراز «قدر» و «سجیل» و «شهاب 3» است.

پیام چهارم را باید به هم زمانی آزمایش این موشک با تشییع پیکر یکی از فرماندهان نظامی ایران که در سوریه شهید شد و تصویب برجام در پارلمان ایران جستجو کرد، اظهارات وزیر دفاع ایران روشن و صریح بود: «هیچ کس نمی تواند مانع از پیشرفت توانایی های موشکی ایران شود و تهران نیازی به مشورت کسی ندارد تا سامانه های دفاعی خود را کامل کند.» این موشک قرار است رسما در مراکز صنعتی تسلیحاتی ایران وابسته به وزارت دفاع این کشور با قدرت و توانایی ایرانی ساخته شود. پیام آن به داخل و خارج این است که توانایی موشکی ایران خط قرمزی است که نباید طرف داخلی بعد از امضای توافق هسته ای از پیشبرد آن بترسد و طرف خارجی نیز به هیچ وجه نمی تواند آن را متوقف کند.  

موشک عماد ایران را وارد مرحله تهاجمی با توصیفات جدید می کند، سقف خواسته های آن را بالاتر می برد و می تواند به ورود نظامی ایران در خارج از مرزهایش رنگ و بوی تازه ای بدهد. این آزمایش را نمی توان جدای از تحولات جاری در منطقه دانست، به ویژه بعد از وقوع حادثه منا در مکه مکرمه که جان صدها تن از حجاج از جمله حجاج ایرانی را گرفت و لحن فرماندهان نظامی ایران را نیز تند کرد.

پرده برداری از موشک عماد و میزان برد آن شاید بیش از همه پیامی برای عربستان سعودی، کشور همسایه جنوبی ایران داشته باشد که بعد از جنگ امریکا در عراق و بعد از جنگ سی و سه روزه در لبنان و دو بحران سوریه و یمن روابطش با ایران بسیار تیره شد و بعد از حادثه حجاج در منا به اوج خود رسید. به این جا که می رسیم باید از شدت لحن خود بکاهیم و اجازه ندهیم آن چه در منطقه می گذرد باعث شود جنگی منطقه ای تازه ای به وجود آورد، چرا که دود چنین حوادثی به چشمان همه رود.

 

منبع: الاخبار / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: یکشنبه 26 مهر 1394 / انتشار مجدد: دوشنبه 11 آبان 1394

کلید واژه ها: موشك عماد خاورميانه عربستان سعودي


( ۱ )

نظر شما :