فشار ایران، عربستان را مجبور به پاسخگویی کرد

۱۰ مهر ۱۳۹۴ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۵۲۵۴۲ سرخط اخبار
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد و مدیریت ضعیف عربستان در بحث مناسک حج در سال های مختلف گفت: متأسفانه دولت عربستان نسبت به وضعیت حجاج و همچنین جانباختگان پاسخگو نیست البته به خاطر فشارهای ایران آنها مجبور به همکاری و پاسخگویی شدند.
 
به گزارش ایسنا، علی لاریجانی صبح امروز (جمعه، 10 مهرماه) به مناسبت فرا رسیدن عید سعید غدیر خم با آیت الله العظمی مکارم شیرازی از مراجع عظام دیدار و گفت و گو کرد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار با اشاره به وقوع حادثه غم انگیز منا گفت: این روزها همه درگیر بحث حجاج هستند؛ البته براساس گزارش های واصله دولت عربستان همکاری جدی را در بحث انتقال حجاج انجام نداده و مقدمات این موضوع فراهم شده اما اصل کار که همان پروسه تحویل جانباختگان بوده صورت نگرفته است.
 
وی ادامه داد: در شرایط کنونی افراد زیادی هنوز در کانتینرهای حمل اجساد هستند و به علت نگهداری نامناسب، شناسایی آنها مشکل شده؛ از طرف دیگر براساس آمارها بیش از 7 تا 8 هزار نفر در حادثه منا جان باختند همچنین دولت عربستان حدود 800 نفر را از حجاج که بیشتر آفریقایی بودند در خاک همان کشور دفن کرده است.
 
وی با اشاره به ابعاد و تبعات روحی و روانی جان باختن هزاران نفر از حجاج به ویژه حجاج ایرانی، تصریح کرد: این حادثه حداقل یک تا دو سال در بین مردم نگرانی ایجاد خواهد کرد؛ از طرف دیگر شاهد هستیم متأسفانه دولت عربستان به هیچ وجه به کشورها پاسخگو نیست و ایران با فشارهایی که به دولت این کشور وارد کرد آنها مجبور به پاسخگویی شدند. همچنین با توجه به اینکه اینگونه حوادث در سال های مختلف در ایام حج تکرار شده نشان می دهد که مدیریت عربستان سعودی در بحث مناسک حج ضعیف بوده است.
 
لاریجانی در تشریح اوضاع اقتصادی کشوردر سال جاری گفت: یکی از مسائل و مشکلات کشور مسئله کاهش قیمت نفت بود که این موضوع مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرد همچنین براساس آمارها، رکود اقتصادی در سال جاری بیشتر شد و در اثر این موضوع برخی کارخانه ها تعطیل شده و این وضعیت بر میزان درآمدها و اعتبارات دولت تأثیر گذاشت.
 
وی ادامه داد: متأسفانه در اثر رکود اقتصادی، درآمدهای دولت نسبت به پیش بینی ها بسیار پایین تر محقق شد؛ از این رو در اثر این موضوع بودجه جاری از سوی دستگاه اجرایی کشور پرداخت شد اما اعتبارات بخش عمرانی به طور کامل اختصاص نیافت و در شش ماهه اول سال جاری تنها 4 تا 5 هزار میلیارد تومان از بودجه عمرانی محقق شد که این موضوع به رکود دامن زد.
 
نماینده مردم قم تصریح کرد: در شرایط کنونی اقتصاد ما نیمه دولتی است؛ وقتی میزان بودجه عمرانی کم باشد به اقتصاد ضربه می زند و به تبع رکود در صنعت، مباحث دیگر نیز تحت تأثیر قرار می گیرد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش رشد اقتصادی کشور در سال جاری نسبت به سال گذشته تصریح کرد: براساس آمارها رشد اقتصادی کشور در سال گذشته حدود 3 درصد بود که متأسفانه در سال جاری به علت تشدید رکود این موضوع به صفر رسیده است از این رو رفع این مشکلات و توسعه اقتصادی به یک حرکت بزرگ نیاز دارد.
 
به گزارش ایسنا به نقلاز خانه ملت، در این دیدار همچنین آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به ابعاد مختلف حادثه منا گفت: به طور حتم این رشته سر دراز دارد و این حادثه در نوع خود استثنا بوده است، از طرف دیگر این حادثه ابعاد دیگری مانند زدگی مردم از مناسک حج دارد.
 
این مرجع عالیقدر ادامه داد: باید روی آثار جانبی حادثه منا کار کرد زیرا در شرایط کنونی یک عده در اثر بروز این موضوع زبانشان دراز شده و در مخالفت با این مناسک صحبت می کنند.
 
آیت الله مکارم شیرازی گفت: این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که پس از برگشت حاجیان به کشور، میان رجال کشورهای اسلامی یک همبستگی پیدا شده و مطالبه جدی در رابطه با این حادثه صورت گیرد از این رو نباید به هیچ وجه این حادثه و موضوع را رها کرد.

کلید واژه ها: حجاج دولت عربستان منا مناسک


نظر شما :