عراقچی: به فضای تخریبی واکنش نشان نمی دهیم

۲۹ شهریور ۱۳۹۴ | ۰۰:۱۷ کد : ۱۹۵۲۱۱۹ سرخط اخبار

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه برجام را برطرف کننده سایه تهدیدات امنیتی و ملغی کننده تحریم ها دانست و با تاکید بر این که ان شاء الله نتایج آن مشاهده می شود، گفت: نسبت به ایجاد فضای تخریبی واکنشی نشان نمی دهیم.

به گزارش خانه ملت، سید عباس عراقچی ضمن انتقاد از کسانی که فصل هفتم شورای امنیت را معادل حمله نظامی قلمداد می کنند ، گفت: آیا برای جنگ باید مذاکره می کردیم و برای رفع تحریم ها نباید مذاکره می کردیم، فصل هفتم منشور سازمان ملل به موضوعاتی می پردازد که از نظر شورای امنیت تهدید علیه صلح و امنیت شناخته می شود و حمله نظامی ماده ای از فصل هفتم منشور شورای امنیت است.

وی اضافه کرد: اگر شورای امنیت قائل به این شود که موضوعی مانند برنامه هسته ای ایران برای صلح و امنیت بین الملل یک تهدید است این کشور را ذیل فصل 7 برده و با آن برخورد می کند.
معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت خارجه با بیان اینکه در فصل 7 مراتب و مدارجی ذکر شده است، افزود: در این راستا ابتدا ماده 40 اعمال شده و در صورت عدم کفایت ماده 41 که تحریم های اقتصادی است به کار گرفته می شود، و در صورت عدم کفایت این ماده، بند 42 که شامل تهدیدهای نظامی است، انجام می شود.

عراقچی با بیان این که شورای امنیت در قطعنامه های اعمالی برنامه هسته ای ایران را به عنوان تهدیدی علیه صلح و امنیت شناسایی کرده بود که واقعیتی غیرقابل انکار است، ادامه داد: در تمام 6 قطعنامه گذشته این تهدید توسط شورای امنیت مورد شناسایی قرار گرفته بود و در این قطعنامه ها تا ماده 41 و حتی مقداری فراتر از آن پیش آمده بود.

وی با بیان اینکه به تعبیر برخی شورای امنیت تا ماده 41پیش رفته بود، تصریح کرد: بند 9 قطعنامه 1929 مجوز برخوردهایی فراتر از تحریم های اقتصادی را می دهد، و تهدیدی را برای ایران ایجاد می کرد وقتی شما توسط شورای امنیت به عنوان یک تهدید شناخته می شوید یعنی امنیتی کردن کشور ایران و معرفی کردن ایران به عنوان تهدید به جهانیان که تهدید امنیتی جدی برای کشور است.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت خارجه با تاکید بر اینکه لازمه رفع این تهدید خروج از فصل هفت بود، افزود: در واقع ایران نخستین کشوری است که توانسته با مذاکره از ذیل فصل هفتم خارج شود، سایه تهدیدات امنیتی را دور کند و تحریم ها را ملغی کرده و از بین ببرد و این کاری است که در مذاکرات صورت گرفته و ان شاء الله نتایج آن مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه روند خروج پرونده ایران از شورای امنیت در قطعنامه 2231 ذکر شده است، ادامه داد: یکی از ویژگی های این قطعنامه جدید که در قطعنامه های شورای امنیت منحصربه فرد است این است که این قطعنامه نقشه راه را تا 10 سال دیگر در خود قطعنامه ترسیم کرده و نهایتا لغو قطعنامه در خود قطعنامه پیش بینی شده است، بنابراین بعد از 10 سال این قطعنامه لغو می شود و ما با شورای امنیت دیگر سروکار نخواهیم داشت.

عراقچی با تاکید بر اینکه این آخرین قطعنامه ای صادر شده از سوی شورای امنیت برای ایران است، تصریح کرد: البته این در صورتی اتفاق می افتد که همه چیز خوب پیش رود و با نقض توافق و دعوا مواجه نشویم و در این صورت موضوع هسته ای هم از دستور کار شورای امنیت خارج می شود.

وی با اشاره به انتقاد برخی افراد مبنی بر زمان طولانی خروج پرونده ایران از شورای امنیت اظهار داشت:برای کشوری که 5 هزار سال تاریخ و تمدن دارد 10 سال از چشم به هم زدن هم کمتر است، اگر با دیدی واقع بینانه در روند توسعه صنعتی و چشم انداز بلند مدت جمهوری اسلامی ایران حرکتی آهسته در صنعت هسته ای داشته باشیم که در ازای آن دیگر صنایع ما از تحریم خارج شده و به رشد و شکوفایی کشور کمک کنند و برنامه هسته ای به جای 10 سال ظرف 15 سال به مرحله صنعتی برسد وقفه خاصی را در روند توسعه کشور ایجاد نمی کند.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت خارجه با بیان اینکه نسبت به ایجاد فضای تخریبی تیم مذاکره کننده قبلی واکنش نشان نمی دهیم،افزود:رویکرد تیم مذاکره کننده موجود به این صورت بوده که به روند طی شده 12 سال گذشته به عنوان یک حرکت یکپارچه نگاه کرده است و به اعتقاد ما مدیریت عالی نظام یک حرکتی را به جلو آورده و هر دولت و تیم مذاکره کننده ای در مقطع خود وظیفه خود را به خوبی انجام داده است، البته در جزئیات این امکان وجود داشت که تیم های قبلی هزینه برخی کارها را کمتر کرده و سرعت برخی کارها را افزایش دهند.

عراقچی با تاکید بر اینکه از دید تیم مذاکره کننده موفقیتی که در مذاکرات حاصل شده نتیجه کار جمعی و یک حرکت 12 ساله بوده است، ادامه داد: مذاکرات همانند یک دو امدادی بوده که هر شخصی دویده و آن چوب را به دیگری واگذار کرده تا به شخص آخر رسیده است که نتیجه نهایی حاصل شود، همه در کسب این دستاورد شریک بوده اند و تحت مدیریت عالی مقام معظم رهبری این دستاورد و کار سنگین به سرانجام رسیده و حقوق مردم ایران احیا شده است.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت خارجه با بیان اینکه تیم مذاکره کننده به حمایت های مقام معظم رهبری متکی بوده که خودمان را لایق این حمایت ها نمی دانسته و شرمنده لطف ایشان شده ایم، افزود: درایت و رهبری داهیانه ایشان هم به تیم مذاکره کننده جرات، جسارت و حمایت لازم را داده که پیش روند، مذاکرات را به سرانجام برسانند و هم زیاده خواهی های دشمنان را کنترل کرده و سبب شده به این نقطه دست یابیم.

کلید واژه ها: فصل هفتم


نظر شما :