پنج سناتور دموکرات که می‌توانند توافق را نجات دهند

۲۷ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۵۱۱۴۱ سرخط اخبار
با گذشت بیش از یک ماه از مهلت 60 روزه کنگره آمریکا برای بررسی توافق هسته ای ایران و مشخص شدن مواضع شمار زیادی از نمایندگان درباره این موضوع، دیدگاه نمایندگان باقیمانده و به ویژه دموکرات های سنا، از اهمیت بیشتری برای دولت اوباما برخوردار شده است. در این میان، صحبت از پنج سناتور دموکرات مطرح است که مخالفت آن ها می تواند تأثیری بسیار منفی بر ماجرا داشته باشد.
 
به گزارش «تابناک»، پایگاه اینترنتی «بیزنس اینسایدر» در مطلبی به بررسی رویکرد نمایندگان کنگره آمریکا به توافق هسته ای ایران پرداخته و می نویسد اعلام موضع جف فلیک، سناتور جمهوری خواه ایالت آریزونا مبنی بر عدم حمایت از توافق هسته ای ایران، امید اوباما برای اعلام پیروزی نمادین خود در جلب حمایت هر دو حزب از توافق را بر باد داد.
 
اوباما امیدوار بود فلیک که عضو کمیته روابط خارجی سنا نیز هست، به تنها جمهوری خواهی تبدیل شود که از توافق حمایت می کند. رئیس جمهور آمریکا به همراهی دستکم 34 سناتور نیاز دارد تا قدرت خود برای وتوی مخالفت سنا با توافق را از دست ندهد. در حال حاضر، می توان گفت که جمهوری خواهان متفقاً مخالف این توافق هستند. 
 
اما این تنها مسئله اوباما نیست. چاک شومر، سناتور ارشد دموکرات پیشتر مخالفت خود را اعلام کرده و انتظار می رود رابرت منندز، دیگر سناتور برجسته این حزب نیز امروز (سه شنبه) موضعی مشابه را اعلام کند. تاکنون 20 سناتور دموکرات حمایت خود را از توافق اعلام کرده اند؛ در حالی که حدود نیمی از آن ها هنوز هیچ موضعی ابراز نکرده اند و در صورت مخالفت شماری از این افراد، توازن به ضرر اوباما بر هم خواهد خورد. 
 
در این شرایط و پس از مخالفت دو عضو برجسته دموکرات در سنا با توافق هسته ای، می توان از پنج چهره مهم دیگر این حزب نام برد که موافقت یا مخالفت آن ها می تواند تأثیری مهم بر موضع دیگر سناتورهای دموکرات داشته و بر سرنوشت توافق با ایران تأثیر بگذارد:
 
1- باب کاردین: کاردین که عضو برجسته کمیته روابط خارجی سنا است، تاکنون از اعلام موضع درباره توافق هسته ای خودداری کرده و به نظر می رسد تا زمان انجام رأی گیری درباره این موضوع در ماه سپتامبر نیز موضعی اعلام نکند. وی تاکنون به عنوان رابطی میان کاخ سفید و باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا عمل کرده که از جمله آثار این همکاری می توان به تجدیدنظر در طرح بازنگری کنگره در توافق هسته ای با مشارکت کاخ سفید و این دو تن اشاره کرد. کاردین که یک یهودی است، از سوی گروه های مخالف توافق تحت فشار شدیدی قرار دارد و در مقابل، کاخ سفید نیز به شدت درصدد کسب رأی موافق وی است. این بدان سبب است که رأی وی می تواند بر آرای شماری دیگر از دموکرات های مردد تأثیر بگذارد.
 
2- جو مانچین: مانچین اعلام کرده که به سمت حمایت از توافق تمایل دارد. وی که از جمله منتقدان مهم مداخله نظامی ایالات متحده در خاورمیانه است، در کمیته خدمات مسلح سنا عضویت دارد و از اینکه رد توافق در شرایط کنونی به وقوع منازعه ای دیگر در منطقه منجر شود، ابراز نگرانی کرده است. در صورتی که مانچین تصمیم به حمایت از توافق بگیرد، این امر می تواند توجیهی برای سناتورهای ایالت های محافظه کار مانند جو دانلی و هیدی هیتکامپ فراهم کند تا آن ها نیز از این توافق حمایت نمایند.
 
3- کلِر مک کاسکیل: این سناتور دموکرات تاکنون در مقابل تلاش های رسانه ها برای اطلاع یافتن از موضعش در قبال توافق هسته ای مقاومت و اعلام کرده که همچنان مشغول بررسی متن توافق است. این سناتور ایالت میسوری از جمله نخستین افرادی بود که پس از درخواست هیلاری کلینتون مبنی بر حمایت از توافق هسته ای، با وی همراهی کرد.
 
4- کریس کونز: کونز نیز از جمله اعضای کمیته روابط خارجی سنا به شمار می رود و طی سال های اخیر، به عنوان یک چهره مهم و تأثیرگذار در سیاست بین المللی آمریکا مطرح بوده است. وی متحد نزدیک دولت اوباماست و از دست دادن حمایت وی، ضربه ای بزرگ به کاخ سفید خواهد بود و در مقابل، برای جمهوری خواهان یک پیروزی همچون اعلام مخالفت شومر در نظر گرفته خواهد شد.
 
5- مایکل بنِت: بنت از جمله افرادی است که باید سال آینده برای حفظ کرسی خود در سنا نبرد سختی را پشت سر بگذارد. گروه های لابی گر تاکنون میلیون ها دلار در حمایت و یا مخالفت با توافق هزینه کرده اند و نوع موضع گیری بنت در قبال توافق، می تواند تأثیر مهمی بر جریان یافتن این منابع مالی داشته باشد. اگر تیم انتخاباتی وی به این نتیجه برسد که حمایت از توافق، می تواند جایگاه وی را در ایالتش (کلرادو) به خطر بیندازد، این امر می تواند پیامی به دیگر سناتورهای دموکرات باشد که شرایط مشابه وی دارند و سبب خودداری آن ها از حمایت از توافق هسته ای شود.

کلید واژه ها: حمایت از توافق کمیته روابط خارجی کمیته روابط خارجی سنا


نظر شما :