هاشمی: برخی در دوره تحریم، دلشان خوش بود مقاومت می‌کنیم

۲۷ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۵ کد : ۱۹۵۱۱۱۹ سرخط اخبار

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر اینکه هر ایرانی با شنیدن خاطرات آزادگان احساس غرور می کند و باید این خاطرات به شکل مکتوب یا شفاهی در دسترس مردم قرار گیرد، گفت: اگر صداوسیما این وظیفه را برعهده بگیرد، خدمت ماندگاری کرده است، زیرا میلیون ها بیننده دارد و به مردم روحیه، درس ایثار و قدرت مقاومت می دهد. البته نباید با نگاه و تعصب های سیاسی برای متن دلنشین خاطرات آزادگان حاشیه سازی کنند.


به گزارش «انتخاب»، آیت الله هاشمی رفسنجانی، با مخاطب قرار دادن آزادگان هشت سال دفاع مقدس که همه خاطرات تلخ و شیرین شما برای مردم و جوانان آموزنده است، گفت: سعی کنید خودتان مجله ای داشته باشید که در آن بخشی از خاطرات شما به طور منظم و همیشگی به چاپ برسد که در این صورت جزو مجلات خوب و با ارزش خواهد بود و صدها سال در تاریخ ایران باقی خواهد ماند.

فرمانده هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه افتخاراتی که اسرای ایرانی در دوران جنگ از خود باقی گذاشتند، در تمام تاریخ جنگ های دنیا بی نظیر است، اظهار داشت: آزادگان سرمایه های زنده و با ارزشی هستند که به اندازه تاریخ جنگ، برای مردم آموزنده هستند و بیش از هر فیلمی در تاریخ ایران ماندگار و بر روحیه جوانان تأثیرگذارند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی به دوران شکنجه خویش در زندان ها اشاره و تصریح کرد: من که در زندان بودم و بارها بارها مورد اذیت و آزار و شکنجه قرار گرفتم، می دانم که اسرای ما تحمل زندان آن هم به عنوان اسیر در دست دشمن چه سختی هایی دارد.

ایشان با اشاره به اطلاعاتی که در زمان دفاع مقدس از اوضاع اسرای ایرانی در اردوگاه های بعثی ها به دست می آورد، نامه نگاری های رمزی آنان برای خانواده ها و حتی مسؤولین کشور را بسیار با ارزش خواند و گفت: صبور و مقاومت شما به خاطر وفاداری به انقلاب و کشور بهترین عنوان برای ایثارگری است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه تاریخ آزادگان از مقاطع مهم تاریخ ایران است، گفت: شبیه فداکاری های این افراد را در هیچ کجای دنیا و در هیچ جنگی نمی توانید پیدا کنید، چرا که آزادگان ما از جان، مال و خانواده ی خود برای کشور گذشتند.

فرمانده هشت سال دفاع مقدس با ارائه تحلیلی مستند از چرایی و چگونگی تشکیل داعش، به مناطق اشغال شده توسط آنها اشاره کرد و گفت: دشمنان خبیث ایران از بعثی ها که ظالمانه و بی رحمانه جوانان ما را شکنجه می دادند، امروز داعش را در کشور عراق خلق کردند که می بینید چگونه در موصل، تکریت، رمادیه و دیگر شهرها علیه مردم جنایت می کنند و به شدت نسبت به شیعیان و ایرانی ها کینه دارند.

ایشان در ادامه سخنان خویش به مقطع پذیرش قطعنامه و شروع آتش بس بین ایران و عراق اشاره کرد و گفت: در آن مقطع داغ جدیدی برای کشور شروع شد که آن عدم اطلاع خانواده ها و مسؤولین از وضعیت بهترین جوانان آن زمان یعنی اسرا بود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه دو بار امام(ره) را در حالت حزن و اندوه زیاد دیده ام، گفت: یک بار زمان تعطیل شدن حج بود که گفتند: درست نیست ما حکومت اسلامی تشکیل داده ایم، اما حج مردم تعطیل شده است. بار دیگر در مورد سرنوشت اسرا بود که بعد از آتش بس گفتند: به فکر اسرا باشید که خیلی به آنها و خانواده هایشان سخت می گذرد.

ایشان افزود: امامی که در سخنرانی ها و پیام ها کمتر از شعر استفاده می کردند، در این مقطع احساسات قلبی خود را با این بیت نشان دادند که:

وعده وصل چون شود نزدیک                           آتش عشق تیزتر گردد

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود با بیان این جمله که اگر چه داغ دیدن لحظه ورود آزادگان بر دل امام ماند و نبودند که ورود فرزندان اسیر خود را ببینند، به فضای عمومی جامعه در آن روزها اشاره کرد و گفت: همه سراپا شور و نشاط بودند و من مانند همه ی ایرانی ها و خانواده های چشم به راه در آن ایام بی قراری می  کردم و بارها گفته ام که شیرین ترین لحظه زندگی من دیدن ورود اولین گروه آزادگان به ایران و سجده ی آنان بر خاک کشور است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  با تأکید بر اینکه خداوند انتقام مردم ایران را از بعثی ها و کشورهای که به او کمک کردند، گرفت، گفت: صدام در شرایطی که عراق بدهکار و کشاورزی تعطیل و صنایع مهم آن کشور منهدم شده بود و از قدیم کویت را جزو کشور خود می دانست، تصمیم به حمله و اشغال کویت گرفت، چون تصور می کرد از طریق چاه های نفت آن کشور می تواند کمبودهای خود را جبران کند. اما به جای صید ماهی، خود صید شد و سرانجام سر از گور درآورد.
فرمانده هشت سال دفاع مقدس، ایران را پیروز واقعی جنگ خواند و افزود: ما می توانستیم عراق را تصرف کنیم، اما شرایط اشغالگران عراق را ببینید که مشکلاتشان بیشتر شده است، چون نه مردم عراق و نه دنیا می پذیرند که کشورشان در اشغال بماند.

ایشان فتح دلها را بسیار مهم تر از فتح سرزمین دانست و با اشاره به شرایطی که مردم دو کشور ایران و عراق نسبت به هم دارند، گفت: آنچه را که می خواستیم با فتح بغداد به دست آوریم امروز با دیدن سرنوشت دشمنان ما در جنگ به دست آوردیم، چون حزب بعث چه شد؟!، صدام کجاست؟! و منافقینی که ستون پنجم دشمن در جنگ بودند، چگونه زندگی می کنند.

ایشان شرایط زندگی منافقین را خفت بار خواند و گفت:  هم در به درند و هم به خاطر لکه ننگ خیانت به کشور و مردم  که بر آنان خورده، جرأت نمی کنند حتی با نام خود زندگی کنند.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز نگرانی از اوضاع عراق، گفت: می بینید که عراق هنوز دچار جنگ و درگیری است و امیدواریم مردم مظلوم و زجر کشیده عراق، عاقبت به خیر شوند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری مجدد خاطرات شیرین 27 مرداد 1368 و ورود اولین گروه آزادگان به کشور، به تدوین و تصویب قانون جامع درباره آزادگان در مجلس شورای اسلامی اشاره و تصریح کرد: قانونی تصویب شد تا همه اسرا درمان شوند و افرادی که از تحصیل باز ماندند، به تحصیل خود ادامه دهند و از شغل و خانه بهره مند شوند، اما متأسفم که بخشی از آنها اجرائی نشد و امروز آزادگانی که هشت سال اسارت را تحمل کردند، از بعضی شرایط خود و هم سنگران خود شکوه می کنند.

فرمانده هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه سالم ترین مدیر را باید در بین آزادگان جست وجو کرد، گفت: همه می دانیم افرادی که در دفاع مقدس از جان، مال و وقت خود گذشتند، امروز وارث کشور ایران هستند و اگر اینان نبودند، خواب های شوم دشمنان تعبیر می شد.

ایشان هدف دشمنان را تجزیه ایران دانست و با تأکید بر اینکه اگر دفاع مقدس نبود، معلوم نبود چه سرنوشتی در انتظار کشور بود، گفت: به خاطر روحیه فداکاری مردم، ایران با همه ی تحریم ها و حتی اختلافات داخلی و شرایط بد منطقه، امروز امن ترین کشور است و اگر دست ایران باز باشد، می تواند اختلافات افغانستان، عراق، سوریه، یمن و جاهای دیگر را دوستانه حل کند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: شرایط خوبی در کشور حاکم شده است، اما هنوز بعضی از آدم های نادان می خواهند در کشور دعوا باشد، چرا که وجود خود را در اختلاف می بینند.

ایشان با تقبیح کار کسانی که از تحریم های علیه ایران به نفع خویش سوء استفاده می کردند، گفت: اتفاقاتی که در دوران تحریم از سوی عده ای در داخل کشور افتاد که برای ایران زشت است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بعضی ها هم دلشان خوش بود که مقاومت می کنیم، اما اینکه کشور خود را فقیرتر کنیم، مقاومت نیست،  مقاومت واقعی هشت سال دفاع مقدس بود که همه دشمنان یکجا شده بودند و می خواستند  کشور را بگیرند و انقلاب را نابود کنند، که موفق نشدند.

فرمانده هشت سال دفاع مقدس، با تأکید مجدد بر وجود انسان های آزاده واقعی در جمع آزادگان، گفت: شخصیت دینی و مقاومت های شما در دوران سخت اسارت ساخته شد و رشد کرد و امروز از ذخایر کشور هستید.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در بخش پایانی سخنان خویش با توصیه مردم به خواندن خاطرات آزادگان گفت: از رسانه ها هم انتظار می رود که برای گسترش فرهنگ ایثار، بیشتر با آزادگان حرف بزنند.

در ابتدای این دیدار، آقایان طباطبایی، مدیر کل امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی، عظیمی، رهگذر، شیبانی، شمس اللهی و موسوی نیا از آزادگان هشت سال دفاع مقدس، به بیان مشکلات و مطالبات آزادگان، خاطراتی تلخ و شیرین از دوران اسارت خویش گفتند.

آقای طباطبایی با بیان گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در دانشگاه آزاد اسلامی به منظور رفاه و آسایش آزادگان و خانواده های آنان، خاطره ای پخش اخبار رادیو عراق از بلندگوی اردوگاه را توضیح داد که «آزادگان ایرانی همان لحظه ای آزاد شدند که رادیو عراق به نقل از صدام اعلام کرد که آقای رفسنجانی تمام آنچه را شما می خواستید، به دست آوردید.»

آقای عظیمی با تأکید بر اینکه صبر و استقامت آزادگان ایرانی در همه جای دنیا زبانزد است، گفت: آزادگان معتقدترین و خالص ترین افراد جامعه هستند که متأسفانه از توانایی ها و ظرفیت آنان استفاده نمی شود.

وی به خاطره ای انتقال جمعی از آزادگان به اردوگاه تکریت 7 و شرایط سخت اسرا در گرمای بالای 50 درجه تابستان عراق و تشنگی آزادگان اشاره کرد و گفت: همین جوانان وقتی زمان نام نویسی برای برگشت به کشور شده بود، ایثار و فداکاری خود را با جلو انداختن نام دوستان خود تکمیل کرده بودند. به گونه ای که حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی در جمع آنان حاضر شده  و به آنان توصیه کرده بود که شما امتحان خود را در فداکاری پس داده اید.

آقای رهگذر که از مربیان قرآن در زمان اسارت بود، پس از نقل خاطره ای از وحدت و یکپارچگی اسرا در اردوگاه های عراق گفت: حزب بعث که 1200 کیلومتر از خاک کشور را رد زمان جنگ اشغال کرده بود، نمی توانست دلهای جوانان ایرانی را که در اسارتشان بودند، اشغال کند.

آقای شیبانی نیز با یادآوری تأثیر خطبه های عربی آیت الله هاشمی رفسنجانی برای تقویت روحیه آزادگان و باقی ماندن همان تأثیرگذاری در جامعه، گفت:  با توجه به اهمیت انتخابات اسفند ماه و به ویژه مجلس خبرگان رهبری جامعه از شما انتظار حضور دارد.

آقای موسوی نیا نیز از دوران اسارات به عنوان دانشگاهی برای خودسازی و گسترش فرهنگ ایثار در جامعه یاد کرد و افزود: به یاد داریم که در تمام سال های اسارت شما در پایان تمام سخنرانی های خود برای آزادی ما دعا می کردید و در انتهای جنگ هم دیدیم که چه تلاش های برای آزادی ما می کردید و ما آزادگان این کارهای شما را هیچ وقت فراموش نمی کنیم.

اقای شمس اللهی، یکی دیگر از آزادگان به ذکر خاطراتی طنز و شیرین از دوران اسارت خویش پرداخت و گفت: آقای هاشمی رفسنجانی حلالم کنید که در اردوگاه با تقلید از صدای شما، سخنانتان را باز نشر می دادم که البته گاهی موجب خشم بعثی ها می شد.

لازم به یادآوری است که قبل از سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی کتاب «آن 23 نفر» که درباره 23 نوجوان ایرانی اسیر در عراق بود، توسط آقای خوارزمی، یکی از همان نوجوانان به ایشان تقدیم شد که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشکر از ایشان و نوجوانان اسیر ایرانی در زندان های عراق، گفت: مطمئن باشید کار شما در تاریخ ایران جاودان خواهد بود.

کلید واژه ها: دفاع مقدس هاشمی رفسنجانی مجمع تشخیص مصلحت نظام


( ۳ )

نظر شما :