آمانو برای توضیح درباره توافق ایران به سنای آمریکا می‌رود

۱۰ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۸ کد : ۱۹۵۰۶۴۵ سرخط اخبار
فرارو- یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، چهارشنبه هفته آینده به کمیته روابط خارجی سنای آمریکا می رود تا درباره نحوه نظارت بر برنامه هسته ای ایران در چارچوب توافق وین به سناتورها توضیح دهد.

برخی از اعضای کنگره آمریکا خواستار کسب اطلاعات علنی بیشتری درباره نقش آژانس برای راستی آزمایی تعهدات ایران در توافق ایران هستند. کنگره قرار است تا روز ۱۷ سپتامبر به این توافق رای مثبت یا منفی دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس روز جمعه ۹ مرداد در بیانیه ای اعلام کرد که یوکیو آمانو، مدیرکل آن، «قرار است درباره نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص راستی آزمایی و نظارت بر اقدامات هسته ای (تهران) در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک» که ایران و شش قدرت جهانی با آن توافق کرده اند، (به سناتورها) توضیح دهد.

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام عنوان توافقی است که روز ۲۳ تیرماه میان ایران و اعضای گروه ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در وین امضاء شد.

ساعاتی پیش از انتشار بیانیه آژانس، یک منبع دیپلماتیک از دعوت سنای آمریکا خبر داده و به رویترز گفته بود: «من در جریان هستم که (یوکیو) آمانو نیمه شب (به وقت وین) نامه دعوت از اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا را دریافت کرد. من همچنین در جریان هستم که وی (مدیرکل آژانس) این دعوت را با نگاهی مثبت مورد بررسی قرار می دهد».

آژانس بر اساس توافق وین و همچنین قرارداد جداگانه ای که با ایران بسته است، موظف است ارزیابی های خود را درباره فعالیت های گذشته و آینده هسته ای تهران ارائه کند.

رویترز می نویسد: آمانو باید بین اطلاعاتی که درباره فعالیت های هسته ای ایران منتقل می کند و پیامدهای عمده سیاسی ناشی از انتشار احتمالی این اطلاعات، توازن برقرار نماید.

در صورتی که ایران توافق وین را نقض نماید، آمانو و بازرسان آژانس مسوول ردیابی و اعلام نقض تعهدات جمهوری اسلامی به جهان هستند.

آژانس گفته است که عدم انتشار قراردادهای پادمانی با کشورهای عضو از مسائل عادی است و ایران نیز از این امر مستثنی نیست. بر اساس قرارداد میان ایران و آژانس که ساعاتی پیش از اعلام توافق وین امضاء شد، باید مسائل حساسی چون فعالیت های احتمالا نظامی- هسته ای تهران در سایت پارچین تا پایان سال ۲۰۱۵ حل وفصل شوند.

جمهوریخواهان کنگره آمریکا به این قرارداد اعتراض کرده و گفته اند که آن قادر نیست تا در درازمدت مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای شود.

در نشست های پرسش و پاسخ کمیته های مختلف سنا و مجلس نمایندگان که ظرف دو هفته گذشته برگزار شد، برخی از نمایندگان و سناتورهای آمریکایی فاش کردند که بر اساس بندی از قرارداد ایران و آژانس، نمونه برداری از سایت پارچین به عهده ایران است. ضمن اینکه بازرسان آمریکایی حق شرکت در بازرسی ها را ندارند.

آنها گفته اند که دولت باراک اوباما باید متن این قرارداد را در اختیارشان قرار دهد ولی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرد که ما به اصل قرارداد دسترسی نداریم چون محتوای آن محرمانه است و فقط در جریان خلاصه آن قرار گرفته ایم که اعضای کنگره آمریکا در یک نشست غیرعلنی از آن مطلع خواهند شد.

وزیر انرژی آمریکا: توافق هسته ای با ایران مطمئنا اجرا خواهد شد
در تحولی دیگر ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، روز جمعه در نشست خبری کاخ سفید در خصوص دیدار با نمایندگان کنگره توصیحاتی ارائه کرد. وی گفت مطمئن است که توافق هسته ای ایران اجرا خواهد شد و کنگره آن را تایید می کند.

ارنست مونیز در این کنفرانس خبری تاکید کرد که توافق هسته ای با ایران «سازوکار نظارتی و دقیق» برای راستی آزمایی برنامه هسته ای ایران ارائه می کند.

وی گفت: «خیلی صریح بگویم بسیار خوشحالم که اعضاء کنگره به این میزان و با این دقت در حال ارزیابی و بررسی اسناد علنی و محرمانه ارائه شده (در خصوص توافق با ایران) هستند.»

وزیر انرژی آمریکا افزود: «فکر می کنم توافق مطمئنا اجرا خواهد شد».

ارنست مونیز که طی دو هفته گذشته با حضور در کنگره آمریکا به دفاع از توافق هسته ای ایران پرداخته بود، در پاسخ به این پرسش که آیا «در دیدار با نمایندگان کنگره مخالف با توافق هسته ای با ایران، آنها بدیلی برای این توافق ارائه کردند؟» گفت: «صادقانه بگویم تاکنون، من چنین چیزی ندیده ام. حداقل می توانم بگویم جایگزینی به قدرتمندی توافق (هسته ای) هنوز ارائه نشده است».

وزیر انرژی آمریکا افزود: «اگر ما این توافق را رد کنیم، خیلی سخت خواهد بود که  تصور کنیم چنین اقدامی پیامدهای منفی در پی نخواهد داشت، پیامدهای بسیار منفی (رد توافق) را خیلی سریع خواهیم دید».

وی همچنین با اشاره به سوابق علمی خود از سال ۱۹۷۸ تاکنون در خصوص فعالیت های هسته ای، تصریح کرد که توافق هسته ای با ایران، بهترین گزینه برای جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح اتمی است.

در ادامه این کنفرانس خبری جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، با اشاره به اقدامات دولت آمریکا برای اطلاع رسانی درباره توافق هسته ای با ایران گفت که هرچه مردم در خصوص این توافق بدانند بیشتر از آن حمایت خواهند کرد.

در همین حال، سخنگوی کاخ سفید در خصوص بحث های مطرح شده درباره توافق محرمانه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد: آژانس توضیحاتی در خصوص توافق محرمانه در اختیار مذاکره کنندگان آمریکایی و وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، قرار داده است.

جاش ارنست در پاسخ به پرسشی در خصوص انتقاد جمهوریخواهان از توانایی آژانس برای راستی آزمایی فعالیت های احتمالی ایران در منطقه «پارچین» و مصاحبه با دانشمندان هسته ای ایران گفت: از آنجا که احتمالا شمار زیادی از منتقدان در این زمینه آشنایی علمی با این مباحث ندارند، انتقاد آنها نسبت به آژانس بین المللی انرژی اتمی «معتبر» نیست.

وی تصریح کرد که آژانس ابزار لازم برای راستی آزمایی برنامه هسته ای ایران در اختیار دارد.

کلید واژه ها: آمانو آمریکا توافق وین


نظر شما :