عمار حکیم: ایران هم‌پیمان تاریخی عراق است

۲۸ تیر ۱۳۹۴ | ۰۶:۳۶ کد : ۱۹۵۰۱۸۸ سرخط اخبار

رییس مجلس اعلای اسلامی عراق روزشنبه درخطبه های نماز عید فطر، ضمن ستایش از جمهوری اسلامی، بخاطر حل پرونده هسته ای، گفت که ایران همپیمان وهمسایه تاریخی عراق است و ما هرگونه تشویش دراین روابط را مردود می دانیم.

به گزارش ایرنا، سید عمار حکیم که در منطقه جادریه و در حضور گروه های مختلف مردمی و مسوولان عراقی ، سخن می گفت، با اشاره به توافق هسته ای هفته گذشته میان ایران و کشورهای موسوم به 5+1 گفت: ایران توانست با پایداری وصبر براصولش، نمونه ای مترقی ومتمدن از رفتار برای پایان دادن به دشمنی ها و اختلافات، ارائه کند و از طریق مسالمت آمیز و مذاکره حقوق خود را به آنان بقبولاند.

وی مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های جهانی را ماراتنی بلند مدت توصیف کرد و گفت: ایران موفق شد بدون جنگ و درگیری و خشونت ، این پرونده را از روی میز شورای امنیت خارج کند.

عمار حکیم در بخش دیگری از سخنانش در نماز عید بغداد، تشویش و اتهام زنی برخی جریان ها علیه روابط تهران و بغداد را نکوهش کرد و گفت: ایران همسایه تاریخی و همپیمان عراق است و ما هرگونه تشویش و تلاش برای تخریب در این روابط را محکوم دانسته و رد می کنیم.

وی خلط کردن پرونده های مختلف در این خصوص و بازی با آن را نکوهش کرد و افزود : عراق کشوری است عربی، مسلمان و پیرو اهل بیت و ما به آن افتخار می کنیم وایران نیز به عنوان کشور همسایه همواره در کنار عراق بوده و ایستاده است و ما هیچگاه نمی توانیم آن را از یاد برده و یا انکار کنیم.

وی دراشاره به بحران های جاری درمنطقه ازسوریه تا یمن گفت: چرا کشورهای مسلمان منطقه نباید همانند ایران، برای تامین منافع خود خط مشی و راه مذاکره را برای حل و فصل بسیاری از پرونده های موجود، در پیش گرفته و از تنش و درگیری خودداری کنند.

وی با طرح این سوال که حاصل 100 روز حملات به یمن چه شد و به نفع چه کسانی تمام خواهد شد؟ افزود: یمن همسایه عربستان است واین اختلافات باید از طریق مسالمت و گفت و گو حل وفصل شود.

رییس مجلس اعلای اسلامی عراق، در خصوص فتنه داعش در منطقه و عراق گفت : داعش حاصل یک طرح پلید و شوم و مولود و ساخته تفکر و فتوای تکفیری است و بسیاری از کشورها از جمله برخی کشورهای منطقه در تشکیل آن دست دارند.

وی اضافه کرد: همچنین برخی کشورها از داعش برای حل و فصل پرونده هایی که قادر نیستند از طریق عادی حل و فصل کنند، بهره می گیرند.

حکیم در عین حال الحشد الشعبی را مولود مرجعیت و در راس آن آیت الله سید علی سیستانی دانست وگفت: امروز الحشد الشعبی سلاحی برای بود ونبود ماست و باید آن را بیش از پیش تقویت و حمایت کرده و آن را توسعه دهیم.

وی به برخی انتقادها به مجلس اعلا درخصوص مشارکت در الحشد الشعبی نیز پاسخ داد وگفت: ما ازابتدا در الحشد الشعبی حضوری فعال داشته ایم و گروههای سرایا عاشورا، الجهاد، العقیده، الاحرار و سرایا ترکمان، ازجمله گروههای وابسته به مجلس اعلا در الحشد الشعبی هستند.

رییس مجلس اعلای اسلامی عراق در خصوص موضوع آوارگان نیز ضمن تاکید بر حل مشکلات آنان و فراهم شدن زمینه های بازگشت به شهرهایشان، خواستار تشکیل یک صندوق بین المللی برای بازسازی شهرهای ویران شده به دست داعش شد.

حکیم در بخش دیگری از خطبه های نماز عید در بغداد، به اظهارات اخیر یکی از نامزدهای انتخاباتی آمریکا واکنش نشان داد که گفته 'دیگر چیزی به نام عراق باقی نمانده و این کشور عملا تجزیه شده و باید چاه های نفت آن را منهدم کرد تا به دست داعش نیفتد. '

حکیم ضمن محکوم کردن این اظهارات گفت: برای ملت آمریکا بخاطر اینکه چنین افرادی قرار است رهبری آینده آن را دردست گیرند، ابراز تاسف می کنم.

وی در مقابل ازامیر کویت بخاطر اقداماتش در قبال انفجار اخیر تروریستی در یک مسجد شیعیان تقدیر کرد.

رییس مجلس اعلای اسلامی عراق در بخشی از این خطبه ها به وجود برخی اختلافات درداخل ائتلاف ملی(مهمترین تجمع سیاسی شیعیان عراق) اشاره کرد و ضمن انتقاد از رفتار برخی ها ، هشدار داد که اگر به همین منوال پیش برود، مجبور خواهیم شد درباره سازمان و ساختار این ائتلاف تجدید نظر کرده و گزینه های دیگری را برای تقویت آن انتخاب کنیم.

وی همچنین برخی زمزمه ها درعراق مبنی بر تغییر ساختار حکومت از پارلمانی به نظام ریاستی را نیز رد کرد.

به گزارش ایرنا، نماز عید فطر روز شنبه درسایر نقاط بغداد ونیز شهرهای مختلف عراق از جمله در کربلا و نجف اشرف با حضور میلیون ها نفر از مردم این کشور اقامه شد. 
 

کلید واژه ها: الحشد الشعبی مجلس اعلای اسلامی عراق مجلس اعلای اسلامی نماز عید


نظر شما :