بندر بن سلطان: داریم از امریکا دور می شویم

۲۶ تیر ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۹ کد : ۱۹۵۰۱۴۵ سرخط اخبار

شاهزاده سعودی از توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 به شدت انتقاد کرد و مدعی شد این توافق منجر به دست یابی تهران به بمب اتمی می شود.

به گزارش عصرایران، شاهزاده بندر بن سلطان رئیس سابق سازمان جاسوسی عربستان سعودی مدعی شد که توافق هسته ای با ایران باعث می شود این کشور به بمب اتمی دست یابد و در منطقه، ایجاد مشکل کند.

شاهزاده بندر بن سلطان قبل از این به مدت 22 سال سفیر عربستان سعودی در آمریکا بود و برای چند سالی نیز در سمت دبیر شورای امنیت ملی این کشور فعالیت کرد.

عربستان سعودی در کنار اسرائیل مهمترین مخالفان توافق هسته ای ایران هستند.
ایران و گروه 1+5 روز سه شنبه گذشته به توافق جامع هسته ای درباره حل مسالمت آمیز مسئله هسته ای تهران دست یافتند.

شاهزاده بندر با انتشار مقاله ای به زبان انگلیسی در روزنامه دیلی استار لبنان گفت: هم اکنون کشورهای عربی در حال دور شدن از آمریکا هستند.

وی افزود: مردم منطقه من هم اکنون بر سرنوشت اللهی و بر تقویت توانمندی های داخلی خود و مشورت با همه به استثنای قدیمی ترین و قوی ترین هم پیمان ما (آمریکا) تکیه می کنند.

 

 
عکس معروفی از یکی از ملاقات های بندر بن سلطان سفیر وقت عربستان سعودی و جرج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا در کاخ سفید

انتقاد شاهزاده سعودی از توافق هسته ای: داریم از آمریکا دور می شویم


شاهزاده سعودی ادامه داد: تحلیل استراتژیک اطلاعات به دست آمده از سازمان های اطلاعاتی امنیتی هم پیمانان آمریکا در منطقه نشان می دهد آینده توافق هسته ای ایران نه تنها به مانند کره شمالی شود بلکه بدتر باشد.
اشاره وی به موفقیت کره شمالی در تولید و آزمایش بمب اتمی است.

قبل از این در روز توافق هسته ای یعنی سه شنبه یک مقام سعودی به خبرگزاری رسمی این کشور گفت که ریاض از هر توافقی که مانع از دست یابی تهران به بمب اتمی شود حمایت می کند. این مقام سعودی که نامش اعلام نشده بود بر این نکته تاکید کرد که نیاز به بازرسی های جدی و امکان بازگشت تحریم ها علیه ایران وجود دارد.

 

رویترز در این باره نوشت: رسانه ها و مقامات نزدیک به خانواده حاکم در عربستان سعودی نیز در روزهای اخیر به شدت از توافق هسته ای انتقاد کرده اند و ادعا کرده بودند  توافق باعث تقویت حمایت های ایران از گروه های مسلح در منطقه می شود.

رویترز اضافه کرد: هنوز مشخص نیست که آیا شاهزاده بندر برادر زاده ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی آیا در تصمیم سازی عربستان سعودی نقشی دارد یا خیر.
 
او در سال 2014 از سمت ریاست سازمان اطلاعات و امنیت برکنار شد. منابع سعودی در اواخر 2013 گفته بودند که وی به شدت از سیاست های اوباما در خاورمیانه انتقاد کرده بود. 

کلید واژه ها: بمب اتمی


نظر شما :