چه کسی مأمور دفاع از توافق هسته‌ای ایران در کنگره آمریکاست؟

۲۴ تیر ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۵۰۰۴۴ سرخط اخبار
با نهایی شدن توافق هسته ای ایران و گروه 1+5، اینک همه چشم ها به ماه های پیش رو و نحوه اجرایی شدن این توافق دوخته شده است. در این میان، نوع برخورد احتمالی کنگره آمریکا با این توافق، موضوعی است که به محل بحث های فراوانی تبدیل شده است. یک منبع خبری آمریکایی ضمن پرداختن به این موضوع، فردی که قرار است وظیفه قبولاندن توافق هسته ای به کنگره را بر عهده داشته باشد، معرفی کرده است.
 

به گزارش «تابناک»، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» در مطلبی به موضوع رویکرد احتمالی کنگره آمریکا نسبت به توافق هسته ای ایران پرداخته و می نویسد، اکنون که همه نگاه ها به کنگره دوخته شده، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، یکی از نمایندگان را مأمور دفاع از این توافق معرفی کرده و این فرد کسی نیست جز نانسی پلوسی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان.

به نوشته بلومبرگ، هرچند پلوسی هنوز علنی مطلبی در حمایت از توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 بیان نکرده، تلاش های پشت صحنه وی برای کسب آرای لازم در به تصویب رساندن این توافق هم اکنون آغاز شده است. وی از همکاران دموکرات خود خواسته از رئیس جمهور حمایت کنند و همچنین با دعوت از شماری از متخصصان و کارشناسان موافق، از آن ها خواسته به وی در این مسیر یاری برسانند. 

این رئیس سابق مجلس نمایندگان کسی بود که در هفتم می با جمع آوری امضا از میان اعضای این مجلس، نامه ای در حمایت از روند دیپلماسی با ایران برای اوباما ارسال کرد. اکنون انتظار می رود پلوسی به کمک کاخ سفید آمده و جلوی جمع آوری دو سوم آرا علیه توافق را که سبب بی اثر شدن وتوی رئیس جمهور می شود، بگیرد. 

اما به جز پلوسی، دولت آمریکا به حمایت استنی هویر، از دیگر اعضای دموکرات مجلس نمایندگان نیز چشم دوخته است. وی رهبری گروهی از دموکرات های میانه رو را بر عهده دارد که رأی آن ها در تعیین سرنوشت توافق هسته ای ضروری است. با این حال، هویر از جمله منتقدان روند مذاکرات هسته ای به شمار می رود. وی از سال 2014 تاکنون پای چهار نامه لابی صهیونیستی آمریکا را که در انتقاد از ایران بوده، امضا کرده، در حالی که پلوسی هیچ یک از آنها را امضا نکرده است.

کارمندان مجلس نمایندگان می گویند پلوسی از طریق برگزاری جلسات و نشست های غیر رسمی، بی سر و صدا کار قانع کردن همکاران خود را آغاز کرده است. در یکی از این جلسات در تاریخ سوم ژوئن، وی با کارشناسانی از مؤسسه «پروژه ایران» دیدار کرد. این کارشناسان، گروهی از دیپلمات های سابق بودند که به تازگی با شماری از همتایان ایرانی خود دیدار و گفت و گو کرده اند.

جوئل رابین، قائم مقام سابق دستیار وزارت خارجه آمریکا در امور مقننه، در این زمینه می گوید: «پلوسی از جنبه های مختلف مهمترین بازیگر در این موضوع به شمار می رود. باور عمومی بر این است که امکان وتوی ریاست جمهوری پابرجا خواهد ماند؛ اما موضع برخی از دموکرات های سنا مشخص نیست». 

اکنون که توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 حاصل شده، نمایندگان کنگره 60 روز فرصت دارند تا محتوای این توافق، ضمایم و دیگر بخش های آن را مطالعه و بازبینی کنند. آنگاه رهبری جمهوری خواه هر دو مجلس درباره تأیید یا عدم تأیید این توافق تصمیم گیری خواهد کرد. از آنجایی که انتظار می رود، تقریباً همه جمهوری خواهان مخالفت خود را با توافق اعلام کنند، نبرد واقعی میان دموکرات ها خواهد بود.

اوباما گفته، در صورتی که کنگره قطعنامه ای در مخالفت با توافق صادر کند، آن را وتو خواهد کرد. آنگاه، هم سنا و هم مجلس نمایندگان برای بی اثر کردن وتوی رئیس جمهور به دو سوم آرا نیاز خواهند داشت. احتمال اینکه چنین اکثریتی در سنا به دست آید، زیاد است. بسیاری از دموکرات ها درباره توافق سکوت کرده اند. از آنجا که تنها همراه شدن 13 سناتور دموکرات با جمهوری خواهان، سبب به دست آمدن اکثریت مورد نظر علیه اوباما می شود، اکنون پلوسی تمرکز خود را بر مجلس نمایندگان قرار داده و تلاش دارد با همراه کردن 145 نماینده با خود، جلوی بی اثر شدن وتوی اوباما را بگیرد. موفقیت یا عدم موفقیت وی در این مسیر، برای اوباما حکم مرگ و زندگی را دارد. 

اما این گزارش در حالی از سوی بلومبرگ منتشر می شود که پیشتر، پایگاه اینترنتی «دبکا فایل»، وابسته به محافل اطلاعاتی رژیم اسرائیل از تلاش همزمان صهیونیست ها برای جلوگیری از به تصویب رسیدن توافق خبر داده است. به نوشته این سایت، صهیونیست ها سعی دارند ضمن فشار بر هیلاری کلینتون، وی را وادار به مخالفت با توافق هسته ای ایران کنند. 

بر اساس این گزارش، از آنجا که کلینتون گزینه اصلی دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا به شمار می رود، موافقت یا مخالفت وی با توافق هسته ای، تأثیر زیادی بر آرای دموکرات های کنگره خواهد داشت. اما در مقابل، در صورت اعلام حمایت وی از توافق، نوک پیکان حملات جمهوری خواهان و رژیم اسرائیل در موضوع هسته ای، از این پس معطوف به وی خواهد شد و انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور را با چالش های مهمی رو به رو خواهد کرد. 

کلید واژه ها: پلوسی توافق هسته ای ایران


نظر شما :