بلمختار در تلاش برای ایجاد القاعده یکپارچه در شمال افریقا

امریکا دشمن داعش را کشت؟

۰۲ تیر ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۴۹۰۵۷ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
در هفته‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای اتحاد میان گروه‌های تروریستی سلفی متمایل به القاعده در شمال آفریقا آغاز شده که هدف از این کار ایجاد جبهه‌ای واحد در برابر داعش است.
امریکا دشمن داعش را کشت؟

دیپلماسی ایرانی: یکی از روزنامه های الجزایری روز یکشنبه گزارش داد که مختار بلمختار که گفته می شود در حمله هوایی امریکا به شمال لیبی در هفته گذشته کشته شده است، جریان جدید یکپارچه ای را از میان گروه های وابسته به القاعده در لیبی و الجزایر و مالی به وجود آورده بود تا به این ترتیب به جنگ داعش برود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، اگر این خبر صحیح باشد می تواند تهدیدی مضاعف برای منطقه خاورمیانه که از حملات گروه های افراطی جهادی و نفوذی در کشورهای منطقه که چند سالی است از آشوب های سیاسی و امنیتی رنج می برند و این مساله زمینه را برای ظهور افراط گرایی فراهم کرده است، محسوب شود.

روزنامه الجزایری الخبر به نقل از یک مقام امنیتی گزارش داد که واحدی که بلمختار تشکیل داده بوده اجماع شاخه های شبکه جهانی القاعده در لیبی و الجزایر بوده که عنوان "مجلس شورای شبکه القاعده در آفریقا" را بر خود داشته است که شامل 4 گروه وابسته به القاعده در سرت، گروه العقاع بن عمرو در شرق لیبی، کتائب الحصراء در غرب آفریقا و در مالی به رهبری یحیی ابو الهمام و بقایای شبکه القاعده در شمال الجزایر می شده است.

به گفته این مقام امنیتی در هفته های اخیر آشتی تاریخی ای میان امیر شبکه القاعده در کشورهای غرب اسلامی، عبدالمالک دروکدال، المکنی عبو معصت عبد الودود و امیر گروه "المرابطون" به ریاست مختار بلمختار حاصل شده بود. این آشتی در چارچوب تلاش برای ایجاد وحدت میان گروه های سلفی جهادی در شمال آفریقا برای رویارویی با نفوذ روزافزون داعش صورت گرفته بود.

شبکه القاعده در شمال مغرب اسلامی و جماعت المرابطون قتل بلمختار را رد کرده اند و گفته اند که او از حملات هوایی امریکا جان سالم به در برده است. واشنگتن نیز هنوز مرگ او را تایید نکرده است.

به نوشته این روزنامه الجزایری عبدالمالک دروکدال دشمنی شخصی اش را با مختار بلمختار پایان داده و از کینه خود از او بر سر دو بار عزلش از کتائب صحرا در سال های 2004 و 2008 گذشته و تصمیم با اتحاد با او گرفته است به این امید که بتواند شبکه تروریستی خود را که در نتیجه جدایی های بسیار در معرض فروپاشی قرار گرفته، نجات دهد. بسیاری از یاران دروکدال از گروه تحت نفوذ او جدا شده و به داعش پیوسته اند.

این در حالی است که گروه تحت نفوذ بلمختار آشتی میان او با دروکدال را تایید نکرده اما گفته است که ارتباطاتی میان شبکه های تحت امر آنها وجود دارد.

این روزنامه الجزایری در بخش دیگری از گزارش خود به نقل از منابع امنیتی الجزایری همچنین می نویسد که در هفته های اخیر تلاش های بسیاری برای اتحاد میان گروه های تروریستی سلفی متمایل به القاعده در شمال آفریقا آغاز شده که هدف از این کار ایجاد جبهه ای واحد در برابر داعش است. به همین منظور بلمختار طی هفته های اخیر دو بار به شهر سرت رفته و با رهبران القاعده در این شهر دیدار کرده است. داعش در هفته های اخیر توانسته است سرت و مناطق جنوبی لیبی را به تصرف خود در آورد.

بلمختار، رهبر سابق القاعده در بلاد مغرب اسلامی است که در اواخر سال 2012 از این شبکه جدا شد و شبکه دیگری موسوم به "امضاکنندگان با خون" به وجود آورد. وی در ژانویه 2013 عملیات گروگان گیری در تاسیسات نفتی امیناس در الجزایر را فرماندهی کرد که در پی آن 37 تبعه خارجی و جزایری و 29 تن از کارکنان این تاسیسات کشته شدند.

این نخستین بار نیست که خبر قتل بلمختار در رسانه ها زده می شود. دولت چاد در آوریل 2013 سه ماه بعد از حادثه امیناس گفته بود که او را کشته است اما او در می 2013 حمله تروریستی دیگری را به نیجر انجام داد که منجر به کشته شدن 20 نفر شد و مسئولیت آن را رسما بر عهده گرفت. در سال 2013 شبکه تروریستی او با جنبش توحید و جهاد در غرب آفریقا ادغام شد. این شبکه تروریستی در پاییز 2012 و ابتدای 2013 توانسته بود بر شمال مالی مسلط شود. بعد از آن بلمختار شبکه المرابطون را تاسیس کرد. شبکه المرابطون در می امسال با داعش بیعت کرد اما بلمختار آن را نفی کرد و بیعت خود را با ایمن الظواهری تجدید کرد که به نوعی حکایت از بروز اختلاف های سنگین در درون شبکه المرابطون می داد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: دروکدال مختار بلمختار ليبي داعش شمال آفريقا


نظر شما :