گسترش اقدامات مخفیانه اسراییل بر ضد ایران در منطقه

۲۸ خرداد ۱۳۹۴ | ۰۵:۳۲ کد : ۱۹۴۸۹۲۰ سرخط اخبار

خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم لوک بیکر و دان ویلیامز نوشت: مقامات اسراییل در محافل علنی نشان می دهند برای جلوگیری از توافق نهایی هسته ای با ایران تلاش می کنند اما آنها عموما پذیرفته اند که توافق نهایی انجام خواهد شد و لذا به دنبال بررسی بهترین موضع گیری برای تامین منافع اسراییل در صورت برداشته شدن تحریم های ایران هستند.

جدال لاینحل اسراییل با فلسطینیان موجب شده است هیچ گونه روابط دیپلماتیک با بیشتر کشورهای عرب سنی در منطقه نداشته باشد اما همه آنها نگران حمایت تهران از گروه های شیعه در منطقه هستند و می ترسند در صورت رفع تحریم ها این حمایت ها نیز افزایش یابد.

مقامات اسراییل در سال های اخیر با مقامات مصر، اردن و عربستان در گفتگوهای مربوط به خلع سلاح هسته ای در سوئیس دیدار کرده اند.

مقامات اسراییل می گویند این دیدارها موجب شده است یخ روابط با این کشورها تا حدودی ذوب شود.

کارشناسان اسراییلی می گویند به جای هماهنگی در قالب توافق دفاع موشکی در سطح منطقه ای میان طرفین، بیشتر امکان دارد طرفین به تبادل اطلاعات بپردازند.

با این حال برخی می گویند طرفین همین حالا در حال تبادل اطلاعات هستند و در مواقع لازم نیز همکاری می کنند.

حییم تامر، رئیس سابق عملیات بین المللی موساد گفت: «همکاری غیرمستقیم محرمانه با این کشورها علیه ایران در حال انجام است و احتمالا عمیق تر هم می شود.»

مقامات اسراییل می گویند در کشاکش تحولات خاورمیانه (غرب آسیا) نظم نوینی بروز خواهد کرد که روابط نزدیک تر منطقه ای در آن ضروری است.

کلید واژه ها: اسراییل


نظر شما :