ماجرای دیدار وزیر خارجه فرانسه با امام خمینی(ره)

۱۵ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۸:۳۸ کد : ۱۹۴۸۴۱۴ سرخط اخبار

امام جمعه یزد گفت: وزیر خارجه فرانسه در دوران تبعید در پاریس با امام دیداری داشت و به ایشان گفت ما به علت سخنان شما تحت فشار هستیم؛ امام نیز به وی گفت من فکر نمی کردم فرانسه تحت استعمار دولت ایران است.

به گزارش مهر، آیت الله ناصری یزدی امام جمعه یزد از اعضای بیت امام (ره) در نجف و پاریس پیش از خطبه های نماز جمعه تهران به موضوع روش امام در برپایی انقلاب اسلامی و همچنین قیام ۱۵ خرداد پرداخت.

وی با بیان اینکه در مسیر انقلاب هر شخصیت رهبران انقلاب با عظمت تر باشد نتیجه آن کامل تر است اظهار کرد: خدای متعال برای اینکه هدایتگرانی را برای انسان بیاورد انسان های کاملی را منصوب می کند.

آیت الله ناصری یزدی تاکید کرد: انقلاب اسلامی انقلابی بی سابقه بعد از پیامبر (ص) بود و بیشتر از تمام انقلاب های دنیا شرایط ماندگاری و کمال را دارد که همه این موارد در شخصیت امام متبلور شده بود.

امام جمعه یزد با تاکید بر اینکه در تمامی مراحل تحقق انقلاب، امام (ره) قیام مردم را به خوبی مدیریت کرد گفت: مدیریت امام باعث شد انقلاب به سرعت در مردم جا باز کند و مردم آگاه شوند. امام در ابتدا نگفت می خواهم حکومت اسلامی تشکیل بدهم زیرا اگر می گفت دشمنان بیدار می شدند و امام را از بین می بردند بنابراین ایشان از ابتدا به مردم و دولت در موضوعات مختلف تذکر می داد و به انحراف دولت و نبود آزادی ها اعتراض می کرد.

وی با اشاره به حادثه ۱۵ خرداد مدرسه فیضیه قم تاکید کرد: کشتار فیضیه از جانب شاه برای این بود که جامعه روحانیون را سر جای خود بنشاند. اما امام حادثه مدرسه فیضیه را بر سر شاه چماق کرد و به طلبه ها دستور داد که در ایام محرم در رابطه با فیضیه صحبت کنند.

آیت الله ناصری یزدی ادامه داد: پس از مسئله ۱۵ خرداد ۴۲ امام دستگیر شدند و سپس ایشان این مسئله را برای مردم شکافتند و پس از قضیه کاپیتولاسیون امام در سخنان مکرر ملت را بیدار  کردند بنابراین حکومت پهلوی متوجه شد که نمی تواند این مرد را ساکت کند بنابراین تصمیم به تبعید امام گرفت.

وی افزود: شاه امام را به ترکیه تبعید کرد اما ایشان را در ترکیه نیز نتوانست ساکت نگه دارد سپس ایشان را به نجف فرستاد که باید گفت این اقدام یک حکمت الهی بود. طاغوتی ها در آن زمان می گفتند اگر آیت الله خمینی به نجف برود در آنجا ضعیف می شود و نمی تواند حرف بزند زیرا نجف شهر علم و اجتهاد است و آیت الله خمینی در آنجا منزوی خواهد شد.

امام جمعه یزد ادامه داد: وقتی امام وارد نجف شد کرسی درس خود را برپا کرد و سپس مجتهدین پای درس ایشان آمدند و بنابراین علم اجتهاد امام در نجف صدا کرد از آن طرف در کشورهایی همچون افغانستان، پاکستان و لبنان نهضت هایی آغاز شد که براساس نهضت امام شکل گرفته بود.

وی با بیان اینکه امام در دوران اقامت خود در نجف به حکومت صدام می گفت من نمی توانم ساکت بنشینم و اگر نمی خواهید از عراق می روم گفت: پس از این اتفاق امام به بصره رفت و ما نیز به کویت رفتیم و قرار بر این شد که امام از عراق مهاجرت کنند که در همان ایام امام فرمودند که به پاریس می رویم.

آیت الله ناصری یزدی با اشاره به سبک زندگی امام در پاریس گفت: ساده زیستی ایشان باعث شد که مردم امام را بشناسند امام در پاریس دائما با خبرنگاران مصاحبه می کرد و سخنرانی های بسیاری را داشت.

امام جمعه یزد به دیدار وزیر خارجه فرانسه با امام در آن دوران اشاره کرد و گفت: در آن زمان وزیر خارجه فرانسه با امام دیدار داشت و به ایشان گفت ما به علت سخنان شما علیه رژیم پهلوی تحت فشار هستیم. امام در آن دیدار به وزیر خارجه فرانسه گفت من فکر می کردم فرانسه کشوری مستقل و آزاد است اما انگار این طور نیست و تحت استعمار دولت ایران قرار دارد.

وی ادامه داد: پس از این دیدار و سخن امام خطاب به وزیر خارجه فرانسه وی به حاج احمد آقا پیغام داد که به آیت الله خمینی بگویید هر کاری می خواهد انجام دهد.

آیت الله ناصری یزدی تاکید کرد: این اقدام امام به این معنی است که امام اروپا و فرانسه را با سخنان خود در آن زمان مدیریت می کرد.

امام جمعه یزد با بیان اینکه پس از رحلت امام خدای متعال رهبری را نصیب ما کرد که تربیت شده امام بود و باعث یأس دشمنان شد گفت: در این سال های پس از رحلت امام (ره) با رهبری های داهیانه مقام معظم رهبری عزت کشور پیش رفته است و ما امروز در سربلندی قرار داریم.

وی همچنین تاکید کرد: امروز دشمن جنگ خود را در مسائل فرهنگی آغاز کرده است و می خواهد نوجوانان و جوانان ما را استحاله کند و نیروی انقلابی در رابطه با این موضوع باید هشیاری و بیداری از خود نشان دهند.

کلید واژه ها: نجف یزد پاریس وزیر خارجه فرانسه ناصری ناصری یزدی فیضیه


نظر شما :