نماینده سازمان ملل در امور یمن به ایران می آید

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۹:۰۵ کد : ۱۹۴۷۸۵۱ سرخط اخبار
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تیم مذاکره کننده هسته ای به طور قاطع در مقابل همه زیاده خواهی ها ایستادگی کرده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، خانم رضیه افخم  در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص بحث هایی که درباره دبه کردن امریکا مطرح می شود افزود: روش و رفتار مذاکراتی امریکایی ها برای تیم مذاکره کننده ما کاملا روشن و واضح است و تیم ما به طور قاطع درمقابل همه زیاده خواهی ها ایستادگی کرده است .

وی گفت: با تکیه بر منطق مذاکرات را دنبال می کنیم، متأسفانه تکرار روش های اینچنینی در مذاکرات و بی اثر بودن آنها برای آنان روشن شده است ولی اینکه اصراردارند که روش تکراری را هراز گاهی در مذاکرات دنبال کنند بحثی است که تیم ما به طور قاطع به آن پاسخ داده است.

درمقابل هر گونه بحث های تکراری کاملا ایستاده ایم

سخنگوی وزارت خارجه  افزود: ما در مقابل هر گونه زیاده خواهی ایستاده ایم حقوق ملت ایران بحث مهمی است که به طور جدی دنبال می شود، در مقابل هر گونه بحث های تکراری کاملا ایستاده ایم و صریحا اعلام شده است ، ولی روش تکراری آنان در مذاکرات است و اتفاق جدیدی است .

وی گفت: در عین حال در مورد هر گونه رفتار و اظهارات و طراحی های آنان ما هم سناریو و طراحی خود را داریم و متناسب با شرایط و روندهایی که هست کاملا هوشمند عمل می کنیم .

افخم در خصوص تهدید عربستان به برخورد با کشتی نجات گفت: ما تحولات منطقه و یمن را به دقت دنبال می کنیم روی احتمالات صحبت نمی کنیم.

وی افزود: کشتی ما کشتی حامل کمک های انسان دوستانه برای یمن است و در هماهنگی کامل باسازمان ملل متحد، سازمان بهداشت جهانی، صلیب سرخ و همه نهادهای تخصصی مرتب با این موضوع در ارتباطیم و کمک های ما در هماهنگی کامل با سازمان اعزام شده است.

رفتاری خلاف روند هماهنگی رخ دهد واکنش نهادهای بین المللی خواهد داشت


سخنگوی وزارت خارجه گفت: اینکه رفتاری خلاف روند هماهنگی رخ دهد نه واکنش ما بلکه واکنش نهادهای بین المللی مرتبط را خواهد داشت امیدواریم کمک ها در اسرع وقت به دست مردم یمن برسد و کمک های دیگر کشورها هم وارد یمن شود.

نماینده سازمان ملل در امور یمن به ایران می آید

افخم در ادامه افزود: نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور یمن گفتگوهای زیادی در بحث یمن انجام داده است و ما هم تماس های متعددی با وی داشته ایم تا راهکارهای کمک به مردم یمن و همچنین دیگر راهکارهای سیاسی اتخاذ شود.

وی گفت: نماینده دبیر کل سازمان ملل جدول زمانی دارد و سفرش به ایران جزو برنامه های اوست و اگر مشکلی پیش نیاید احتمالا فردا یا پس فردا وارد تهران می شود.

افخم افزود: اسماعیل ولد الشیخ احمد برنامه های فشرده ای دارد تاریخ دقیق ورود وی به تهران را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران در کنفرانس سازمان ملل که قرار است در بحث حل و فصل مسایل یمن در ژنو برگزار شود شرکت می کند یا نه؟، گفت: سازمان ملل در فراهم کردن زمینه ها و نظارت بر انجام مذاکرات میان گروه های یمنی نقش مهمی دارد و جمهوری اسلامی ایران آماده هرگونه کمک برای پیشرفت مسیر سیاسی در یمن است تا گفتگوهای یمنی یمنی شکل گیرد.

افخم افزود: ما البته بطور مستقیم درگیر این مذاکرات نیستیم اما جزو نخستین کشورهایی بودیم که گفتگوهای یمنی یمنی را به عنوان اولویت سیاسی برای رفع مشکلات یمن پیشنهاد کردیم و نقش ما، مساعدتی خواهد بود.

پاسخ های قوی و قاطعی به تهدیدهای امریکایی ها داده شده  

افخم همچنین درباره تهدیدات برخی از مقامات امریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران افزود: پاسخ های قوی و مناسب و قاطعی به این تهدیدها داده شده، جمهوری اسلامی ایران یک کشور مقتدر، قاطع و صریح و دارای منطق و عقلانیت است.

وی گفت: چنین سخنانی هیچ جایگاهی ندارد اینها گزینه هایی است که کاملا ناکارآمد است  و صرفا برای استفاده در فضای تبلیغاتی است در جریان خبر ساختن از آنها استفاده می شود توخالی و پوشالی بودن آن کاملا طبیعی است و فکر می کنیم که طرف های مقابل هم پیام های صریح خودشان را از جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده اند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران کشوری است متکی بر پشتوانه مردمی که می تواند در همه عرصه ها موفقیت بیافریند و در همه عرصه ها قدرت نمایی کند.

وی اضافه کرد: عقلانیت و منطق جمهوری اسلامی ایران در مباحث منطقه ای، در کار با همسایگان، کمک به حل مشکلات و موضوعات منطقه ای و بین المللی بخشی از قدرت جمهوری اسلامی ایران است که خوشبختانه در جهان هم با استقبال مواجه شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه درباره ورود یک هیئت از طالبان به تهران گفت: در جریان این سفر نیستیم و باید پیگیری شود منابعی که این خبر را منتشر کرده اند با چه اطلاعات و مسئولیتی این کار را انجام داده اند.

ملاک عمل در مذاکرات هسته ای اظهارات تیم مذاکره کننده است

افخم در ادامه افزود: آنچه در خصوص روند مذاکرات مستند است اظهارات تیم مذاکره کننده است.

وی افزود: به هرحال موضوعاتی که در جلسات فشرده مذاکرات همواره مطرح است همین مسائل است ، اصولا پرانتزهایی که از آن صحبت می شود همین مباحث است ،اما اینکه گزارش های منتشرشده ازجانب امریکایی ها را بنده تأیید کنم اینگونه نیست ،رفتار مذاکراتی آنها اینگونه است که همواره همه مباحث را در مذاکرات مطرح می کنند اما تیم مذاکره کننده مصمم به حفظ حقوق کشور است و این روند است که تاکنون طی شده است .

خانم افخم گفت:تیم مذاکره کننده در سطح معاونان به وین رفته است بحث های جدی مطرح است،گفتگو برای پرکردن پرانتزها ادامه دارد و حتی بخشی امور نیازمند تصمیم سیاسی است لذا مسیر منطقی و معقول مرحله به مرحله ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان افزود: هنوز کار نگارش نهایی نشده است، به هرحال یک روز، روز امضاست و بعد از آن باید قطعنامه ای در شواری امنیت برای باطل کردن تحریم ها به تصویب برسد ، سپس اجرای تعهدات توافقنامه به طور همزمان ازجانب همه طرف ها باید انجام شود.

افخم در ادامه نشست خبری در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است طرفین دو هفته بعد از پیش نویسی که درحال تهیه است به توافق نهایی در مذاکرات برسند، افزود: گروه کارشناسی و معاونان کار را دنبال می کنند و بخشی از پیش نویس انجام شده اما این پیش نویس برای این است تا همه طرف ها به متن واحدی دست پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: این پیش نویس پرانتزهایی دارد که نیازمند تصمیم گیری درباره همه آنها هستیم حتی ممکن است متن پیش نویس نیز دوباره تغییر کند اما مهم این است که طرفین به متن واحدی دست یابند که نتیجه آن حتی با حضور وزرای خارجه باشد.

از هیچ کمکی برای رسیدن به توافق در یمن دریغ نمی کنیم


افخم درباره درخواست انقلابیون یمن از ایران برای حضور در گفتگوهای سیاسی بحران یمن گفت: جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشورهایی بود که در واکنش به حملات نظامی آن را محکوم و بر راهکارهای سیاسی و گفتگو میان یمنی ها تأکید کرد.


وی افزود: همچنان معتقدیم گفتگوها باید به صورت یمنی - یمنی انجام شود که طرف خارجی نیز دخالتی نداشته باشد تا دولت فراگیری شکل گیرد و جمهوری اسلامی ایران از هیچ کمکی برای رسیدن به چنین توافقی دریغ نمی کند.


افخم اضافه کرد: اما این به معنای حضور ما در مذاکرات نیست اگرچه مشوق گفتگوها خواهیم بود و می خواهیم این گفتگوها بین یمنی ها ادامه یابد تا در چارچوبی مشخص به نتیجه برسد.



درمذاکرات هسته ای اصل کار توافق جامع و خوب است.


افخم در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا احتمال دارد مذاکرات تیم هسته ای با 1+5 مجدداً تمدید شود افزود: باید با روند موجود مذاکرات حرکت کنیم و در این خصوص نمی توان پیش بینی دقیق کرد اما اگر مسیر تنظیم متن ها و رسیدن به توافق احتمالی نیازمند طولانی تر شدن مذاکرات باشد آمادگی داریم.


وی گفت: اگر روند کار به این برسد که مذاکرات پس از ژوئن هم ادامه یابد این کار صورت می گیرد و برای ما دسترسی به توافق خوب مهم تر از  جدول زمانی است.


افخم در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه پیگیری ها درخصوص تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده  به چه مرحله ای رسیده است افزود: سفارت ما در ریاض و جده موضوع را پیگیری می کند و آن طور که به طور رسمی به نمایندگی ما اعلام کرده اند موضوع به دادسرای مربوط و شعبه اجرای حکم ارجاع داده شده است و انتظار داریم در زمان مناسب نتیجه رسیدگی ها مشخص شود.


وی گفت: موضوع در حال پیگیری است و امیدواریم به اجرای حکم مورد نظر منجر شود.


همکاری های ایران با عراق نزدیک و راهبردی است  


سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر وزیر دفاع کشورمان به عراق گفت: مبادلات و همکاری های ایران با عراق در مسائل سیاسی در بالاترین سطوح قرار دارد و جمهوری اسلامی ایران موضوع تروریسم و افراطی گری را در این کشور دنبال می کند و آماده هرگونه کمک به مردم عراق و دولت این کشور است.


سخنگوی وزارت خارجه گفت: آنچه مسلم است توان ارتش و نیروهای مردمی عراق بالاست و اگر درخواست کمکی از جمهوری اسلامی ایران در این زمینه بشود ما دریغ نمی کنیم. وی افزود: سفر آقای دهقان به عراق هم در باب مبارزه با تروریسم و افراطی گری است .


افخم تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران فارغ از مذاهب شیعه و سنی به عراق یکپارچه می اندیشد و  تقویت حاکمیت عراق برای ما مهم است.


سخنگوی وزارت خارجه به نشست ریاض هم درباره مسائل یمن اشاره کرد و گفت: هرگونه اقدام و اظهارات تحریک آمیز قابل پذیرش نیست .


وی افزود: مسئله یمن باید با خواست مردم و به صورت یمنی - یمنی حل شود و راهکار آن هم سیاسی است و جمهوری اسلامی ایران هم مشوق  این مسئله است فرافکنی هیچ کشوری هم در این زمینه نمی تواند به این موضوع کمکی کند جز پیچیده تر کردن مسئله یمن.


محور مقاومت زنده و پویا و غیر قابل فراموشی است


سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: موضوع مقاومت قابل فراموشی و یا غیراولویت نیست بلکه موضوعی زنده و پویا و مورد استقبال سایر ملت ها در منطقه است و در سطوح مختلف نیز ما آن را همچنان پیگیری کرده ایم.


افخم افزود: باید مقاومت و مسئله فلسطین همچنان جزو اولویت های کشورهای منطقه و جهان اسلام باقی بماند اگر از اولویت خارج شود بی تردید سوءاستفاده رژیم صهیونیستی را به دنبال دارد.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا در سفر رئیس جمهور عراق به ایران درباره برخی اسرای ایرانی در آن کشور تبادل نظر شد گفت: ازمدت ها پیش کمیته ای دراین باره تأسیس شده است و کار را دنبال می کند.


افخم افزود: اینکه چه تعداد اسیر ایرانی درعراق وجود دارد و یا اصولاً اسیری در آن کشور داریم، نیازمند اطلاعات دقیق است؛ بنابر این اگر موردی باشد نیازمند ارائه اطلاعات دقیق و مستند است تا امکان پیگیری فراهم شود.


سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: در صورت وجود موردی با توجه به مناسبات خوب میان دو کشور ایران و عراق موضوع پیگیری خواهد شد.


علاقه مند به تنظیم راهکار سیاسی و حل بحران سوریه هستیم  


افخم در ادامه در خصوص آخرین اخبار ژنو 3  افزود: ژنو پروسه ای است که چندین هفته است که آغاز شده و ممکن است حتی بیش از یک ماه ادامه داشته باشد .


وی گفت: ژنو 3  مراحل مختلفی دارد ، گفتگوهای آقای دمیستورا هم با گروه های معارض سوری،  هم با مسئولان دولت سوریه و هم با کشورهای ذی ربط در این مسئله  و کشورهایی که می توانند کمک کنند، خواهد بود.


سخنگوی وزارت امور خارجه افزود : لذا این روند ادامه دارد و  ایشان دارند فعالیت خود را انجام می دهند و نخستین مرحله آن گفتگو با گروه های معارض سوری است که طبعا انجام شود به مراحل بعدی برسد کار را دارند انجام می دهند و ادامه می یابد.
 

نظر شما :